Friday, 28 February 2014

Hadiah terbaik untuk anak-anak


Dua langkah pertama yang perlu dilakukan oleh ibu bapa

Menjadi impian setiap ibu bapa untuk melihat anak-anak mereka menikmati hidup aman, bahagia dan berjaya tetapi impian kekal impian jika kita tidak mengambil tindakan yang betul untuk mendidik mereka. Oleh itu mula dari sekarang, ambil tindakan yang betul untuk menjadikan impian anda menjadi kenyataan . Mulakan dengan mengikuti dua langkah positif yang berikut…

LANGKAH 1 : CINTA TANPA SYARAT.
Cintai dan sayangilah anak-anak kita dengan ikhlas dan tanpa syarat. Jangan hanya kerana anak kita bijak, cantik, baik, taat dan sebagainya, baru kita tunjukkan yang kita sayang kepadanya. Kasih dan sayangilah mereka walau dalam apa keadaan sekali pun.

LANGKAH 2: PAMERKAN CINTA DAN KASIH SAYANG.
Anak-anak tidak akan tahu bahawa kita sayangkan mereka walau dalam apa keadaan sekali pun sekiranya kita tidak pamerkan melalui tindakan. Cinta dan kasih sayang perlu ditunjukkan supaya anak-anak merasainya. Peluklah anak-anak sekerap mungkin, terutamanya jika mereka masih muda. Sentiasalah berada di sisi apabila mereka memerlukan kita. Menghadirkan diri dalam aktiviti sekolah dan kolej mereka. Beri perhatian, pandang ke dalam mata semasa mereka bercakap dengan kita. Hargailah pencapaian mereka tidak kira kecil atau besar. Membawa mereka keluar menikmati alam, beriadah dan berkelah sekali sekala. Melakukan perkara-perkara bersama-sama, seperti membuat kraftangan atau melakukan kerja-kerja rumah seperti pembersihan, mengemas, berkebun dan lain-lain. Paparkan kerja tangan anak-anak di tempat yang mudah untuk dilihat supaya satu keluarga dapat menghargainya.

Jika kita dapat mengikuti dua langkah di atas, banyak masalah anak-anak akan dapat dielakkan sebelum ianya berlaku.

Credit :fb/ibubapacemerlang

Monday, 17 February 2014

Handphone...alat mainan yang syaitan suka?


HP PUNYA PASAL???!

Ya ALLAH ampunilah dosa dosa kami yg mempunyai HP kerana:

Kami lebih banyak mengisi kredit daripada bersedekah.


Kami lebih banyak pegang HP daripada pegang tasbih.


Kami lebih banyak baca sms daripada baca Al Quran


Kami lebih sering menelefon daripada Silaturahim.


Kami lebih sering buka bluetooth daripada berlutut untuk sujud.


Ya ALLAH ampunilah kami yg serba kekurangan dan yg selalu lalai ini. 


Dan semoga HP yg kami miliki ini dpt digunakan sebagai IBADAH untk lebih taqarrub kepda Mu Ya ALLAH.


Amin....



Kata guru:

Jika handphone mu itu menyebabkan kamu LALAI hingga orang a

zan kamu masih dengannya hingga TIDAK MEMPEDULIKAN SERUAN itu...

Hingga ia menjadi permainan saat berada di majlis ilmu di hadapan gurumu...

Hingga kamu tergamak melewatkan solatmu kerananya...

Hingga zikirmu berkurang dengan adanya ia...

Hingga al-Quran tidak lagi kamu pandang dan baca kerana kamu asyik dengannya...

Sedang kamu tidak ada keperluan padanya pada waktu itu, maka buanglah ia dari kehidupan mu...

Kerana ia telah menjadi salah satu alat untuk MENJAUHKAN kamu dari Tuhan mu..

Kerana ia telah menjadi satu alat supaya kamu lalai dari Tuhan mu..

Kerana ia adalah alat yang digunakan syaitan untuk menghancurkan penghambaanmu...

Maka apa lagi kejahatan yang kamu ingin lihat selain seseorang itu lalai dari Tuhan nya..

