Wednesday, 29 October 2014

Apa kata KKM mengenai Obesiti?

Assalamualaikum dan Salam sejahtera, 

Alhamdulillah, saya sedang melanjutkan pelajaran di peringkat masters dengan kajian mengenai pemakanan diet yang seimbang bagi mengurangkan kadar obesiti di Malaysia. 

Melihat kepada statistic yang diperolehi melalui sumber rasmi seperti dibawah, membuatkan saya seram sejuk.. huhu. ramainya orang yang obese kan sekarang. dalam the star online melaporkan 45.3% rakyat Malaysia mempunyai berat badan berlebihan. SCARY kan? (Berita penuh boleh baca di sini The star, june 2014)




Oklah, hari ni saya kongsikan dulu apa kata Kementerian Kesihatan Malaysia mengenai OBESITI ni... jemput baca ya.. 

APA KATA KKM?


Kegemukan (Obesiti)

Pengenalan
Kegemukan atau obesiti (perkataan obesiti akan digunakan seterusnya) adalah satu penyakit kronik yang sedang menular di kalangan masyarakat dunia dan Malaysia khususnya. 10 tahun dahulu, obesiti hanyalah dikenal pasti sebagai faktor risiko kesihatan terutamanya untuk penyakit kardiovaskular khususnya penyakit jantung. Tetapi sejak 5 tahun kebelakangan, bersandarkan penemuan saintifk baru, masalah obesiti ternyata adalah satu penyakit yang membawa kesan buruk terhadap kesihatan dan menyumbang kepada penyakit-penyakit serius pada individu yang terdedah kepada obesiti terutamanya penyakit jantung dan diabetes (1, 2).
Negara Amerika Syarikat mencatatkan pada tahun 2003 - 2004 seramai 32.2% orang dewasa adalah obese (3). Manakala statistik di Malaysia melalui National Health Morbidity Survey yang di jalankan pada tahun 2011 mencatatkan 15.1% rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas adalah obese. Ini menunjukkan peningkatan berbanding dengan 14% pada tahun 2006. Ini bermakna seramai 2.6 juta populasi dewasa di Malaysia adalah obese menjadikan Malaysia negara tertinggi mempunyai kadar obesiti di kalangan negara-negara asia tenggara (4).
Oleh kerana kadar obesiti yang tinggi dan penyebab kepada penyakit-penyakit kronik, saringan obesiti hendaklah di jalankan di premis kesihatan terutamanya di premis kesihatan Kementerian Kesihatan Malaysia.
Definasi
Obesiti adalah satu keadaan yang kompleks di mana seseorang individu itu mempunyai lemak berlebihan. Ia adalah penyakit kronik yang memerlukan rawatan susulan berpanjangan, terapi dan perhatian yang wajar oleh pengamal perubatan. Lelaki dikatakan obese sekiranya mempunyai kadar lemak berlebihan sebanyak 25% (5). Manakala wanita pula di katakan obese apabila lebihan lemak sebanyak 35%. Obesiti boleh di ukur menggunakan penggiraan Body Mass Index – atau BMI (Indeks Jisim Badan). BMI adalah indeks pengukuran berat badan berbanding dengan ketinggian.
Formula adalah seperti tertera:
BMI = Weight (kg) / Height² (m) ²
Saringan obesiti memerlukan ukuran berat badan dalam kilogram dan ukuran ketinggian di dalam meter.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mendefinasikan BMI 30 kg/m2 atau lebih sebagai obes. Sementara BMI 25 kg/m2 atau lebih sebagai berat badan berlebihan (6).
Walau bagaimana pun risiko untuk mendapat penyakit kardiovaskular di kalangan penduduk Asia berlaku pada tahap BMI yang lebih rendah dari skala yang telah dinyatakan. Penduduk Asia mempunyai kadar lemak yang lebih tinggi berbanding dengan masyarakat barat pada skala BMI yang sama. 
Klasifikasi Kegemukan (Obesiti)
WHO Klasifikasi Obesiti untuk populasi Asia (rujukan 7)
KlasifikasiBMI (kg/m2)Risiko Kesihatan
Kurang berat badan<18.5Rendah
Julat normal18.5 - 22.9Risiko meningkat tetapi boleh di terima
Berlebihan berat badan> 23
Pra-Obes23.0 - 27.4Risiko meningkat dengan ketara
Obes 127.5 - 34.9Risiko tinggi
Obes II35.0 - 39.9Risiko sangat tinggi
Obes III> 40.0Risiko terlalu tinggi
Faktor Risiko Kegemukan (Obesiti)
Mengapa obesiti berlaku? Apakah faktor penyumbang kepada obesiti?
