Monday, 29 September 2014

Vitamin untuk kanak-kanak


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Apa khabar anda semua hari ni? 

Dalam dunia sekarang yang penuh dengan pencemaran udara, pencemaran makanan, dan macam2 pencemaran lagi, nak tak nak... kita memang semakin terdedah dengan pelbagai risiko penyakit dan atas sebab itulah, kita perlukan supplement, bagi membantu meningkatkan imuniti - kadar lawan penyakit. InshaAllah.. dengan izinNya, kita dan keluarga akan bertambah sihat. 

Hari ni saya nak kongsikan mengenai anak-anak saya,Anas Huzaifah & Amanina Aisyah... 

Sewaktu ketika dahulu, mereka juga kerap demam seperti kebanyakkan kanak2 di luar sana.. mungkinkah anak anda juga?

Anas, anak sulung kami pernah melalui sawan demam beberapa kali, dan Tendency untuk di serang semula, semakin meningkat bila semakin banyak kali kena...

Doktor sendiri pesan untuk mengambil supplement tambahan bagi meningkatkan imuniti beliau.

Ada kami kongsikan di sini ---> SAWAN DEMAM 

Anas juga mengalami masalah kulit ezcema dan juga beberapa jangkitan kulit sebelum ini, boleh click di sini --> Lawatan Pakar kulit kanak-kanak

Kedua2 keadaan di atas, memerlukan kewangan yang banyak juga masa yang banyak sangat terluang untuk ke klinik, untuk menjaga...dan yang lebih utama, kesian sangat setiap kali sakit tu datang. 

Sebagai ibu, sakit nya macam saya juga yang sakit... merengek dan yg lain2 memang tak dapat di elakkan..

Kesian anak kita di sumbat ubat je kan?

PERUBAHAN SEKARANG...

Alhamdulillah, sekarang dah jarang sgt demam, kalau selsema kejap2 jer.. 

Alhamdulillah, kalau luka pun, cepat pulih... 

Alhamdulillah, anak2 bertambah sihat, cergas dan bertenaga...

si adik skrg ni.. aduhai celotehnya macam 'mak nenek'

'mama, kenapa ini.. kenapa itu..'

Antara celoteh Amanina
Alhamdulillah, daya ingatan juga sangat baik... 

jangan la nak main2 jawab dgn mereka.. nanti dia pusing semula pada kita... 

Anak ohh Anak... Mereka lah jantung hati kami. 


Kenapa mereka perlukan supplement?

Jemput tengok video ni sekejap ye..


Macamana?

Sebab dengan Set kanak2 ni.. ia membantu meningkatkan imuniti, meningkatkan selera makan, membekalkan tenaga. 


Jika anda rasa tak sanggup nak bagi supplement, sanggup lagi kah tengok mereka sakit? 
tidak kan?

Jika rasa nak berikan yang terbaik, jom kita berikan yang terbaik! inshaAllah. 


Khas buat kawan2 yang sedang mencari supplement buat anak tersayang supaya mereka lebih 'kebal' dgn penyakit dan bertambah cergas...

Jemput hubungi saya ye... 

PENTINGKAH MINDSET???

Assalamualaikum wbt dan Salam Zulhijjah...

Apa khabar pembaca semua? Saya doakan anda semua sihat sejahtera 

Sejak beberapa hari ni, kisah ini aktif di kongsikan... saya sendiri telah menerima kisah yang sama beberapa kali di group telegram bisnes, keluarga dan juga rakan2. dan kisahnya...menyusuk (betul ke ejaannye?) hati dan perasaan! huhu...

Mungkinkah ianya sebahagian dari petunjuk Allah nak bagi peringatan kat kita semua! 

Sebab perkara ini juga yang sebenarnya pernah dan sedang juga berlaku kepada saya! 


Apakah mindset anda sekarang?? Jom baca kisah yang menyentuh hati saya dan ramai rakan2 saya... Moga ia bermanfaat untuk anda juga.

Jemput ikuti ulasan saya selepas kisah ini ya...;) 

KISAH SI SULUNG dan SI BONGSU 

Sebelum sang ayah menghembuskan nafas terakhir, dia memberi pesan kepada kedua anaknya :

“Anakku, dua pesan penting yang ingin ayah sampaikan kepadamu untuk keberhasilan hidupmu”

“Pertama : Jangan sesekali menagih hutang daripada sesiapa pun”

“Kedua : Jangan sesekali tubuhmu terkena terik matahari secara langsung”

5 TAHUN BERLALU:

KISAH SI SULUNG

Sang ibu menjenguk anak sulungnya dengan kedudukan perniagaannya yg sgt mendukacitakan.