Bukan salah handphone itu, tapi salah kamu kerana tak dapat menjauhkan handphone menjadi alat pada syaitan untuk menyesatkanmu..

KAMU HAMBA TELEFON ATAU HAMBA ALLAH?

[Teguran ini menyusuk sungguh..]
Realitinya begitulah..lepas solat selesai salam kedua, terus raba cari hp, padahal  benda pon.. ats alasan perjuangn, zikir diabaikan..astaghfirullah.. biarlah dgn hp canggih2 menambah ketaatan kpd Allah, bukan mengheret kita lalai kpd-Nya...

Monday, 10 February 2014

Rendah Hb...Perlu ke telan pil karat lagi?


Assalamualaikum dan Selamat sejahtera, 

Alhamdulillah... tahniah dan syukur, ramai di kalangan kawan-kawan kita yang berkahwin pada tahun lepas, kini sedang menunggu kelahiran cahayamata pertama mereka.. ada juga yang sudah kahwin beberapa tahun dan kini menambah anak yang ke 2, ke 3, ke 4... 




Tetapi sayang, ada juga yang dah kahwin 3-5 tahun, tetapi masih belum dikurniakan cahaya mata...banyak faktor juga memainkan peranan (termasuk rezeki yang Allah tentukan) dalam mendapatkan cahayamata ni, kekurangan zat besi dalam tubuh adalah salah satu dari faktornya.

Bagi ibu-ibu hamil, yang mengikuti regular medical checkup di klinik kerajaan, sudah biasa dengan istilah 'buku merah' dan 'tulisan merah' jika terdapat kekurangan/risiko semasa checkup tu. 

Masa pregnantkan Amanina dulu, saya selalu la dapat tulisan merah untuk paras hb.. asal bacaan bawah 11 jer.. dah dpt merah..Doktor dan nurse terangkan penting makan pil iron ni, nnt takut baby tak cukup bulan, maknya pun blh sakit... huhu... 




 Doktor bagi pill iron.. ish22.. tak sedap sgt.. rasa mcm karat, bila bacaan bawah 10 (rasanya) kena makan 4biji satu hari.. masa tu, rasa sangat bercinta nak telan.. orang kata, makan la hati & kerang.. saya tak suka makan hati, dan masa tu.. saya tak boleh makan kerang.. nak tak nak, telan je la pil iron tu... tu la.. masa tu belum kenal shaklee lagi, dah takde pilihan la kononnya.  

Jom baca sikit... BAHAYA KAH... kurangnya Zat besi dalam tubuh kita???

RASA letih, tidak sihat, emosi mudah terganggu dan tubuh lemah sering berlaku pada kebanyakan wanita mengandung hingga mereka terlepas pandang dan menganggap ia perkara normal sehingga ia tidak diberikan perhatian serius.
Mereka mengabaikan gejala yang dialami kerana menganggap semua itu adalah kesan akibat perubahan hormon dalam badan, namun sebenarnya bagi seorang daripada tiga wanita, masalah terbabit boleh menandakan gangguan yang lebih serius iaitu anemia atau kekurangan sel darah merah akibat tidak mendapat zat besi secukupnya. 
Memandangkan seorang daripada tiga wanita mengandung mengalami masalah kekurangan zat besi, keadaan itu lebih lazim berlaku daripada yang disangka. 

Walaupun masalah kesihatan itu bukan normal, tetapi ia sering tidak diperiksa atau dirawat menyebabkan ramai ibu dan bayi mengalami kesan kesihatan dalam jangka panjang.

Pakar Obstetrik dan Ginekologi Hospital Pantai Kuala Lumpur, Dr Premitha Damodaran, berkata ramai masih tidak tahu masalah kekurangan zat besi yang serius adalah merbahaya dan ia boleh menyebabkan masalah kesihatan serius bukan saja kepada ibu, tetapi turut memberi kesan pada bayi yang dikandungnya.
Beliau berkata, wanita bukan saja perlu mengambil zat besi yang cukup semasa mengandung, tetapi ia juga penting sebelum proses mendapatkan zuriat. Kepentingan zat besi semakin bertambah selepas melahirkan anak dan sepanjang tempoh menyusukan anak.