Faktor risiko obesiti adalah:
  • Umur. Peningkatan umur akan menyebabkan kadar metabolisma menurun. Oleh itu kenaikan berat badan akan ketara walaupun tiada sebarang pertukaran dan penambahan di dalam tabiat pemakanan dalam aspek jumlah, jenis dan kekerapan.
  • Gender. Kaum wanita mempunyai lebih kebarangkalian untuk menjadi obese berbanding dengan lelaki. Ini adalah kerana wanita mempunyai kadar metabolisma yang rendah berbanding kadar metabolism yang tinggi di kalangan kaum lelaki. Masalah obesiti ini akan menjadi meruncing apabila wanita mencapai menopause.
  • Faktor keturunan.
  • Aktiviti fizikal. Kurang melakukan aktiviti fizikal dan tidak menjaga pemakanan adalah faktor yang sangat penting di dalam peningkatan obesiti.
  • Faktor psikologi. Ramai individu yang makan berlebihan apabila menghadapi tekanan atau mempunyai ketidak stabilan emosi.
  • Penyakit. Walaupun tidak kerap, obesiti boleh berlaku kepada pesakit yang mempunyai penyakit hypothyroidism, kemurungan atau penyakit di bahagian otak yang menyebabkan pesakit makan berlebihan.
  • Ubat-ubatan. Ubat seperti steroid atau ubat untuk merawat kemurungan boleh menyumbang kepada obesiti.
Implikasi Kegemukan (Obesiti)
Obesiti menyumbang kepada banyak penyakit kronik yang boleh membawa kematian atau morbidity. Penyakit-penyakit ini boleh merendahkan kualiti hidup pesakit. Antara penyakit-penyakit yang disebabkan oleh obesiti:
  • Diabetes Mellitus
  • Penyakit hepatobiliary (fatty liver dan batu hempedu)
  • Dyslipidaemia (kolesterol tinggi)
  • Metabolic syndrome
  • Sleep apnoea
  • Penyakit jantung koronari
  • Cerebrovascular disease
  • Kegagalan jantung
  • Tekanan darah tinggi (hypertension)
  • Osteoarthritis
  • Gout
Mengapa Perlu Saringan Kegemukan (Obesiti)
Saringan obesiti adalah perlu kerana dengan menghitung BMI, pesakit boleh mengetahui status kesihatan. Jika BMI berada di skala yang tidak normal, pesakit tersebut boleh ke klinik atau hospital berdekatan untuk mengenal pasti faktor risiko obesiti. Seterusnya pesakit tersebut boleh mengambil langkah mengurangkan berat badan. Jika perlu, pesakit akan di beri rawatan sewajarnya. Pesakit juga boleh mendapatkan kaunseling untuk merawat obesiti.
Pesakit di galakkan menghitung BMI sekurang-kurangnya 3 – 4 bulan sekali atau setiap kali ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Penurunan berat badan akan menurunkan BMI dan penyakit kronik yang dihidapi akan lebih mudah di kawal.
Penurunan BMI juga boleh mengurangkan risiko mendapat penyakit kronik seperti tersenarai di atas.
Modaliti Saringan Kegemukan (Obesiti)
Pengiraan BMI hanya memerlukan alat penimbang berat badan dan pengukur ketinggian. Berat badan adalah dalam kilogram sementara ketinggian di dalam meter.
Rawatan Dan Pengendalian
Pesakit yang mempunyai obesiti perlulah berjumpa doktor untuk mendapat rawatan yang sewajarnya. Terdapat beberapa ubatan obesiti yang berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia. Walau bagaimana pun, pembedahan juga adalah satu pilihan rawatan dan pakar bedah akan mengendalikan kes-kes obesiti rumit.
Cara Mencegah Kegemukan (Obesiti)
Rawatan-rawatan yang telah dinyatakan hanya akan berjaya jika pesakit mengubah sikap dan menjalankan cara hidup sihat dengan mengawal pemakanan dan meningkatkan aktiviti fizikal.
Pengawalan pemakanan boleh di bantu dengan kaunseling oleh pegawai dietetik. Manakala penambahan aktiviti fizikal memerlukan tunjuk ajar dari pegawai pendidikan kesihatan.
Amalan pemakanan yang sederhana dan sesuai dengan menambahkan kadar serat dan mengurangkan lemak serta karbohidrat boleh membantu mengurangkan berat badan (8).
Mengamalkan aktiviti fizikal sederhana (moderate) 60-90 minit setiap hari boleh membantu mengurangkan BMI bagi mereka yang obes (9).
Amalan pemakanan yang buruk
Bersenam boleh menggelakkan obesiti













