Thursday, 30 June 2016

Doa Musafir sempena Hari Raya

๐Ÿ”ฐ๐Ÿ”ฐ *Kepada Para Perantau Sekalian Yang Ingin Bermusafir Pulang Ke Kampung Halaman Sempena Aidilfitri* ๐Ÿ”ฐ๐Ÿ”ฐ


๐Ÿšจ *_Pulanglah Ke Kampung Halaman Dengan Jagaan Allah_* ๐Ÿšจ


๐Ÿ“š *[1]* Mulakan perjalanan dengan membaca *“Basmalah”* iaitu dengan bacaan yang biasa kita amalkan *"Bismillahirrahmaanirrahim"*, untuk mendapatkan keberkatan seperti janji Rasulullah SAW di dalam sabda Baginda :

ูƒُู„ُّ ุฃَู…ْุฑٍ ุฐِูŠ ุจَุงู„ٍ ู„َู…ْ ูŠُุจْุฏَุฃْ ูِูŠู‡ِ ุจِุจِุณْู…ِ ุงู„ู„ู‡ِ ูู‡ูˆ ุฃَู‚ْุทَุนُ … ูู‡ูˆ ุฃุจุชุฑ… ูَู‡ُูˆَ ุฃَุฌْุฐَู…ُ

“Setiap perkara yang hendak dilakukan tidak dimulakan dengan Bismillah maka akan hilang keberkatan.”

๐Ÿ“š *[2]* Bacalah juga ayat yang diajarkan oleh Allah SWT menerusi Al-Quran, sebelum memulakan perjalanan.

ุณُุจْุญَุงู†َ ุงู„ู„َّุฐِูŠْ ุณَุฎَّุฑَ ู„َู†َุง ูˆَู…َุง ูƒُู†َّุง ู„َู‡ُ ู…ُู‚ْุฑِู†ِูŠْู†َ ูˆَ ุงِู†َّุง ุงِู„َูŠ ุฑَุจِّู†َุง ู„َู…ُู†ْู‚َู„ِุจُูˆْู†َ

“Maha Suci Tuhan yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedang kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya. Dan sesungguhnya kepada Tuhan kamilah, kami akan kembali!”

(Surah Az-Zukhruf, ayat 13-14)

๐Ÿ“š *[3]* Oleh kerana kita juga membawa muatan yang pelbagai, sama ada penumpang ataupun barangan maka ada baiknya kita amalkan doa Nabi Nuh AS walaupun pendek tetapi dicatatkan di dalam Al-Quran pada Surah Hud ayat 41 :

ุจِุณْู…ِ ุงู„ู„ู‡ِ ู…َุฌْุฑِู‰ู‡َุง ูˆَู…ُุฑْุณَุงู‡َุง

“Dengan menyebut nama Allah di waktu berlayar (bertolak) dan berlabuhnya (tiba) Sesungguhnya Tuhanku benar-benar Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”


๐Ÿ“š *[4]* Oleh kerana kita akan memasuki kawasan merbahaya iaitu lebuhraya atau jalanraya yang menyaksikan pelbagai kemalangan berlaku maka kita diajari Nabi untuk berdoa :

ุจِุณْู…ِ ุงู„ู„َّู‡ِ ุงู„ุฐูŠ ู„َุง ูŠَุถُุฑُّ ู…ุน ุงุณْู…ِู‡ِ ุดَูŠْุกٌ ููŠ ุงู„ุฃุฑุถ ูˆู„ุง ููŠ ุงู„ุณَّู…َุงุกِ ูˆู‡ูˆ ุงู„ุณَّู…ِูŠุนُ ุงู„ْุนَู„ِูŠู…ُ

“Dengan nama Allah yang tiada dimudaratkan sesuatu apapun dengan namaNya samada di bumi dan di langit, dan Dialah Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.”

(Hadis Riwayat Abi Daud, Ahmad dan Tirmizi)


๐Ÿ“š *[5]* Kita tutupi doa kita dengan penyerahan dan tawakal kita kepada Allah seperti yang diajari Baginda apabila seseorang hendak keluar daripada rumahnya maka bacalah :

ุจِุณْู…ِ ุงู„ู„َّู‡ِ ุชَูˆَูƒَّู„ْุชُ ุนَู„َู‰ ุงู„ู„َّู‡ِ ู„َุง ุญَูˆْู„َ ูˆَู„َุง ู‚ُูˆَّุฉَ ุฅِู„َّุง ุจِุงู„ู„َّู‡ِ

“Dengan nama Allah aku bertawakkal kepada Allah, tiada suatu daya upaya dan kekuatan melainkan kekuatan Allah.”