Zat besi adalah komponen utama dalam sel darah merah yang menghantar oksigen ke seluruh badan untuk memastikan kelangsungan hidup.


“Oleh itu, wanita yang menghadapi risiko anemia perlu merancang dan menjaga diri ketika hamil serta selepas melahirkan anak dengan mengawasi kandungan darah mereka. 


“Apabila bilangan sel darah merah kurang daripada normal (12 hingga 15mg/dl) wanita menghadapi risiko mengalami jenis anemia yang paling umum iaitu anemia kekurangan zat besi,” katanya.


Menurutnya, kekurangan zat besi dalam badan berpunca daripada diet yang tidak cukup zat besi, penyerapan rendah oleh badan, kesan sampingan ubat tertentu, keadaan genetik, kehilangan darah teruk dan kehamilan. 


Wanita hamil memerlukan zat besi tambahan untuk menghasilkan lebih banyak darah bagi menyokong keperluan khasiat pemakanan diri sendiri dan juga tumbesaran bayi mereka. 


Katanya, dianggarkan wanita memerlukan kira-kira 50 peratus lebih banyak zat besi ketika hamil iaitu pertambahan jumlah daripada 15mg/dl kepada 27mg/dl sehari.


“Malangnya, ramai wanita memulakan kehamilan tanpa mempunyai simpanan zat besi secukupnya untuk memenuhi permintaan lebih tinggi badan terhadap mineral itu, menyebabkan anemia kekurangan zat besi yang berlanjutan berlaku sehingga selepas melahirkan anak,” katanya.


Antara wanita yang berisiko mengalami anemia kekurangan zat besi selepas bersalin ialah:


·  Wanita yang disahkan menghidap anemia kekurangan besi semasa hamil


·  Wanita yang mengalami kehilangan darah berlebihan semasa melahirkan anak


·  Wanita yang sudah beberapa kali melahirkan anak


·  Ibu yang menyusukan bayinya

Bagaimana hendak mengetahui jika seseorang wanita itu mengalami anemia? 

Antara gejala anemia yang sering dilaporkan ialah 
  • pucat
  •  letih
  •  lesu
  • sesak nafas 
  • jantung berdegup laju.


Katanya, anemia ketika hamil dan selepas melahirkan anak sering dikaitkan dengan komplikasi kehamilan yang serius seperti keguguran, kelahiran pramatang, saiz bayi yang kecil, koma dan paling membimbangkan ialah kemungkinan ibu meninggal dunia.


Anemia ketika hamil boleh dikesan dengan penentuan tahap hemoglobin dalam darah melalui ujian darah. 


Sebelum merancang untuk mengandung, wanita juga digalakkan berjumpa doktor dan menilai tahap hemoglobin dalam darah namun malangnya, kebanyakan wanita hanya berjumpa doktor apabila sudah mengandung dan ketika ujian darah dijalankan, mereka sudah pun didapati mengalami anemia ringan.


Wanita hamil yang mempunyai kepekatan darah lebih 11g/dl adalah normal manakala yang mencatat 9 hingga 11g/dl menunjukkan masalah anemia ringan, 7 hingga 8.9g/dl pula anemia sederhana dan bacaan kurang daripada 7.0 mengalami masalah anemia tahap teruk.


Dalam keadaan lebih serius, rawatan perubatan diperlukan memandangkan kumpulan wanita hamil itu menghadapi risiko kelahiran bayi pramatang dan mendapatkan bayi dengan berat badan rendah ketika dilahirkan.


Menurut Dr Premitha, tahap keterukan dan punca anemia menentukan terapi yang akan disyorkan oleh doktor, selain pesakit perlu membuat serba sedikit perubahan gaya hidup dan pemakanan. 