 



Sumber : http://www.myhealth.gov.my/index.php/my/kegemukan-obesiti

...
InshaAllah, akan saya kongsikan dengan lebih lanjut selepas ini...
Mohon doakan saya berjaya dalam pengajian saya...

Pelajar Sarjana, 
Anisah

Tuesday, 28 October 2014

Selamat Tinggal Gastrik

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Apa khabar anda hari ini? Moga kita semua sihat dan ceria selalu dengan izinNya. 

Hari ni, bila ada yang tanya saya.. apa supplement untuk gastrik ya?

Terus terbayang...SAKITnya gastrik! Sungguh.. jika di tanya saya antara sakit bersalin dan gastrik.. 

'Mana lebih sakit?'

Jawapan saya..GASTRIK

Allahuakhbar... terbayang gastrik pada hari pernikahan saya.. tula antara sakit perut yang paling teruk. memang terguling2.. air mata meleleh sendiri tanpa di pinta. sebab masa tulah, tak makan betul2 untuk beberapa hari..'sibuk' la kan kononnya. peaknya sakit perut pada hari pernikahan. Allahuakbar! 

macam ni lebih kurangnya postur ketika sakit.


Perut macam di tikam2 tanpa henti... Sakit sangat! 

 Treatment traditionalnya, atok saya suh bakar 1 labu bawang putih, then makan macam makan kacang... huhu.. aduhai baunya memang menusuk! tapi sebab atok yang buatkan dan paksa makan. ok lah.. alhamdulillah. lepas makan tu, paksa diri untuk baring. then memang angin keluar berpusu2. Selepas tu baru boleh makan sikit2. esoknya.. sakit masih berbaki, jadi memang kena jaga makan sangat2, 

No pedas! No masam! aduhai.. kenalah makan tawar2 gitu. 

Sebenarnya, masa tu, family members yang cakap 'gastrik ni' Then semasa di UiTM pernah di serang lagi.. jumpa Doktor sekali gus untuk dapatkan mc, serious tak larat pergi kelas. 

Then...

Pesan doktor, kenalah jaga makan dan jaga waktu makan


Selepas tu, ada juga beberapa kali 'diserang'... antara ubat yg yang pernah Dr prescibe yang warna putih berangin, charcoal dan beberapa lagi. makan bila dah terguling. huhu. tapi sebenarnya tak sanggup nak rasa guling2 tu. 


SERANGAN yang tak boleh lupa, dua kali saya bersalin, dua2 kali la gastrik menyerang juga! serious sampai tak tahu sakit contraction tu macamana.  yelah bila dah dalam keadaan nak bersalin, selera makan dah kurang, jadi makan ala kadar. tup2.. kan tenaga diperlukan sangat2. 

