Isnin, 26 Januari 2015

Bfeeding Journey : Seronoknya Menyusukan Anak

Assalamualaikum dan Salam sejahtera, 

Apa khabar anda hari ni? moga kita semua dikurniakan kesihatan yang baik dan keberkatan dalam hidup. 

Alhamdulillah, alhamdulillah, alhamdulillah, diberi keizinan untuk menyusukan anak2 sendiri. satu kepuasan yang tidak terkata. betul tak ibu-ibu semua? 

Alhamdulillah, mak saya merupakan salah seorang 'idola susu ibu'. beliau pernah di jemput memberi taklimat penyusuan susu ibu di klinik kerajaan sekitar 20tahun yang lalu gara-gara berpengalaman menyusukan anak2 yang berjumlah 11 orang dengan jayanya. 

Alhamdulillah, kesannya susu ibu? kami adik beradik jarang sakit dan mak juga maintain slim..;) hehe, ada saya kongsikan pasal mak saya di sini -->opah cucu 16 orang tetapi awet muda
Wajah anak2 susu ibu, gebu2 semua..alhamdulillah

Alhamdulillah, mak lah antara pendorong terkuat untuk kami adik beradik turut memberi susu ibu kepada anak-anak kami. 

Alhamdulillah, anak sulung saya, Anas Huzaifah berjaya menyusu badan sehingga berumur 2tahun 2bulan. (sempat berkongsi dengan adik untuk sebulan). Sebab susu badan banyak sangat dalam pantang. Lain sangat 'corak penyusuan' anak lelaki dan perempuan. hehe, kalau anak lelaki memang bersungguh lagi lah. 

Amanina Aisyah pula berjaya menyusu sampai umur 3tahun 2bulan.. huhu. terlajak pula dari tempoh yang di sarankan kan?  seronok tau dapat bf ni. macam2 benefitnye, mak dapat, anak dapat. 

Poster di bawah menunjukkan manfaat penyusuan susu ibu kepada ibu dan juga bayi. Rugikan sekiranya kita tak gunakan peluang unyuk mengurangkan risiko MATI tau! 


Alhamdulillah, mak merupakan pengamal supplement sejak muda lagi, selain dengan pemakanan yang seimbang dan faham konsep SUPPLY and DEMAND  Alhamdulillah. tu antara rahsia mak berjaya menyusukan kami semua.  


Saya pernah kongsikan mengenai penyusuan susu ibu di sini, jemput click ya -->susu-terbaik-pilihan-ibu-terbaik


Perkenalan saya dengan shaklee, bermula dengan alfalfa compleks... kenapa?

Kak maria cadangkan untuk tujuan membantu dalam breastfeeding di samping boleh bantu buang toksin badan. Jadi oklah, tak salah kan mencuba. 

Masa tu amanina dah pun berumur 1tahun 6 bulan, kiranya tinggal lagi 4 bulan je untuk cukup 2tahun. Susu badan ada jer, cuma tidaklah meriah sangat. Amanina menyusu badan malam jer masa tu. kiranye siang2, kebiasaannya susu memang takde sangat. 

Tup2, tahu apa terjadi bila saya mula makan alfalfa dan ESP? 

Susu dengan sendiri nye jadi BANYAK... dan semakin syoknye amanina menyusukan. 

BONUS lagi... 

Maknye turun berat badan mendadaknya.. hehe, bayangkan tanpa kawalan makan sgt ( makanan yang seimbang la ye. ) , saya berjaya turun berat badan 5kg dalam masa 3bulan. wahh22... syok sangat tau! 


Cer tengok, nursing burns 300-500 calories in a day! maksudnye sambil kita menyusu kan anak, 300-500 kalori terbakar dalam sehari! bayangkan jika menyusukan selama 2tahun, tak kebanyak kalori yang terbakar. 

Bila saya mula menjadi Working-at-home-mum, amanina menyusu siang dan malam, tak pasal2 takpayah beli susu formula sangat. kira sepaket tu boleh tahan berbulan-bulan. ;) Manja dan rapat dengan maknye memang tak dapat dinafikan. Alhamdulillah. 

Seronok sangat, terasa anak puas menyusu dan badan pun bertambah slim. erm, belum di tambah dengan benefits yang lain. Cer google... Alhamdulillah hampir kesemuanya saya rasa. hehe, betul! tak caya? jom cuba...;) 




Dalam banyak2 vitamins shaklee, alfalfa compleks lah di antara  vitamins pertama yang saya ambil.

10 biji alfalfa, mengandungi 300mg kalsium  = segelas susu...

tu lah,antara sebab alfalfa membantu sangat bfeeding mums.

Ps.. Bonus lagi... Alfalfa adalah AGEN Detoks, bantu buang toksin dalam badan. ;) hehe. rahsia ibu yang makan alfalfa kembali slim melim. 

Opss... sejak dah tak bergelar ibu menyusukan (breastfeeding mum) ni, maka secara tak langsung badan pun mudah naik lagi. hehe, dulu boleh lagi makan lebih sikit.. sebab lebihan akan ke anak.. sekarang? erm kenalah lebih berjaga-jaga.

Seronok berkongsi cerita dengan ibu dalam pantang


Isu ni kami ada bincangkan dalam group Now Everyone Can KURUS ( nak tahu apa NECK? boleh click di sini--> NECK. )  syaratnya, breastfeeding mum takblh join.hehe, sebab apa? sebab menyusukan sendiri boleh mengurangkan berat badan secara semulajadi. 

Tapi ada pula yang kongsikan, ramai juga yang breastfeeding then masih overweight dan dahsyat lagi masih obes! huhu... oklah inshaAllah saya kongsikan pula kenapa pula ada yang obese kan even dah menyusukan... 

pelik tetapi BENAR! Setuju?

ok, stay tunedd...;) doakan saya dan keluarga juga anda semua diberikan kesihatan yang baik.. sehingga berjumpa lagi. 

Wassalam, 
Anisah
~A young mother sharing the breastfeeding journey, MashaAllah it is very wonderful~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...