Bagi menambah bekalan zat besi ketika proses mendapatkan zuriat, semasa hamil dan menyusukan bayi, Dr Premitha menyarankan meningkatkan pengambilan makanan kaya zat besi seperti ayam, sayur berdaun hijau, kekacang, hati, bijirin penuh, buah-buahan kering seperti prun dan kismis, kekacang, tembikai, labu, bijan dan tauhu. 


“Dalam kebanyakan kes, doktor mengesyorkan pil zat besi tambahan untuk merawat anemia. Pilih rumusan besi yang boleh diterima oleh badan kerana ia penting untuk memulihkan kekurangan hemoglobin dan mengoptimumkan penyerapan zat besi, membantu wanita menangani anemia semasa hamil dan juga mengurangkan kesan sampingan seperti sembelit. 


“Wanita yang menghadapi risiko anemia juga boleh mempertimbangkan pilihan zat besi tambahan dengan salutan perasa untuk melindungi rasa logam,” katanya.


Selain itu, bagi meningkatkan keberkesanan terapi zat besi, ibu disyorkan mengambil zat besi, folat, kuprum dan zink tambahan bersama makanan untuk mengurangkan kesan rencatan. 


Vitamin C tambahan disyorkan diambil bersama makanan kerana diketahui meningkatkan serapan zat besi manakala teh dan kopi mengurangkan serapan zat besi jika diambil satu atau dua jam sebelum mengambil zat besi tambahan. 


Kalsium tambahan pula disyorkan diambil secara berasingan daripada zat besi, contohnya sebelum tidur, untuk mengurangkan rencatan kepada penyerapan zat besi. 


Menurut Dr Premitha, wanita perlu terus mengambil makanan kaya dengan zat besi dan pemakanan tambahan sehingga mereka berhenti menyusukan bayi atau selama enam bulan selepas melahirkan anak, yang mana lebih lewat.


Katanya, dalam kes anemia serius dan mengancam nyawa, wanita mungkin perlu dimasukkan ke hospital, diberikan pemindahan darah atau suntikan zat besi.


“Wanita hendaklah sentiasa memastikan kesihatan mereka dengan melakukan ujian darah apabila merancang untuk hamil, semasa hamil dan empat hingga enam minggu selepas melahirkan anak. “Mereka boleh mengekalkan kecergasan masing-masing dengan mengambil jumlah zat besi yang secukupnya daripada makanan dan pemakanan tambahan yang membantu meningkatkan paras hemoglobin darah.


“Mereka dinasihatkan mendapatkan bantuan perubatan serta-merta jika terdapat simptom kekurangan zat besi,” katanya.


Memahami anemia dan kehamilan


Wanita hamil memerlukan 50 peratus lebih banyak zat besi.


Golongan berisiko adalah wanita yang pernah disahkan menghidap anemia ketika kehamilan terdahulu, pernah mengalami kehilangan darah berlebihan semasa melahirkan anak, wanita yang sudah melahirkan anak beberapa kali dan ibu yang sedang menyusukan bayi.
Artikel ini di petik dari http://www.hmetro.com.my/articles/Bahayakekuranganzatbesi/Article/

InshaAllah untuk next pregnancy, saya dah tak perlu ambil pil iron yang sangat tak sedap tuh,

Sebab sekarang pun saya dah makan vitalea, vitamin C, bcompleks dan ESP... cadangan vitamins untuk kesihatan yang optimum. Memang terasa la ke'iron'an nya... sikit2 mcm IRONMAN tu.. hehe.. alhamdulillah. 

Vitalea dah ada iron + 28 vitamins lain... ;) tambah dengan vitamin C untuk membantu penyerapan iron di samping meningkat imunisasi badan dan bcompleks membantu menukarkan makanan kepada tenaga...


Di antara testimoni pengguna Shaklee..


bacaan hb meningkat



Rakan-rakan yang hamil sekalian, mahupun yang mahu hamil dan yang telah bersalin... 
Bantu diri sendiri, untuk dapatkan supplement untuk diri dan anak yang lebih sihat dan cergas, inshaAllah. 


Nak tahu apa yang ada dalam set hamil, menyusu, pantang..

