Wednesday, 24 June 2015

Waktu Mustajab Berdoa di bulan Ramadhan

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS (7)

Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

يَنْزِلُ رَبُّنَا تَبَارَكَ وَتَعَالَى كُلَّ لَيْلَةٍ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا حِينَ يَبْقَى ثُلُثُ اللَّيْلِ الْآخِرُ فَيَقُولُ مَنْ يَدْعُونِي فَأَسْتَجِيبَ لَهُ مَنْ يَسْأَلُنِي فَأُعْطِيَهُ مَنْ يَسْتَغْفِرُنِي فَأَغْفِرَ لَهُ

“Allah Tabaraka wa Ta’ala turun ke langit dunia pada setiap akhir sepertiga malam lalu berfirman, “Siapa sahaja yang berdoa kepada-Ku, maka Aku tunaikan untuknya. Sesiapa sahaja yang meminta kepada-Ku, Aku berikan kepadanya. Sesiapa sahaja yang memohon ampun kepada-Ku, Aku ampunkannya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, 23/13, no. 6940)

Pengajaran:

1. Sepertiga akhir malam adalah waktu istimewa untuk ahli ibadah

2. Waktu akhir sepertiga malam (waktu sahur) merupakan waktu mustajab doa

3. Waktu akhir sepertiga malam (waktu sahur) waktu Allah mengampunkan dosa kepada yang memohon pengampunan

وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُون

Ketika waktu sahur (akhir-akhir malam), mereka berdoa memohon ampunan”           (QS. Adz Dzariyat: 18)

JOM rebut peluang istimewa satu pertiga di akhir malam….

# Ramadhan Al-Mubarak Rahmah Untuk Semua#
Pertubuhan IKRAM Negeri Johor

...
Jangan lupa niat puasa ya kawan2...

Saya dah niat puasa sebulan, tapi inshaallah setiap hari renew niat juga.


Moga Ramadhan tahun ni, Ramadhan terbaik semenjak kita hidup

Ramadhan Kareem,

Anisah & Asyraf

Monday, 22 June 2015

Petua Rawat Chicken Pox a.k.a Cacar Air

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,



Apa khabar anda hari ini? Moga semua sihat sejahtera dan ceria selalu.




Sekarang ni, di Malaysia cuaca agak panas dan kemudian hujan lebat selang beberapa hari. Virus demam dan penyakit berjangkit lain mudah tersebar. 




2 minggu lepas, anak ke 2 saya, Amanina Aisyah terkena jangkitan chickenpox a.k.a cacar air dalam Bahasa melayu. Saya pun tak pasti di mana terjangkitnya. pasrah terkena sekarang, sebab orang kata 'Baik kena masa kecik, parut cepat baik.. dan bila dah besar lagi sakit'. ;) 


Status pada 9 Jun, antara nasihat yang diberikan kawan2 di fb.




Btw, chickenpox ni bukan demam campak ya.. demam campak ruam halus warna merah, biasanye tidak berparut dan cepat baik. (Rujuk KKM: Demam Campak)




Chickenpox ni pula, yang jenis ada mata tu.




 (Rujuk KKM : Cacar Air)



Masa memula amanina kena, ada la dalam 3-4 biji di kawasan dada dia. saya ingatkan terkena gigitan semut ke? tapi macam halus sangat. bila whatsapp kan gambarnye pada adik ipar yang merupakan seorang Dr. beliau kata nampak macam chichkenpox, tapi kita tengok esok macamana. 




Hari ke 2, dah mula naik banyak sangat di bahagian badan dan pada muka



gambar ihsan google




Malam hari ke 2 tu, kami bawa amanina pergi jumpa Doktor,  Ouch! sah confirm chichkenpox! 

Dah maca dalam ilustrasi kat atas ni. huhu. 

Dr bagi calamine lotion dan ubat tahan gatal (dalam bentuk cecair utk minum). 

Alhamdulillah Amanina tak demam sangat, suhu bada sekitar 36.5-37.3 mcm tu jer. Jadi nya Dr tak bagi pun ubat demam. 
Saya tanya di fb untuk petua dari kawan2... 