Si ibu pun bertanya “Wahai anak sulungku kenapa kedudukan perniagaanmu demikian?”.

Si sulung menjawab :
 “Saya mengikuti pesan ayah bu…
Saya dilarang menagih hutang drpd siapapun sehingga banyak hutang yang tidak dibayar dan lama² habislah modal saya..

Pesan yang kedua ayah melarang saya terkena sinar matahari secara langsung dan saya hanya hanya ada sebuah motorsikal, itulah sebabnya pergi dan pulang kerja saya selalu naik teksi”.

KISAH SI BONGSU

Kemudian sang ibu pergi ke tempat si bungsu yang keadaannya berbeda jauh.Si bungsu sukses menjalankan perniagaannya.

Sang ibu pun bertanya “Wahai anak bungsuku, hidupmu sedemikian beruntung, apa rahasianya…?”

Si bungsu menjawab : 

“Ini karena saya mengikuti pesan ayah bu..
Pesan yang pertama saya dilarang menagih hutang kepada siapapun. Oleh karena itu
saya tidak pernah memberikan hutang kepada siapapun sehingga modal saya tetap kukuh”.

“Pesan kedua saya dilarang terkena sinar matahari secara langsung, maka dengan motorsikal yang saya ada saya selalu berangkat sebelum matahari terbit dan pulang setelah matahari terbenam, sehingga para pelanggan tahu kedai saya buka lebih awal dan tutup
lebih lewat”.

Perhatikan..

Si Sulung dan Si Bungsu menerima pesan yang SAMA, namun masing² memiliki penafsiran dan sudut pandang atau MINDSET berbeza. 

Mereka MELAKUKAN cara yang berbeza sehingga mendapatkan HASIL yang berbeza
pula.

Hati² lah dengan Mindset kita..

Mindset positif memberi hasil menakjubkan, 

sebaliknya

mindset negatif memberikan hasil menghancurkan.

The choice is yours.

Apa kaitannya kisah ini dan saya?

Dua perkara yang kerap saya terima yang saya percaya ramai yang masih tertanya juga...

Antara persoalan yang saya terima; 


Boleh ke nak belajar dengan anak2? (Belajar sampai puas... then kahwin, tak yah belajar lagi --> kata kawan saya)

Kata mak 'Boleh je, mak ada anak 2 orang masa degree, ada anak 8 orang anak masa buat masters dan ada 9 + 2 org (lahir) masa buat PhD... Alhamdulillah Allah permudahkan urusan, yang penting kita kena MAHU dan TAHU... '

Kata saya ' Alhamdulillah, berkat redha suami, mak abah. keluarga dan keluarga mertua, juga sokongan padu pensyarah dan rakan2 saya berjaya lalui sambung ijazah sarjana muda dgn anak kecil (Anas lahir masa 1st year degree), dan dapat anak ke2,Amanina masa tahun akhir degree. 

Apa yang membuatkan saya set mindset SAYA mesti boleh?

Teringat janji dengan abah masa abah bg greenlight untuk nikah masa umur 20thn...'Abah nikahkan. untuk kakak lebih fokus dan abah nak kakak buktikan yang terbaik

Alhamdulillah, masa tu fikir AKU MAHU dan NAK TAK NAK , bak kata orang putih by hook or by crook, aku kena bukti kan .. mindset untuk berjaya sangat penting. sebab kita percaya kita boleh lakukan...kita berusaha untuk lakukan! Alhamdulillah, berjaya gembira kan hati mak abah, dengan memperolehi Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Kelas Pertama dalam keadaan berkeluarga dan ada anak kecil. Alhamdulillah... Saya telah berjaya buktikan!

Saya kongsikan kisah kahwin muda di sini , sila click --> Hikmah kahwin muda

Dan kini, sejak menceburkan diri dalam bisnes... 

'Macamana nak berjaya dalam bisnes? Boleh ke nak capai apa yang mentors kita capai?' 