Perkembangan bayi minggu ke minggu :

Terima kasih kerana meluangkan masa...

Sila ‘LIKE’ dan ‘SHARE’ sekiranya anda rasa kisah ini bermanfaat untuk dikongsikan.
Sila 'COMMENT' untuk sebarang tambahan/ penambahbaikan.. terima kasih




Tuesday, 4 February 2014

BAHAYA Dehidrasi... boleh membawa MAUT!!!

Dalam dua tiga minggu kebelakangan ini, cuaca di Malaysia agak panas dan boleh menyebabkan dehidrasi dan bertambah buruk jika kita tidak tangani dengan baik... boleh membawa maut.


Laporan cuaca boleh di dapati di http://www.met.gov.my/

Di antara tanda-tanda dehidrasi : Ulcer mulut, bibir pecah, badan tak bermaya, kulit kering.
Dipetik dari http://www.tc.gc.ca/eng/civilaviation/publications/tp202-3-02-v023-3329.htm

Bila panas2 ni, batuk, selsema dan demam juga senang 'menyerang' kita.. dan sudah tentu kebanyakan dari kita akan cari minuman isotonik sbg meningkatkan elektrolit dalam badan.

Peniaga di kedai runcit di kawasan rumah saya maklumkan..- air 1++ mmg laku sgt skrg ni. bukan tak salah minum air tu.. cuma manis + bergas sgt kan.. kalau minum byk, nanti takut lain pulak jadi nya.

Jadi jika anda sedang mencari minuman elektrolit, pastikan pilihan anda adalah yang terbaik untuk diri sendiri dan keluarga anda. Pilihan saya semestinya Performance Drink Shaklee.

Kali ni, saje saya campurkan dengan fresh orange juice..
kalau nak bancuh dgn air sahaja pun ok je

Penghilang Dahaga untuk Si Juara

Penyahhidratan merupakan penyebab biasa bagi kelesuan dan tahap pencapaian yang kurang memberangsangkan bagi para atlet. Shaklee Performance® terbukti secara klinikal untuk menyokong tahap hidrasi berbanding air. Tambahan pula, Performance mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi yang lain.

Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietary dengan campuran unik karbohidrat dapat memberikan tenaga segera dan berkekalan bagi menyokong hidrasi optimum.

Terbukti secara klinikal

Ujian makmal terhadap atlet dengan pencapaian cemerlang menunjukkan yang Performance Shaklee dapat:
  • Mengurangkan kehilangan bendalir bagi meningkatkan hidrasi
  • Memberikan spektrum elektrolit yang menyeluruh termasuk kalsium dan magnesium (bukan untuk jenama unggul)
  • Memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina.

Dapatkan yang Terbaik, Serlahkah yang Terbaik

Nutrisi untuk para atlet sukan Shaklee memberikan apa yang tubuh anda perlukan; sebelum, semasa dan selepas latihan, dengan formula yang terbukti secara klinikal  dapat membantu anda bertahan lebih baik, berlatih lebih lama dan kembali bertenaga dengan lebih cepat.

Jaminan Ketulenan Shaklee

Tidak mengandungi perasa tiruan, pemanis atau sebarang bahan pengawet tambahan.

Sumber : shaklee.com.my

Jangan pandang remeh kepentingan minuman elektrolit kerana jika kandungan elektrolit tak seimbang dalam badan atau terganggu, ia boleh membawa maut.

Kalau anda mengalami haus terlampau, kulit bibir mengelupas atau rasa mual itu juga tanda2 badan sedang menghadapi tahap dehidrasi yang terlampau. jadi sila lah bancuh segelas Performance Drink hari ini. Ia memberi tahap hidrasi lebih baik berbanding air biasa. Pasti berbaloi...

P.S : Performance drink juga sangat baik bagi mereka yang demam/demam denggi... (medically pun, treatment utk denggi mmg bagi air elektrolit).


Please do not hesitate to contact me/ comment below for:-


FREE Consultation
Business OPPORTUNITY with Shaklee!!