PETUA yang di kongsikan

1. Bagi air kelapa
2.Mandikan dengan daun semambu
3. Tidur berlapik kan daun semambu
4.  Mandikan dengan Basic H
5. Sapu dengan cream anti gatal - saya guna Herbal Blend Shaklee
6. elakkan pergi ke tempat awam/sekolah
7. JANGAN kena hujan (orang kata nanti berparut/susah nak baik).. apa2 pun, waktu sihat pun tak elok kena hujan, sebab hujan kita sekarang pun dah tercemar kan. 
8. JANGAN makan makanan yang boleh menyebabkan lebih gatal spt seafood. 
9. Makan banyak buah-buahan dan makanan yang kaya dengan vitamin C, untuk meningkatkan imuniti dan juga kecantikkan kulit



Kebetulan Amanina kena masa tengah cuti sekolah masuk minggu ke2, jadi seminggu tu tak kemana la.. kecuali 2 hari amanina terpaksa ikut papa ke ofis sebab saya ada presentation untuk masters saya. 




Sian nina sebab die memang suka sangat makan seafood. takpelah sayang, seminggu-dua je. salah satu pantang makan lagi, jangan makan kicap.. huhu, takleh nak elak sangat, orang kata nanti berparut. ada juga makan sikit2. tawakal jer. yakin yang parut akan baik juga.



Ramai suggest guna daun semambu, pertamanye, mana lah nak cari kan? keduanye, macam rimas jer berdaun2 ni.. hehe. orang moden la katakan. 

Alternatiflnya, saya mandi kan juga amanina dgn Basic H dan kemudian sapu kan dengan calamine lotion masa blister tu tengah naik. 



Alhamdulillah, selepas seminggu, pox2 nya dah kering.Saya sapu kan dengan Herbal Blend dan aloe vera. Alhamdulillah, selepas 2-3 hari selepas kering, kuping2 makin tertanggal dan parut pun semakin pudar. 

Alhamdulillah, sebagai pengamal tegar mealshakes..;) hehe, amanina minum juga mealshakes di campur dalam susu sebagai minuman harian. 

Chewable vitamin C juga menjadi teman setia..;) hehe. vitamins pertama yang Amanina kenal pun.. ada kongsi dalam entry ni --> Luka-cepat-sembuh-dengan-vitamin-c

Ok buat kawan2 di luar sana, buat yang anak2 or even mak atau yang dewasa pun kena, boleh amalkan petua imi  ya. 

Sebagai pengguna produk SHAKLEE, Ini yang saya guna

1. Basic H untuk mandi
2. Herbal Blend untuk sapu semasa luka dah kering
3. Mealshakes sebagai sumber PROTEIN dan multivitamins
4. Vitamin C untuk tingkatkan imuniti & kecantikkan kulit. 

Sekian, 

Moga sihat2 selalu...

#ingatSIhatSebelumSakit


...
Antara rujukan saya semasa 'merawat' amanina; 

http://www.myhealth.gov.my/index.php/my/bayikanak-kanak/penyakit-berjangkit/cacar-air
http://azfar9897.blogspot.com/2014/04/petua-dan-tips-anak-kena-chicken-pox.html
http://www.wikihow.com/Treat-Chickenpox-at-Home

Thursday, 18 June 2015

Tuesday, 16 June 2015

Pengantin Baru dengan Baju bertahun- tahun lalu...


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Pelik dengan tajuk entry ni? hehe, saje nak kongsikan perasaan menjadi pengantin, walaupun dengan baju yang lama.  ;) Seronok kan... bukan ramai orang merasai perasaan ni. 

Alhamdulillah pada 6 Jun 2015 yang lalu kami telah di jemput menghadiri dinner bagi meraikan performance cycle lalu,  tajaan sepenuhnya oleh Shaklee Malaysia. 

Memula masa terima jemputan dengan tema Majestic Night... ermm, terfikir baju apa lah nak pakai kan.



 Saya ni bukan lah jenis yang suka bergaya, mahupun pakai baju up to date sangat. Selagi ianye menutup aurat dan sopan (erk.. hehe yelah kena la sopan kan), saya ok jer. 

Tetiba bila bincang2 ngan Cik Abang, apa kata...'Kita pakai je baju raya kita yang dedulu tu..' Fikir punya fikir.. hehe, nak matching ngan cik abang kan. 

Oklah... Taraaa inilah baju yang kami pakai semasa dinner tempoh hari. 

Kami sekeluarga bersama di 'USA'..

Komen Amanina masa saya dan suami tengah bersiap...