Jawapan nya 'Boleh! bisnes mentors bertindak sebagai penasihat, kita sendiri yang kena usaha untuk mencapai apa yang kita mahu.Walaupun kita ada mentors sangat supportive,... macam2 ilmu dah mereka kongsikan.macam2 tips yang mereka berikan dalam pelbagai bentuk... Support group sangat kuat

Tapi... walau dgn pelbagai tips, kita diri sendiri yang kena bertindak untuk mencapai apa yg kita mahukan. '


Minggu lepas, pada 22 September saya telah menghadiri Master Celebration Siti Farhana, beliau yang baru berumur 25tahun dan berjaya mencapai rank tertinggi dalam shaklee dalam masa 1tahun 2 bulan... dan kunci utama yang beliau pegang FOKUS dan Set MINDSET kita AKU MAHU dan AKU MESTI capai... 

Kagum dengan semangat beliau, walaupun bisnes shaklee adalah bisnes MLM, tapi beliau tidak bergantung pada upline beliau, ini terbukti kerana upline beliau sendiri baru di rank yang ke 3, sedangkan beliau telah berada di rank ke 7, dengan 1ribu+ downline. 


Semalam,semasa di Shaklee Motivational Talk & Award Recognition, kata2 yang seakan sama di ulang tayang, 'INI BISNES ANDA, BUKAN BISNES UPLINE, BUKAN BISNES DOWNLINE... ANDA KENA USAHA SENDIRI!'... sekali lagi, ia bergantung pada mindset kita! 


Saya kongsikan jalan mudah berjaya dalam bisnes, sila click ---> Anda Pilih Highway Atau Jalan Kampung?


Jom latih diri kita dengan growth mindset! (Sila abaikan lukisan yg tidak menutup aurat.)


Tanpa mindset yang betul, tanpa tindakan yang tepat... kita tak kan ke mana...



Jom betulkan mindset kita, betulkan niat kita, tetapkan matlamat kita...

Kita hidup bukan untuk hari ini sahaja, kita hidup untuk bahagia dunia akhirat... Kita hidup untuk berbakti pada keluarga, masyarakat dan AGAMA khasnya. 




InshaAllah, More to come, when we never ever stop giving... 

Saya doakan anda yang membaca, berjaya, kaya dunia akhirat..inshaAllah. 

Semoga kita semua sentiasa dalam keberkatan Allah swt. 

Terima kasih kerana meluangkan masa... 

Sila kongsikan kisah ini untuk manfaat bersama, inshaAllah.


Usaha...Doa...dan TAWAKAL.

Feel free to LIKE and SHARE

Tuesday, 23 September 2014

Cyst dan KEHAMILAN


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Apa khabar anda hari ini? Saya doakan semua pembaca blog ini sihat selalu dan sentiasa dalam keberkatan Allah swt. inshaAllah. 

Isu yang hangat awal bulan hari itu, baru la saya sedar rupanya ramai di kalangan wanita di luar sana yang pernah/ada cyst ovari yang rupanya ada macam2 jenis...Seperti gambar di bawah ;

Dalam macam2 jenis ni, ada yang bahaya dan ada yang tidak seperti yang di terangkan oleh Dr Zubaidi dalam blog beliau, seperti di bawah : 


Raya yang lalu, kami berjumpa dengan rakan sekolah yang sudah 3 tahun berkahwin namun serik menerima Soalan yang agak merimaskan.

 'Bila nak ada anak?

Setiap yang berkahwin, pasti nak anak..pelengkap perkahwinan kan? mungkin belum rezeki tapi setelah bertahun2 berkahwin, mesti pelik kan?  

Rasa badan sihat jer, rasa macam takde apa masalah pun, period OK, semua macam Ok jer. 

Saya telah sarankan mereka untuk menjalani checkup kesihatan (ada saya kongsikan di sini Bila dah kahwin apa lagi ?) dan terbukti si isteri ada fibroid cyst namun Doktor kata masih kecil.

Alhamdulillah, rakan saya rasa lega sebab beliau dapat tahu awal. boleh cegah dari cyst untuk terus membesar dan dapat kecutkan cyst tuh, dengan izinNya. Apa yang saya sarankan? seperti  di sini --> Vitamins untuk Cyst 

Selain itu, mereka suami isteri akan teruskan checkup dan rawatan dalam usaha untuk mendapat cahayamata, pelengkap rumah tangga. 

Doa untuk untuk mendapat anak yang di petik dari ayat suci AlQuran, 

Moga mereka dikurniakan anak yang sihat, cergas dan soleh. Amin Ya Rabbalamin.., 

Buat anda yang membaca, sila kongsikan entry dan khasiat vitamins ini kepada kenalan anda, mana tahu.. usaha anda membantu mereka di luar sana untuk bertambah sihat dan boleh menyelamatkan nyawa dan menambah zuriat rakan2 anda.. 