(Hadis Riwayat Abi Daud dan Tirmizi serta taraf Hadis ini Hasan Sahih)



๐Ÿšฉ *SELAMAT SAMPAI KE DESTINASI MASING-MASING* ๐Ÿšฉ


๐Ÿ”ด *Semoga Sentiasa Selamat Dalam Jagaan Allah SWT* ๐Ÿ”ด



๐ŸŽ‰๐ŸŽŠ *_SALAM AIDILFITRI, MAAF ZAHIR & BATIN_* ๐ŸŽŠ๐ŸŽ‰


Thursday, 23 June 2016

Kadang - kadang Adik beradik kita...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Ramadhan Kareem, AllahuAkram... alhamdulillah ramadhan kali ni, di serikan dengan kunjungan ke rumah keluarga - adik beradik... alhamdulillah di beri kesempatan berkumpul dengan sebahagian besar dari keluarga. Walaupun belum dapat berkumpul semua...

inshaAllah 29/30 Ramadhan ni, berbuka sekali dengan seluruh ahli keluarga sebelah saya dan belah suami.. hehe. mudah sikit nak berkumpul sebab duduk dekat2 je . tapi masih kena pakat!... masing2 ada agenda tersendiri kan. 

Ayat2 di bawah di kirim melalui WA. macam terkena dengan masa nya. jadi saya nak kongsi kat sini la ye. buat renungan kita bersama...;) 

sebahagian gambar dari fb ;)


Kadang - kadang Adik beradik yang suka belanja kita makan, bukan kerana mereka berharta tapi sebab mereka meletakkan persaudaraan melebihi duit......

Kadang - kadang adik beradik yang rajin bekerja, bukan kerana mereka tunjuk pandai tapi sebab mereka memahami maksud tanggungjawab.......

Kadang - kadang adik beradik yang memohon maaf dulu selepas pergaduhan, bukan kerana mereka salah tapi sebab mereka menghargai orang di sekeliling mereka......

Kadang - kadang yang sukarela membantu kita, bukan kerana mereka berhutang apa-apa tapi sebab mereka lihat kita sebagai seorang Adik beradik.....

Kadang-kadang adik beradik yang selalu SMS DAN WATTSAPP anda, bukan kerana mereka tak de benda lain nak buat tapi sebab mereka INGAT PADA ANDA.......

Satu hari, kita semua akan terpisah, kita akan terkenangkan pelbagai perbualan dan impian yang kita ada.

Hari berganti hari, bulan, tahun, hingga hubungan ini menjadi asing........

Satu hari anak2 kita akan jumpa gambar kita dan bertanya,
"Siapa mereka semua tu?".....
Dan kita tersenyum dengan air mata yang tidak kelihatan kerana hati ini terusik dengan kata yang sayu, lalu berkata,
"DENGAN MEREKALAH SAYA ADA HARI YANG PALING INDAH DALAM HIDUP SAYA." ....

TERIMA KASIH ADIK BERADIK
Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak boleh kembali :       
          1. Waktu          
          2. Kata-kata      
          3 . Kesempatan         

Ada 3 Hal yg dapat menghancurkan hidup seseorg:
          1. Kemarahan
          2. Keangkuhan
          3. Dendam   

 Ada 3 Hal yg tidak boleh hilang:
          1. Harapan          
          2. Keikhlasan  
          3. Kejujuran          

 Ada 3 Hal yg plg berharga:  
          1. Kasih Sayang
          2. Cinta          
          3. Kebaikan          

 Ada 3 Hal dlm hidup yg tidak pernah pasti :
          1. Kekayaan        
          2. Kejayaan      
          3. Mimpi         

 Ada 3 Hal yg membentuk watak seseorg :         
          1. Komitmen   
          2. Ketulusan     
          3. Kerja keras         

 Ada 3 Hal yg membuat kita sukses :
          1. Tekad         
          2. Kemahuan   
          3. Fokus

 Ada 3 Hal yg tidak pernah kita tahu :
          1. Rezeki      
          2. Umur         
          3. Jodoh          

TAPI, ada 3 Hal dalam hidup yg PASTI :      
          1. Tua          
          2. Sakit         
          3. Kematian.   