'Cantiknya mama dan papa, macam pengantin....Amanina pun nak baju macam mama

;) Alahai anak dara sorang ni, umur baru nak masuk 4 tahun, tapi dah pandai nak bergaya. 

Masa dinner tu, ramai lah juga yang tegur...'Amboi, macam pengantin... boleh terus buat baju raya tahun ni kan?' 

'Sebenarnya ni baju raya kami dah 6-7 tahun lepas.,' terbesar pula mata yang mendengar... hehe. 

Bak kata seorang sahabat..'Pandai ya Asyraf jaga badan... maintain je dari dulu,'

 biasanya orang yang kahwin ni, bukan isteri je yang naik badan, suami2 pun ter'mengandung' tapi lama baru nak bersalin.  (Ada di kongsikan dalam ebook ni, perkara lazim selepas berkahwin--> Kisah benar seorang Suami)

Alhamdulillah, kedua2 pakaian kami masih dalam keadaan elok dan yang penting, masih muat dan elok pada badan. ;) 

Dan... lebih buat orang terbesarkan mata saya sedang mengandung 5 bulan pun, tak nampak macam orang pregnant pun. inikan dah 5 bulan? 


Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah... antara nikmat Allah swt yang kami syukuri. 

Alhamdulillah, jalani hidup dengan pemakanan yang seimbang dan aktif, inshaAllah mudah untuk maintain dan feeling macam pengantin baru bertahun-tahun... 

Pesan Mak saya, sentiasa buat diri rasa macam pengantin baru, supaya kasih sayang tu tetap berkekalan dunia akhirat, inshaAllah. 

Moga Allah limpahkan kasih sayang Nya dan rahmat pada kita semua di dunia dan di akhirat. inshaAllah. 


Pesanan akhirkata, agak2 jika ada kawan2 yang badannya dah berubah dan perlukan bantuan untuk kembali ke shape asal,,, jom2 jemput contact saya ya.. 

Bergambar bersama sebahagian leader MFMS


Salam hormat, 

Anisah Khalid
0136216522



Tuesday, 9 June 2015

Meluntur anak melalui Al- Fatihah

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera,


Apa khabar pembaca sekalian? Moga sentiasa dalam rahmat Dan kasih sayang Allah swt.                                              
Izinkan saya berkongsi kisah yang di kongsikan kepada saya... ;) perkara mudah yang mungkin boleh mengubah banyak perkara.


HADIAHKAN ALFATIHAH



Bukan mudah mendidik anak-anak. Kita hanya ada peluang untuk melentur mereka sekali sahaja. Bila sudah menjadi buluh, tersilap cara, bimbang kian 'patah riuk' jadinya. Bila melihat ramai muda-mudi sekarang yang rosak akhlaknya, kita yang ada anak kecil2 ini pun cemas juga.. Andai sudah tersalah didik, masa bukannya boleh berpatah balik.. Allahu Akbar!

Sebab itu, setiap kali bertemu dengan ibubapa yang saya anggap sudah berjaya mendidik anak mereka dengan baik, saya akan cuba menadah rahsianya. Memang, lain orang, lain pula pendekatan mereka. Hari ini saya ingin kongsikan rahsia seorang bapa yang sangat saya hormati ilmu dan keperibadiannya. Oleh kerana saya sedang berusaha untuk 'tidak terlupa' mengamalkan nasihatnya, maka saya cuba kongsikan. Kata orang, makin kita rajin menyampaikan, makin lekat sesuatu perkara itu di dalam ingatan. Jadi, seperti biasa, sama-samalah kita pesan memesan dan menyebar kebaikan. 

Kata si bapa, ada satu amalan yang dilakukannya secara istiqamah. Setiap kali lepas solat, dia akan hadiahkan al-fatihah buat anak-anaknya. Amalan tu bermula sejak Allah 'mengetuk hatinya' ketika mendengar satu kuliah di masjid. Kata penceramah, ramai yang malas hadiahkan al-Fatihah kepada Baginda Rasulullah. Dia yang tak pernah melakukannya serta merta diterpa rasa sebak lalu menangis teresak-esak. 

Sejak itu, amalan menghadiahkan bacaan al-Fatihah mula menjadi tabiatnya. Usai solat, itulah ikhtiarnya. Disedekahkan .-Fatihah untuk Rasulullah, kedua arwah ibubapanya, isteri kesayangannya dan juga anak-anak permata hatinya juga. Barangkali berkat amalan mudah itu, dia hidup tenang dan berjaya. Saya juga tumpang seronok melihat keluarga bahagianya. 