Untuk konsultansi PERCUMA, sila hubungi saya seperti butiran di bawah. 

 Feel free to LIKE and SHARE

Please do not hesitate to contact me/ comment below for:-

FREE Consultation
Business OPPORTUNITY with Shaklee!!

Friday, 19 September 2014

Pelajar UiTM Maut Dilanggar Pensyarah, Al fatihah

Assalamualaikum wbt, 

Apa khabar anda hari ini? Saya doakan anda yang sedang membaca ini dalam keadaan sihat sejahtera dan inshaAllah diberkati Allah swt, 

Inalillahirajiun, dari Allah kita datang, kepadanya kita kembali. Petang semalam saya di kejutkan dengan berita kemalangan yang meragut nyawa pejalan kaki. 

Macam pelik bunyi nya, pejalan kaki pun blh maut?

 Allahuakbar... pelik tetapi benar. 

Bayangkan situasi biasa, pelajar pulang dari kuliah dan tiba2 dilanggar kereta yang mana pemandunya, seorang pensyarah yang dikatakan sedang pening, ada sumber yang memberitahu beliau  pitam/pengsan semasa memandu, dan ada juga sumber yang memaklumkan beliau pengidap darah tinggi

Allahuakbar... beliau sudah pun berumur 58tahun dan berpenyakit namun masih gigih berbakti, pada pendapat saya, seorang insan yang mulia. Moga Allah ampunkan dosa beliau atas perbuatan yang tidak di sengajakan ini.

Buat keluarga mangsa, salam takziah saya ucapkan. Moga allahyarhamah di tempatkan dikalangan orang solihin. Meninggal dunia di kala dalam keadaan sedang menuntun ilmu. 

 Saya sendiri pernah melalui jalan tersebut, UiTM Dihatiku... saya pernah bergelar pelajar UiTM sejak tahun 2005 hingga 2011 dan kemudian staff selama 2 tahun. Kira saya kenal kawasan UiTM. Lagi2 kedudukan fakulti sains sukan, betul2 terletak di atas Fakulti Sains Komputer dan Matematik, bersebelahan dengan Fakulti Pergigian. Memang agak curam, tapi tak pernah lagi dengar kes sebegini sebelum ini. 

Allahuakbar, perkara sebegini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja. 
Betapa benar pesan imam Al-Ghazali, 

Apa yang paling hampir dengan kita? MATI!

Berita penuh saya petik dari Astroawani

SHAH ALAM: Seorang penuntut Universiti Teknologi Mara (UiTM) maut akibat dirempuh sebuah kereta yang dipandu seorang pensyarah universiti berkenaan di dalam kawasan kampus di sini petang semalam.

Mangsa, Fatin Farradia Yusof, 20, dilanggar kenderaan itu ketika berjalan selepas bergambar bersama rakan-rakannya di kawasan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media sehingga menyebabkannya terjatuh dari kawasan berbukit ke perhentian bas berdekatan.


Fatin Farradia merupakan penuntut tahun kedua Diploma Sains Sukan dan Rekreasi meninggal dunia kira-kira 7.30 malam tadi, di Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang, berikutan pendarahan dalaman.

Dekan Fakulti Komunikasi dan Pengajian Media UiTM, Prof Dr Azizul Halim Yahya ketika dihubungi berkata dalam kejadian 5.20 petang itu, mangsa yang baru selesai menghadiri kuliah, dikatakan sedang berjalan bersama rakannya sebelum dirempuh kereta itu, menyebabkannya tercampak.

UiTM kemalangan

"Kereta pensyarah itu kemudian melanggar pembahagi jalan manakala mangsa jatuh ke bawah bukit setinggi kira-kira lima meter dan pengsan sebelum dia dikejarkan ke HTAR," katanya.

Menurut Azizul, pensyarah wanita berumur 58 tahun yang memandu kenderaan tersebut difahamkan mengalami sakit kepala sebelum kejadian itu, menyebabkan beliau gagal mengawal kereta tersebut.

"Pensyarah itu kini sedang mendapatkan rawatan di sebuah hospital swasta di sini untuk pemantauan lanjut daripada doktor," katanya.