Dalam 1 jam sebelum anas lahir, saya sampai muntah air, lembik badan sebab angin yang huhu! Doa yang saya ulang masa tu..'Ya Allah, bagilah anak ku lahir dengan selamat dahulu sebelum aku pengsan'.. memang gagahkan diri masa nak bersalin tu. alhamdulillah dapat bersalin normal dengan 2 kali push... tapi just lps bersalin tu..memang macam pengsan! nasibla nurse bagi minum air milo O sebelum pengsan tu.. kalau tak, mungkin bgn tido, sakit tu datang balik. Masa nak bersalin kan amanina sakit nya kurang sikit. tapi masih juga macam gastrik. huhu. atau mungkinkah gastrik dan contration tu seakan sama? Wallahualam.


Oklah..cukuplah rasanya bayangan sakit tu macamana...sebab sebenarnya seboleh-boleh nya tak dah lalui lagi. inshaAllah. 

Alhamdulillah... sekarang ni, dah jarang kena dan rupanya vitamins yang saya makan untuk kesihatan asas ni membantu mengurangkan simptoms gastrik. Apa vitamins yang saya makan ---> Vitamins untuk kesihatan optimum



Ingat tak tadi, atok saya ajar makan bawang putih, a.k.a garlic? Alhamdulillah sekarang ni lebih mudah, sebab dah ada dalam bentuk tablet, telan jer, memang jadi 'wonderpet' di kala terasa nak di serang tu.. inshaAllah nanti keluar la angin2, tak jadi nak kena gastrik. alhamdulillah. 

gastrik ni kan sebenarnya maknanya kita ada masalah sistem pencernaan.. acid terkumpul kat perut. 

Di akhir kata, kunci utama...JAGALAH MAKAN! dan lengkaplah vitamins harian kita. moga kita terhindar dari sakit2 yang memberbahaya. 

BEKAS pesakit gastrik, (inshaAllah),

Anisah Khalid...

...

~Feel Free to LIKE and SHARE~
Please do not hesitate to contact me/ comment below for:-

FREE Consultation
Business OPPORTUNITY with Shaklee!!




Sunday, 26 October 2014

Muhasabah tahun baru

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Apa khabar anda hari ni? Moga kita semua di kurniakan kesihatan yang baik dan keimanan yang teguh. InshaAllah. 

Alhamdulillah, selalu ada sahaja 'peringatan' yang Allah hantarkan melalui hamba-hambaNya, iaitu rakan2 kita untuk mengingatkan/memberi teguran/memberi nasihat yang tepat pada masa nya. Alhamdulillah...

Sesungguhnya, sungguh.. saya terkesima, Allah berikan jawapan pada persoalan-persoalan dari arah yang tidak disangka. 

Alhamdulillah. Hari ni, artikel di bawah, menjawab beberapa persoalan yang timbul dalam pemikiran saya...ia telah dikongsikan dalam WA/telegram group bisnes kami. 

Moga bermanfaat untuk kita semua untuk muhasabah diri, setiap hari, inshaAllah. 



Manusia seperti Sebuah BUKU....

Cover depan = tanggal lahir
Cover belakang = tanggal kematian



Tiap lembarnya, adalah tiap hari dalam hidup kita dan apa yg kita lakukan.

Ada buku yg tebal, ada buku yg tipis. Ada buku yg menarik dibaca, ada yg sama sekali tidak menarik.

Sekali tertulis, tidak akan pernah bisa di'edit' lagi.

Tapi hebatnya, seburuk apapun halaman sebelumnya, selalu tersedia halaman selanjutnya yg putih bersih, baru dan tiada cacat.

Sama dengan hidup kita, seburuk apapun kemarin, Allah selalu menyediakan hari yang baru untuk kita.

Kita selalu diberi kesempatan baru untuk melakukan sesuatu yg benar dalam hidup kita setiap harinya.

Kita selalu bisa memperbaiki kesalahan kita dan melanjutkan alur cerita kedepannya sampai saat usia berakhir, yang sudah ditetapkanNYA.


Terima kasih Ya Allah utk hari yg baru ini..


Syukuri hari ini.... dan isilah halaman buku kehidupanmu dgn hal2 yg baik semata.

Dan, jangan pernah lupa, untuk selalu memohon n bertanya kepada Allah, tentang apa yang harus ditulis tiap harinya.