Sahabat-sahabatku yang baik, 

Cuma hadiahkan al-Fatihah! Mudah sahaja, kan? Berapa minit sangat masa yang diperlukan? Tapi perkara yang mudah, tidak akan mampu kita buat tanpa hidayah. Perkara yang semudah ini pun kadang-kadang kita gagal buat dengan istiqamah. 

Kita mungkin biasa membaca al-Fatihah sebagai wirid selepas solat. Namun selepas ini, jangan lupa niatkannya sebagai hadiah. Sebut satu persatu nama penerimanya. Secara automatik, dengan hanya satu amalan, pahala kita akan jadi berganda-ganda. Sudah dapat pahala membacanya, dapat pula pahala bersedekah dan mendoakan kebaikan untuk mereka. 

Mulai sekarang, ketika ini, jom kita cuba buat perkara2 mudah yang disukai Allah. Jgn lupa, setiap kebaikan yang kita kirimkan untuk orang lain, pasti akan kembali pula kepada kita.. Subhanallah..


Via Ustaz Fikri
PS: amalan INI boleh juga diamalkan oleh para ibu
#peringatan buat diri yang lupa#


Alangkah baiknya jika kita baca dan kita faham apa yang kita baca. Moga Allah lorongkan kita jalan yang lurus dan di redhaiNya...

Alhamdulillah, anak2 saya hafal maksud surah Al fatihah melalui nasyid ni. 

Jom hayati maksud surah al fatihah;






Jom same2 kita beramal secara istiqomah hadiahkn al-fatihah untuk Rasulullah s.a.w, dan kedua ibubapa kita, untuk suami/isteri kesayangan serta anak2 permata hati kita.
X lupa hadiahkan utk diri sdiri juga.. Aminn

Jemput LIKE dan SHARE...;) 

Tuesday, 2 June 2015

Tips Persediaan Sebelum Puasa

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera,

Apa khabar pembaca sekalian? Moga sentiasa dalam rahmat Dan kasih sayang Allah swt.

Alhamdulillah, kita sudah sampai ke nifsu syaaban, pertengahan bulan syaaban, maksudnye lagi setengah bulan sahaja lagi... Ramadhan bakal menjelma! Moga kita semua berkesempatan meningkatkan amal ibadat terutama di bulan yang mulia.

Dikongsikan tips yang di circulate di Whatsapp sebagai peringatan buat kita semua...


🌷 tips persediaan sebelum puasa🌷

Kuliah puasa dr sudut kesihatan. Oleh Dr Norhissam Mustafa, CEO IPKIM (Institut Pengurusan Kesihatan Islam Malaysia)

Tajuk ' Ramadhan Pesta. Makanan.....Jom Ubah ke Pesta Ibadah '



-Zaman kegemilangan Islam, puasa adlh kemuncak kekuatan. Bulan Ramadhan adalah pesta ibadah. Banyak peristiwa besar berlaku seperti perang Badar, dan berbagai lagi menunjukkan kekuatan ummat

- Kini Ramadhan dikaitkan dengsn keletihan, kelemahan, mengantuk, kurangnya produktiviti dan kini ianya adalah pesta makanan

-Ramadhan adalah bulan kesihatan, bulan silaturrahim, musim perubahan, masa hilang ketagihan, bulan lembut hati, bulan keluasan rezeki, bulan membaiki institusi keluarga

Mengikut kajian kesilapan besar dalam berpuasa;--

1. Menghimpunkan makan malam dengan berbuka puasa adalah kesilapan. Nabi buka puasa dgn 3 biji kurma (atau makanan yg tinggi pottasium spt makanan bergula perang....bukan bergula putih) dan air kosong. Sebab buka puasa bukan untuk perut tetapi untuk beri tenaga kepada hypotanamos (otak dalam otak). Satu cara elakkan hidang makan malam didepan semasa berbuka. Hypotanamos yg keletihan berfungsi sepanjang hari akan tidak berfungsi dgn betul sekiranya makanan masuk dgn banyak semasa berbuka. Ianya menyebabkan masalah serius kesihatan

2. Jangan window shopping ke bazar ramadhan. Ia akan mengganggu fungsi kawalan hypotanamos. Ianya menyebabkan kita hilang perhitungan utk terus membeli makanan yg kita tidak perlu

3. Jangan lewatkan solat maghrib.
-makanan yg dimakan menghasilkan tenaga utk diagihkan keseluruhan tubuh melalui sel. 1 kilo berat badan mempunyai 10000 trilion sel. Tenaga ini perlu ditolak oleh tenaga yg dilakukan oleh solat yg disegerakan. Allahuakbar......