Sementara itu, jenazah Fatin Farradia difahamkan akan dibawa pulang ke kampung halamannya di Dungun, Terengganu selepas proses bedah siasat selesai.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, ACP Azisman Alias ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian tersebut.
,,,

Al fatihah, 

Mari sama2 kita baca dan amin kan doa di bawah... Moga kita terlindung dari musibah di masa sekarang atau akan datang. Amin
Salam takziah, 

Anisah 
19 September 2014

Tuesday, 16 September 2014

KISAH QURBAN SI FAKIR


Assalamualaikum wbt dan Selamat Menyambut Hari Raya Qurban tidak lama lagi...

Kisah ini di kongsikan melalui rangkaian media sosial. Saya sendiri tidak pasti sumber asal.


Namun, kisahnya sungguh terasa di hati dan perlu dikongsikan sebagai peringatan buat kita semua. 


In sha Allah moga kita di beri keizinan untuk berQurban tahun ini.


BACA & HAYATI !!!!!!!! MENITIS AIR MATAKU...


Cerita Qurban pada  hari raya Aidil Adha ini mungkin boleh memberi pengajaran dan keinsafan kepada kita yang mempunyai hati-hati yang keras tidak berapa lembut ini..

Menarik kisahnya adalah seorang anak dan ibu nya yang sudah tua dan uzur bersama seorang pedagang binatang Qurban.

Al-kisah di ceritakan oleh seorang pedagang binatang qurban tentang pengalamannya:

Suatu hari seorang ibu di usia awal 40an datang memperhatikan dagangan saya. Dari penampilan luarannya, nampaknya dia tidak akan mampu membeli haiwan ternakan ini. Namun saya cuba juga menghampiri dan menawarkan kepadanya,

Gambar ihsan google

“Silakan bu…”, lalu ibu tadi menunjuk salah seekor kambing termurah sambil bertanya,” ye kalau yang itu berapa Pak?”.

“Yang itu 700 ribu rupiah (RM190) bu,” jawab saya ringkas. “Berapa Harga terendah?”, Tanya kembali si Ibu.

“600 ribu (RM160), harga itu untung saya kecil, tapi tak apalah…… .
“Tapi, wang saya cuma ada 500 ribu sahaja (RM130), boleh pak?”, pintanya.
Waah.., saya jadi pening, kerana itu harga modalnya, akhirnya saya berbincang dengan teman dan saya pun bersetuju walaupon tidak untung..
Nah.. tak apalah, ambillah. Lalu saya berikan saja dengan harga modal itu kepada si ibu tersebut.

Saya pun menghantar kambing Qurban tersebut sampai kerumahnya.  Sebaik sahaja tiba dirumahnya, lalu saya terkejut.

“Astaghfirullah al-Adziim ……, Allahu Akbar…, terasa menggigil seluruh badan kerana melihatkan keadaan rumah ibu itu yang sudah sangat uzur.

Rupa-rupanya si ibu itu hanya tinggal bertiga, dengan ibunya dan anak lelakinya yang masih kecil dirumah usang yang berlantai tanah tersebut. Saya tidak nampak pon ada tilam, ada kerusi di ruang tamu, apatah lagi perabut mewah atau barangan elektronik. Yang saya lihat hanya katil kayu yang beralaskan tikar dan bantal lusuh. Rumah yang tidak ada bilik dan terhalang dari pandangan.

Gambar ihsan google

Diatas katil kayu itu, terbaring seorang nenek tua yang kurus.

“Mak….. bangun mak, tengok nih, saya bawakan apa di rumah ini.?”, kata ibu itu pada seorang nenek yang tidur dan akhirnya terbangun.

“Mak, saya sudah belikan emak seekor kambing untuk di buat Qurban, nanti kita hantarkannya ke Masjid ya mak….”, kata ibu itu dengan wajah penuh kegembiraan dan puas.

Si nenek tadi sangat terkejut meski nampak bahagia, sambil dia membelai kambing yang berdiri di sebelah katilnya..

Lalu nenek itu mengucapkan rasa syukur “Alhamdulillah syukur Ya Allah, kesampaian juga emak nak mahu berQurban tahun ini”.

“Ini Pak, wangnya, maaf jika tadi saya menawar harga kambingnya terlalu murah, kerana saya hanya tukang cuci baju di kampung sini. Saya berusaha mengumpulkan wang qurban ini sudah sekian lama untuk membeli seekor kambing yang diniatkan buat qurban atas nama ibu saya….”, kata ibu tadi.

Kaki ini bergetar, hati terasa sebak, dada terasa sesak, sambil menahan titisan air mata, saya berdoa ,
“Ya Allah…, Ampuni dosa hambamu ini,
Aku malu berhadapan dengan hamba-Mu yang pastinya lebih mulia ini, seorang yang miskin harta namun kaya Imannya. Ibu ini begitu luar biasa”.