Supaya pada saat halaman terakhir buku kehidupan kita selesai, kita dapati diri ini sebagai pribadi yg berkenan kepadaNYA.

Dan buku kehidupan itu layak untuk dijadikan teladan bagi anak2 kita dan siapapun setelah kita nanti.

Selamat menulis dibuku kehidupan-mu. Menulislah dgn tinta cinta dan kasih sayang, serta pena kebijaksanaan.

Aku berdoa dan berharap agar Allah selalu merahmati setiap langkahmu. Karena  Allah tdk pernah menjanjikan bahwa langit itu selalu biru, bunga selalu mekar, dan mentari selalu bersinar.

Tapi ketahuilah bahwa Dia selalu
memberi pelangi di setiap badai, senyum di setiap air mata, berkah di setiap cobaan, dan jawaban di setiap doa.

Kita telah menulis di atas lembaran hijriah 1435H.

Semoga halaman2 di 1436H berisi sesuatu yg selalu lebih baik
Amin...

Salam Maal Hijrah 1436H, 
Salam kemaafan dari kami, 
Anisah, Asyraf dan anak2. 

Friday, 24 October 2014

Salam Maal Hijrah 1436H

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Sempena dengan tahun baru hijrah 1436H bermula malam ini, mari sama2 kita baca doa ini, moga Allah ampunkan dosa2 kita yang lalu dan memberkati perjalanan hidup kita. inshaAllah. 







DoaAkhirTahun

Amin Ya Rabbalamin 
Sekian, terima kasih. 

Thursday, 23 October 2014

Saya belum hamil, kenapa nak makan supplement?

Assalamualaikum

Dalam entry saya sebelum ini,  Hamil lagi, alhamdulillah. saya maklumkan yang saya telah pun makan supplements untuk wanita hamil kan...Seperti dalam poster di bawah. 






Kenapa? sebab sebenarnya vitamins 'hamil' ni bukan untuk orang hamil sahaja pun. 

Nama pun vitamins kan.


Jom kita tengok, vitamins yang sama ada juga dalam set berikut:


1.  Optimum Health Set ( Vitalea, Bcompleks, Vit C ) untuk kesihatan optimum.. ni semua boleh makan, lelaki @ perempuan tua muda..untuk kesihatan secara general. 


2. Set Slimming : Alfafa, Lecithin, Omega, ESP 

3. Set tulang : Omega & Ostematrik (+AJHT .. saya tak pernah makan lg ajht). 


Jadi bukan la nak tunggu pregnant baru nak makan 'ubat' .. ops bukan ubatla, supplement.


(Apa beza ubat dan supplement? boleh baca di sini --->Perbezaan Ubat dan supplement


KENAPA?

Sebab apa saya makan? 

Takkan nak tunggu sakit baru nak makan supplement kan. untuk elakkan perkara macam dalam gambar di bawah ni. ops, kurangnya nutrisi akan membawa kepada sakit2 yang lain.



InshaAllah, dengan izinNya... Dengan mengamalkan diet yang seimbang dan pengambilan supplement yang bersesuain, kita dapat memelihara diri dari penyakit merbahaya seperti di dalam rajah di atas.


Dan InshaAllah, sebagai persediaan untuk hamil lagi, dengan izin Allah swt. 
Di antara vitamins yang dicadangkan untuk sebagai persediaan untuk hamil boleh baca disini --->Set Kesuburan

Perkongsian oleh rakan MFMS mengenai KENAPA perlu supplement -->15 Sebab anda perlukan supplement.. Thank you abg faizal for a nice sharing. ;) 




Salam hormat, 
Mama kepada Anas Huzaifah b. Asyraf 
& Amanina Aisyah bt Asyraf..
dan... :) (Doakan kami yer) 



~Feel Free to LIKE and SHARE~
Please do not hesitate to contact me/ comment below for:-

FREE Consultation
Business OPPORTUNITY with Shaklee!!

Wednesday, 22 October 2014

Berkat Kaya untuk IBU BAPA

Assalamualaikum wbt...