4. Slps solat maghrib, sel sudah dpt tenaga. Balik terus makan malam. Fully auto kita akan makan secara baik. Jgn lbh lima jenis makanan dlm satu hidangan. Nasi, lauk, sayur, buah dan air

5. Slps mkn mlm, sangat baik kita MANDI dgn air sejuk. Jgn pakai heater. Blh pakai air batu tambah sejuk. Jgn risau mandi malam dgn paru2 berair. DONGENG. Dalilnya jika kita berhadas besar, feqah suruh segera mandi tanpa menunggu pagi. Jgn mandi mcm burung utk elak paru2 berair. Burung mandi dgn cara basahkan rambut tapi badan x basah.

5. Slps mandi, sblm pegi solat isyak minum setengah cawan air campuran 3 biji kurma, satu sudu teh madu lebah dan susu segar yg diblender.

6. Solat Isyak berjemaah. Lps tu sembahyang terawih solat dengan perlahan dan santai. Jgn cari yg gopoh gapah.

7. Pastikan ringan ambil moreh. Mkn lps pkl 10.30 adlh kemudharatan yg besar. Masa ini tenaga sdh cukup penuh dlm badan. Masa tu aktiviti terbaik adlh tadarrus minima 1 helai. Masa ini tenaga akan bawa input terbaik kedalam otak dan hati. Klu masa ini diisi dgn aktiviti atau info yang lalai, maka otak dan hati akan merakam perkara yg kita isi dan blh menjadi pegangan kita seterusnya

8. Slps itu sebaiknya tidur sblm pkl 12 mlm utk kerehatan. Jgn pasang lampu semasa tidur kerana pasang lampu meningkatkan kadar kolestrol 4 kali ganda

9. Slps itu bangun pkl 3 utk qiamullail. Sunat kejutkan ahli keluarga dgn renjis air sejuk dgn ujung jari. Boleh mandi. Xde masalah kesihatan.

10. Sempurnakan 13 rakaat solat. Sunat wuduk, taubat, tahajjud, hajat dan witir,

11. Slps qiam, blh tidur tetapi ringankan seperempat. Masa ni di langit ada spektro bewarna merah jambu antara 3 hgga 5 pg. Masa ini Allah anugerahkan kesembuhan kpd banyak penyakit.

12. Sahur. Sebaik2 sahur adlh seperlapanbelas dari makan malam iaitu lebihan makan malam. Lewatkan masa masak utk elak cepat basi. Lebihkan masak masa mkn malam, jgn campur garam dan simpan sikit utk sahur. Bila nk sahur panaskan dan baru campur garam

11. Slps sahur, terus solat subuh berjemaah.

12. Jangan tidur slps subuh krn gangguan kpd hypotanamos. Ia akan menyebabkan masalah kesihatan

13. Tidur qailullah ( 1 jam sblm zohor). 1 minit waktu ini menyamai tenaga tidur sejam waktu biasa.

Cara makan kurma....60% kebaikan berada pada selaput permukaan luar kurma. Masukkan sebiji kurma dan last sekali keluar biji. Jgn kupas di luar. Kurma terbaik ada 4 jenis.....ajwa, mabrom, sapawi, mariami

Puasa adlh detoksifikasi. Ia berlaku apabila fungsi proses makanan dlm perut berehat lbh dr  8 jam

Sblm sampai Ramadhan, berazam utk berlatih utk tingkatkan ibadah dgn latihan pra Ramadhan

====

Semoga kita sama2 berusaha meningkatkan amalan di bulan Ramadhan yang mulia ini dan meneruskan amalan yang baik di bulan-bulan seterusnya. inshaAllah. 

Menu Sahur pilihan saya dan mungkin juga anda.. bila agak2 kurang rajin nak memasak tapi nak sahur yang mengenyangkan. 

Jom dapatkan sekarang!