“Pak, pak... ini ada sedikit wang upah  kerana mengantar kambing ini ke rumah…”, panggil ibu itu,”
Saya tidak melihatnya dan tidak mahu ambil tahu berapa nilaiannya lalu dengan rasa sayu, saya berkata..!!!

"Sudah bu, biarkan tambang kendaraanya saya yang bayar’ dengan wajah yang malu dan sayu.

Saya cepat-cepat pergi sebelum ibu itu tersedar yang air mata ini sudah membasahi pipi kerana tidak sanggup mendapat teguran dari Allah yang sudah mempertemukan dengan hamba-Nya yang sangat sabar, tabah dan penuh keimanan ingin memuliakan dan menggembirakan orang tuanya..

Masyaa Allah.. Allahu Akbar...!!!!

Moral of the story, 
wahai diriku dan sahabat2ku sekalian..

Untuk menjadi insan mulia  ternyata tidak memerlukan harta berlimpah ruah dan berjuta-juta, dan tidak juga perlu mempunyai gelaran kenamaan Dato, Datin, Tan Sri, Puan Sri Diraja ataupun Tun,tidak perlu punya kedudukan yang tinggi sebagai Sultan, menteri, ketua pengarah atau pun Mufti tidak juga perlu punya kuasa super power dan pengaruh yang di beli dengan wang ringgit dari orang lain.

Cukuplah kita belajar dari sifat keikhlasan yang luhur dari si ibu tadi.. demi untuk mencapai erti kemuliaan hidup dan Redha Allah.

Berapa ramai diantara kita yang diberi kecukupan dan kekayaan serta kemewahan demi kemewahan, namun masih ada sahaja keengganan dan pelbagai halangan untuk berQurban, bersedekah, menginfaqkan sebahagian harta ke jalan Allah.

Kalau pon bukan harta dan wang ringgit, sekurang-kurangnya masa dan tenaga untuk pengorbanan di jalan Allah.. untuk mencari Redho Allah.

Ramai dari kita termasuk saya..masih tersangat sayang akan harta dunia yang sudah di kumpul bertumpuk-tumpuk setinggi gunung, tetapi masih khuatir simpanan akan berkurangan dan habis di berikan kepada orang lain.

Kita mampu membeli handfone yang mahal, jam tangan dan beg yang berjenama, ataupun pelbagai  aksessoris yang melekat di muka dan tubuh kita yang harganya jauh lebih mahal dibandingkan harga seekor haiwan Qurban ataupun sebahagian darinya, iaitu 1/7 bahagian.

Kenapa kita rasa macam tidak mampu, atau masih lagi suka menangguh-nangguhkan melakukan perkara-perkara dan kerja-kerja ibadah dan kerja kebajikan dan amal soleh.?

Hakikat sebenarnya kita mampu..!..

kita boleh sahaja sediakan hampir segalanya..
  • Kita mampu melanggan Astro, kita mampu melancung ke dalam dan luar negara,
  • Kita mampu makan makanan yang mahal-mahal di restoran dan hotel yang mahal-mahal..
  • Kita mampu membeli atau membayar ansuran motorsikal berkuasa tinggi, ansuran kereta mewah beberapa buah, dan ansuran rumah yang mencecah harga ribuan dan lebih dari harga satu bahagian lembu Qurban...

Namun sering kita sembunyikan KUFUR NI'MAT KITA kepada Allah sebalik kata-kata "TIDAK MAMPU" atau TAK CUKUP BUDGET, TIDAK ADA PERUNTUKKAN dan 1001 macam alasan. Di mana Rasa syukur Kita Kepada ALLAH. Zat yang telah banyak memberi Rizqi & Kenikmatan kepada hakikat dan kenyataan ini..


Muhasabah diri:

Tanya pada diri kita yang mampu ini, sudahkah kita mengerjakan ibadah qurban sebelum Allah menarik sedikit demi sedikit rezeki yang dikurniakannya sementara kita masih lagi diberi nafas untuk hidup.

Fikir fikirkanlah wahai saudaraku sekalian.

Terasa sangat keinsafan, sering kali kita mengeluh dan merungut tidak punya wang yang cukup.


 Astaghfirullahalazim..!!!!  


Ambillah kisah ini sebagai iktibar, sebagai nasihat, sebagai peringatan dan muhasabah untuk diriku juga .saudaraku sekalian.