Peringatan yang datang supaya kita beringat... KENAPA kita perlu KAYA? 
Bukan untuk kita.. tetapi untuk keluarga, untuk masyarakat, dan khasnya untuk ISLAM. 

Jadilah kita orang yang memberi, bukan orang yang menerima.. kerana orang yang memberi itu lebih tinggi nilainya di sisi Allah swt. 



Peringatan kali ini, di kongsikan oleh sahabat saya dalam group kami, Double A in Shaklee.
7 Sebab kenapa kita perlu kaya dan Berjaya!.. Khas untuk kedua ibu bapa kita yang telah banyak berjasa. Nilai wang yang banyak sekali pun tidak mampu membayar jasa mereka. Ikuti dialog lanjut;)



✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️
 SEBAB PERLU KAYA DAN BERJAYA
✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️✳️

❇️1. Bila Ibubapa anda masih belum MAMPU menunaikan Rukun Islam ke-5 iaitu Menunaikan Haji, siapakah yang akan membantu menunaikan hajat & impian mereka?

Tergamakkah kita berkata,"aku pun tak ade duit"

❇️2. Bila Ibubapa anda perlukan duit untuk meneruskan sisa2 kehidupan mereka, untuk makan sesuap nasi, seteguk air, siapa yang akan menanggung mereka?

Tergamakkah kita berkata,"aku pun tak cukup makan."

❇️3. Bila Ibubapa anda sakit, siapa yang akan uruskan bil2 klinik, hospital & kos perubatan mereka? Adakah kita hanya perlu pejamkan mata dan pekakkan telinga? Mereka tidak pernah meminta2 dari kita kerana mereka sangat memahami keadaan kita tetapi kita memahami kah keadaan mereka.

Tergamakkah kita berkata,"aku ada banyak hutang nak kena bayar bulan ni."

Berkatnya rezeki, inshaAllah


❇️4. Bila Ibubapa anda bersedih kesunyian, tiada anak2 datang menjenguk...siapa yang akan pulang menjenguk mereka sedangkan anda asyik sibuk memberi alasan "SIBUK". Kesunyian ibubapa kita dapatkah kita rasai? Mereka hanya perlukan kita beberapa ketika sahaja sebab mereka sudah merasai tak lama lagi mereka akan berhijrah ke alam kubur yang jauh lebih sunyi.

Tergamakkah kita berkata,"aku bukan tak nak balik tapi tak dapat cuti."

❇️5. Bila Ibubapa anda ditaqdirkan meninggal dunia, siapakah yang berada disisinya dan menguruskan jenazahnya? Perhatikan wajah ibu/bapa kita buat kali terakhir sebelum kain kapan menutup wajah mereka adakah wajahnya berada dalam keceriaan atau kesedihan.

Tergamakkah kita berkata,"aku bukan tak nak balik tengok mak/bapak aku masa dia sakit tempohari tapi masa tu aku tengah sibuk sangat."

❇️6. Bila Ibubapa anda sudah tidak mampu menguruskan diri mereka akibat keuzuran, mampukah anda uruskan? Ibubapa kita tidak pernah mengeluh ketika mereka membesarkan kita. Mereka akan lakukan yang terbaik untuk memastikan kita mendapat yang terbaik. Biarpun mereka terpaksa berkorban, bertungkus-lumus, bergolok-bergadai tetapi bila tiba giliran kita dapatkah kita lak
ukan apa yang seharu
snya kita lakukan demi SEORANG ibu/ayah? Benarlah, ibu/bapa boleh menjaga 10 orang anak tetapi 10 orang anak belum pasti boleh menjaga seorang ibu/ayah.

Tergamakkah kita berkata,"aku sibuk, biarlah adik-beradik aku yang lain uruskan."