Terimakasih wahai sahabatku kerana tidak jemu membaca dan menerima nasihatku ini.. !!!!!!

Selamat Menunaikan ibadat Qurban 1435H

Info mengenai ibadat Qurban : http://www.al-azim.com/masjid/infoislam/ibadat/qurban.htm

Senarai khidmat qurban & aqiqah di luar Malaysia...

1. http://qurban-aqiqah.ikram.org.my/blog/borang-penyertaan/
2. http://www.ezqurban.org/
3. http://www.korbanaqiqah.com.my/bmportal/


Sila kongsikan (tekan button share di bawah) artikel ini untuk manfaat bersama. Mana tahu, dengan ada yang membaca kisah ini, Allah bukakan hati beliau untuk berqurban, sedikit sebanyak menjadi 'pencen' kubur kita. Wallahualam. 

Thursday, 11 September 2014

Panggilan Haji telah tiba lagi...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 


Alhamdulillah, panggilan haji telah tiba lagi. Tahun ini, sekitar 22Ribu Rakyat Malaysia  menunaikan haji  Bersama jutaan Muslimin dari seluruh dunia. 

Berikut adalah Jadual Penerbangan pergi dan balik...

Tarikh penting penerbangan Haji 1435H 

Tuan/puan boleh semak di website tabung haji

Nasyid RAIHAN

Nasyid Raihan di bawah ini merangkumi nasihat dalam mencapai haji yang diterima, dan bukannya masa untuk membeli belah. 

Teringat saya pernah mengendalikan persembahan kanak-kanak untuk sambutan raya haji, nasyid ini menjadi temanya. (semasa saya bertugas sebagai guru di sebuah sekolah dulu) 
Nasyid yang everlasting sebab setiap tahun, inshaAllah pasti ada orang yang akan menunaikan haji. 

Jom kita dengar dan nyanyikan bersama... inshaAllah akan tiba giliran satu hari nanti.




Labbaikallahumma Labbaik 
Labbaika Laa Syarikalaka Labbaik 
Innalhamda Wan Ni'mata 
Laka Wal Mulk 
Laa Syarikalah

Pergi haji 
Ertinya menuju Allah yang esa 
Membawa hati dan diri yang hina 
Memberi hadiah kepada Allah 
Berhati-hatilah menghadapNya

Setiap hamba 
Pergi haji dengan segala yang baik 
Hati yang baik akhlak yang baik 
Harta yang halal hati yang bersih 
Niat yang suci amal mulia

Pergi haji 
Ilmu tentangnya mestilah ada 
Agar syarat dan rukun tepat sempurna 
Sah dan batalnya dapat dijaga 
Agar amalan hajinya tidak sia-sia

Tata tertib dan akhlak kenalah jaga 
Buatlah dengan tenang serta tawadu' 
Sabar dan tolak ansur mestilah ada 
Jangan berkasar merempuh manusia

Setiap hamba 
Pergi haji dengan segala yang baik 
Hati yang baik akhlak yang baik 
Harta yang halal hati yang bersih 
Niat yang suci amal mulia

Tanah haram jagalah pantang larangNya 
Pergi haji bukannya masa untuk membeli belah 
Beringatlah betulkanlah niat kita 
Moga-moga haji kita diterima

Jagalah pantang larangNya 
Yang boleh rosakkan haji 
Jauhkan maksiat dan yang sia-sia 
Takutkan Allah yang esa 
Ingat selalu padaNya 
Agar kita sentiasa memiliki jiwa hamba

Pergi haji 
Ertinya menuju Allah yang esa 
Membawa hati dan diri yang hina 
Memberi hadiah kepada Allah 
Berhati-hatilah menghadapNya


Panggilan Haji buat Makteh, Makcik Suami. 

Alhamdulillah,  berita gembira yang kami terima awal tahun lalu, walaupun kalau ikut jadual asal, belum tiba giliran makteh... Ini adalah antara bukti 'bila Allah kata jadilah, maka jadilah' . 

Alhamdulillah, makteh di jemput untuk menunaikan haji bersama Pakitam dan isteri sebagai mahram beliau. 


Alhamdulillah, makteh atau nama sebenar Azizah bt Endut berangkat ke Madinah pada subuh 5 September 2014. Jemaah telah berkumpul di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya pada 4 September 2014. Proses penyerahan dokumen dan taklimat telah berlangsung pada malam tersebut. Saya tak dapat hadir ke sana, tapi dapat bercakap melalui telefon, 

Mendengar suara beliau, hati jadi sebak...'Doakan makteh selamat dan mendapat haji yang terbaik ye' 

InshaAllah... Moga Makteh  sihat sejahtera, dapat beramal dengan baik dan dikurniakan haji mabrur. Ameen.