❇️7. Bila Ibubapa anda meminta duit untuk membeli sesuatu yang mereka hajatkan, bolehkah anda berikan tanpa sebarang alasan?Ketahuilah....walau apapun kita lakukan untuk ibubapa kita, kita masih belum mampu membalas jasa mereka kerana setitik air susu ibu...setitik keringat ayah....apakah nilainya pada kita?Lupakah kita bagaimana ibubapa kita membesarkan kita? Boleh kita bayangkan bersama2?....Sedarlah saudara/saudari berkhidmatlah untuk kedua ibubapa kita sementara mereka masih hidup....sedarlah berapa hari lagi kita dapat melihat dan bersama ibubapa kita kerana pengorbanan mereka sangat sangat besar pada kita...

Buktikan!!! Biarpun 100 orang, 1,000 orang, 10,000 orang nak tengok kita gagal TETAPI ada 2 ORANG YANG BENAR2 NAK TENGOK KITA BERJAYA IAITU IBUBAPA KITA. Tunjukkanlah kejayaan sebelum mereka menghembuskan nafas dan menutup mata. Buktikan pada mereka bahawa zuriat yang mereka lahirkan ini adalah zuriat yang sangat HEBAT! MAKA MARILAH KITA MENILAI DIRI SENDIRI....

Al-Fatihah utk rasulullah dan para sahabat baginda, untuk kedua ibubapa kita, untuk diri kita, isteri kita dan anak-anak kita moga Allah merahmati mereka dan kita semua. Amiin Ya Rabbal A'lamin.

Sama-sama kita sentiasa mendoakan ibubapa kita..inshaAllah sehingga kita berjumpa di Syurga Firdausi. 



Buat mak abah dan mama baba, inshaAllah akan kami baiki diri dan lebih menyumbang bakti pada kalian..;) love u all in this world and thereafter, inshaAllah. 



inshaAllah jom kita tanamkan niat dan cekalkan semangat untuk lebih berjaya dan kaya di dunia dan akhirat. InshaAllah.

Sharing is caring....
Sebarkan mesej bermanfaat ini...

Monday, 20 October 2014

Resepi Homemade Donut

Assalamualaikum dan Salam sejahtera, 

Apa khabar anda hari ini? Moga anda yang sedang membaca sekarang ni..dalam keadaan sihat dan diberkati Allah swt. 


Alhamdulillah, saya berkesempatan untuk membuat donut bersama anak2 pada hari Ahad 19 Oktober..;) hehe, sebenarnya dah lama sangat niat nak buat, tapi risau Boleh ke? Jadi ke? Sedap ke?. hehe, al maklum saya bukan jenis yang suka baking2 ni.. lebih suka masak makanan berat, nasi berlauk dan yang seangkatan dengan nya. rasa lebih berbaloi masak.. terus kenyang.  


Tapi since, anak saya, Amanina yang request... sebab makngah dia rajin baking2 ni. Oklah, ku gagahi. hehe. Lepas minta resipi.. Lor, senang jer ek? ok..cukup bahan kita buat jom! 




Homemade Donut berperisa Vanilla bersama Cinch Tea


Resipi Donut Homemade 

Bahan untuk Bancuhan tepung 

2cawan tepung gandum
2sudu teh marjerin
2sudu susu pekat
2sudu teh yis
1/2 cwn air suam
Secubit garam

Bahan untuk di sira selepas goreng

Sedikit gula + mealshakes

Caranya, mudah sangat!;-

1. Campurkan yis bersama air suam.
2. Gaul tepung bersama bahan lain-lain sehingga sebati..
Bahan-bahannya.. sikit je kan.


3. Campurkan air yis dengan bahan di no 2.

4. Uli sampai jadi doh sehingga tepung  tidak lekat ditangan
Selepas di uli... boleh uli lebih lagi ni. lagi lama uli, lagi lembut hasilnya.

5. Letak dalam bekas bertutup

6. Biarkan dalam 45minit..
Selepas 45min inilah rupanya..

6. Pastu tekap2.. Goreng



Macam ni nak tekap..letak kan atas dulang, then tekap dengan botol/cawan.. Cuba teka nina guna botol apa?

7. Last sekali Gaulkan dgn gula dan mealshakes. 




Ops... yang lebih terakhir!... Ngap! Nyummmy... Sedap! 


Hasilnya, dari 2 cawan tepung tadi, dapat 1 bekas pink tu jer, kasi jiran dan bawa ke rumah nenek diorg.. huhu, cukup lah masing2 menjamah. lain kali kena buat lagi ye. Senang jer kan.. jadi silalah rajin kan diri. Lebih sedap dan di yakini. InshaAllah. 


Topping nya boleh lah ubah mengikut selera masing-masing.. tapi saja saya letakkan mealshakes sebab boleh lengkapkan lagi nutrisi harian kita di samping menambah rasa vanilla pada donut tu. 


Mealshakes / ESP atau mana2 minuman protein tak boleh di masak/kena suhu yang panas, nanti boleh merosakkan protein tu.. jadi nya inilah caranya untuk dapatkan rasa vanilla mealshakes pd donut kita. 


Khasiat di sebalik mealshakes...;)




Alhamdulillah... seronok dapat kongsikan resipi ni disini..Sila la buat untuk keluarga tersayang!. ;)

;) Salam hormat, 


Mama kepada Amanina Aisyah  dan Anas Huzaifah...



Friday, 17 October 2014

APAKAH ANDA ORANG SIBUK ???

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Salam Jumaat yang penuh barakah. Hari ni ada rakan yang berkongsi artikel seperti di bawah.

Allahuakbar... Satu artikel yang sangat membuka mata. Ia juga merupakan pesanan dan amalan Jutawan Shaklee.

Kerapkali di pesan.. Jika anda rasa sibuk, jika kita rasa tak cukup masa... Berilah masa lebih kepada yang Menciptakan kita. Allah swt. InsyaAllah... Dilapangkan masa dan rezeki buat kita.

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah...

Moga kita istiqamah dalam melakukan amal kebaikan.

Selamat membaca dan mengamalkannya.

====================
Ada seorang ulama berguru kepada seorang ulama

Selang beberapa lama, saat dia ingin melanjutkan belajar ke guru lain.gurunya berpesan :

"jangan tinggalkan membaca Al Qur’an ,Semakin banyak baca Al Qur’an urusanmu semakin mudah"

Dan muridnya pun melakukan. Dia membaca Al Qur’an 3 juz per hari.

Dia menambahkan hingga 10 juz per hari. Dan urusannya semakin mudah.

Allah yang mengurus semua urusannya.

Waktu ⌚ pun semakin berkah.

Apa yang dimaksud dengan berkahnya waktu⌚?

Bisa melakukan banyak hal dalam waktu sedikit.

Itulah berkah Al Qur’an .

Al Qur’an membuat kita mudah mengefektifkan pengurusan waktu.

Bukan kita yang atur waktu⌚ kita, tapi Allah.

Padahal teorinya orang yang membaca Al Qur’an menghabiskan banyak waktu.

mengurangi kegiatan lain, tapi Allah yang membuat waktunya itu jadi berkah.

Hingga menjadi begitu efektif.

Hidup pun efektif.

Dan Allah akan mencurahkan banyak berkah dan kebaikan pada kita karena
Al Qur’an .

Salah satu berkahnya adalah membuka pintu 🚪🚪 kebaikan, membuka kesempatan
untuk amal soleh berikutnya.

Dan salah satu balasan bagi amal baik yang kita lakukan adalah kesempatan untuk amal
baik berikutnya. Jagalah Allah maka Allah akan menjagamu

Dan sbaliknya waktu yg selalu sibuk shg hanya habis urusan dunia, maka jadi itu adalah tandanya ada yg salah dlm hidup kita,

Barangsiapa yg bangun di pagi hari dan hanya dunia yg di fikirkannya, sehingga seolah-olah ia tidak melihat HAK ALLAH dalam dirinya, maka ALLAH akan menanamkan 4 macam penyakit padanya :
1. Kebingungan yang tiada putus-putusnya.
2. Kesibukan yang tidak pernah jelas akhirnya.
3. Keperluan yang tidak pernah merasa dipenuhi.
4. Khayalan yang tidak berujung wujudnya.
[Hadits Riwayat Muslim]

Note :
"keberkahan waktu iaitu biasa melakukan banyak amal kebaikan dalam waktu sedikit"