MENUNAIKAN HAJI BUKAN TUGAS YANG MUDAH

Seperti yang kita tahu,  menunai haji memerlukan tenaga yang banyak sebab banyak pergerakan yang diperlukan... seperti tawaf mengeliling kaabah sebanyak 7 kali, (semakin jauh dari kaabah, semakin besar pusingan, bayangkan kalau tawaf di tingkat atas, jauhnya perjalanan kan), saie juga memerlukan pergerakan yang banyak...

Jom kita ambil tahu apa yang bakal haji akan lalui di sana nanti.(boleh click gambar ini, untuk dibesarkan)



 Alhamdulillah, jika anda berminat nak tahu lebih lanjut, tabung haji ada sediakan nota yang lengkap, anda boleh click di Nota Kursus Haji Tabung Haji

Memahami keperluan vitamins tambahan untuk jemaah haji, makteh ada bagi tahu yang mereka menerima sumbangan vitamins dari pihak2 tertentu melalui tabung haji. mungkin seperti yang dalam akhbar di bawah. Namun, vitamins yang diberikan hanya dalam kadar yang sedikit. Hanya beberapa biji bagi setiap vitamins.





Alhamdulillah, diberi keizinan untuk memberi hadiah yang dapat membantu mengurangkan sakit 'orang tua'.

Senyum lebar makcik dapat 'benda' yang beliau sgt perlukan. Al maklum, bila umur semakin meningkat sakit lutut &pinggang mcm biasa jer kan. 



Mekteh berangkat pada 4 Sept 2014, alhamdulillah beliau telah memulakan pengambilan supplement sebagai persediaan sejak Jun lalu. 



Alhamdulillah, antara feedback yang kami terima, 'Alhamdulillah, dah boleh bangun dan duduk dengan lancar, inshaAllah makteh bawa supplement ni ke mekah nanti...memang membantu!' 


Alhamdulillah...


Berikut adalah cadangan vitamins bagi bakal haji dan hajah... inshaAllah, moga urusan mereka sana menjadi lebih lancar dan di beri kesihatan yang baik. Kan kita di sarankan untuk sentiasa berusaha, berdoa dan bertawakal...

Antara usaha untuk kesihatan yang baik ialah dengan makan makanan yang baik & supplement bagi lebih meningkatkan kesihatan, inshaAllah,



SET KESIHATAN OPTIMUM

1) Vitalea - Multivitamin untuk membekalkan nutrisi yang lengkap dan cukup kepada kita kekal cergas dan bertenaga sepanjang masa di tanah suci.

2) B Complex - Berfungsi untuk membekalkan tenaga, meningkatkan ketahanan antibodi serta mengurangkan stress akibat kekurangan tidur sepanjang ibadah Haji.

3) Vitamin C - Meningkatkan imunisasi tubuh badan untuk melawan penyakit.






SET KESIHATAN SENDI  :

1) Ostematrix - Mengelak kekejangan kaki akibat berjalan jauh. Membekalkan kalsium bagi menguatkan tulang untuk ibadah-ibadah yang memerlukan kekuatan fizikal di sana.

2) Omegaguard - Mengurangkan sakit kepala, meningkatkan sistem imun tubuh, memelihari fungsi fungsi sendi dan anti-radang.

3) Advance Joint Health Tablet - Membekalkan glucosamine bagi memelihara kesihatan lutut untuk berjalan jauh.




Entry berkaitan : FREE ebook travelog UMRAH

Jika anda di kalangan saudara mara atau kenalan yang akan menunaikan haji/umrah, inilah antara hadiah terbaik buat mereka.. mana tahu, ia adalah salah satu 'pencen' kubur kita, sebab kita telah membantu mereka beribadat dengan lebih baik lagi. inshaAllah.

Sekiranya tidak keberatan, sila kongsikan artikel ini kepada rakan yang lain, inshaAllah akan ada yang mendapat manfaat dari nya.

Moga Allah merahmati kita semua..Amin.

Untuk konsultansi PERCUMA, sila hubungi saya seperti butiran di bawah. 

 Feel free to LIKE and SHARE

Please do not hesitate to contact me/ comment below for:-
AFFORDABLE Price
FREE Consultation
Business OPPORTUNITY with Shaklee!!