Ya  Tuhan, insan yg membaca ini adalah insan yg kuat, sabar, pengasih & penyayang - maka sayangilah dia serta kasihilah dia, bantulah dia meningkatkan taraf kehidupannya, murahkan rezekinya, sihatkan tubuh badannya, jika dia melangkah, selamatkanlah dia, permudahkan & lancarkan segala pekerjaannya..        

*Kirimlah kpd semua Adik beradik & Kawan2 yg kita ingati.....
Selamat Berpuasa
Ramadhan kareem 
Maaf zahir batin

Sunday, 19 June 2016

How important is a father in one's life?

Assalamualaikum wbt.

Today is the day where the world is celebrating father's day. In Islam, we are taught to 'celebrate' our parents not just in a day, but everyday! Inshaallah.

To my dear father, abah Khalid who has been my hero since ever & forever... Thank you so much for everything. I will always be your baby girl.

To my dear husband, the father of my children, Anas Huzaifah, Amanina Aisyah & Amni Khadijah... Thank you for being there whenever our children need you the most.

To my dear father in law, baba Shaare ...thank you for being the role model for my husband, and being another father for me.

And to all fathers, thank you for the super job!

May Allah's blessings always be with who deserves...



I would like to share this simple, yet meaningful article was shared thru social media that I believe we need to understand and really look deep into it.

Enjoy your reading!

Regards,
Anisah...



Dedicated to  all the fathers                              

๐Ÿ‘ค๐Ÿ”‘๐ŸŽฉ๐Ÿ’ผ๐Ÿ‘“
■ How important
is a father in one’s life?

Mothers are the Soul of our homes... whereas fathers are their very existence.

But have we ever given much thought to the nature of this
existence?

Little is written or said about fathers, even though we understand their value in our lives.

We hardly ever hear anyone talk about fathers. ..
Mothers are made of an ocean of tears. Fathers are a wall of self-control.

Mothers relieve their pain through tears, fathers only console, and it is harder to console than it is to cry.

Surely the candlestick is hotter than the flame, yet
it is always the flame which gets the praise.

We remember mothers as the ones who took care of our daily needs, yet how easily we forget fathers, who arrange finances for daily needs!

Mothers can cry uncontrollably in public, and fathers sob in their pillows at night.

Mothers are allowed to cry; fathers can never be seen in tears.

We can notice the patches on his shoes. His tattered vest is a sure sign of the struggle he gone through. His unshaven beard is a sign of his frugality. He will buy new pairs of expensive jeans for his children, while an old pair of pyjamas will do for him.

While children don’t blink an eyelid when they spend 100's of RMs in a beauty parlour or salon, yet in their own home, a father may be using whatever is at home to avoid any salon or parlour visits.

When a father is ill, he does
not rush to the doctor. He does not fear his illness
but is afraid in case the doctor tells him to rest for a month, as there will be no other bread earner in the family.

Whether he can afford it
or not, he works hard to get his son admitted to an
engineering or medical course.
Despite the shortage of funds he send money regularly to his child at university even some children go on a gala spending spree on the same day the money arrives.

The Father is the existence of the
home. The home is secure from outsiders when a father, in the form of its manger, is alive. He holds the position of the chief executive of the household. He sees, repairs and cares for jobs around the house.

When you announce your exam results, it seems that mother is the closest person to you because she takes you in her arms, praises you and blesses you, but no one notices the father who quietly slips away to the sweet shop to get sweets to distribute among family and friends...

God made paradise under the feet of your mother but he made the father take care of the thorns under your feet....

♢ Salute to All Fathers
            of the world.

Monday, 13 June 2016

Sedekah paling utama - Sedekah di bulan Ramadhan

1 Hari 1 Hadis:
PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Sedekah Afdal Bulan Ramadan

ุนَู†ْ ุฃَู†َุณٍ ู‚َุงู„َ ุณُุฆِู„َ ุงู„ู†َّุจِูŠُّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ุฃَูŠُّ ุงู„ุตَّูˆْู…ِ ุฃَูْุถَู„ُ ุจَุนْุฏَ ุฑَู…َุถَุงู†َ ูَู‚َุงู„َ ุดَุนْุจَุงู†ُ ู„ِุชَุนْุธِูŠู…ِ ุฑَู…َุถَุงู†َ ู‚ِูŠู„َ ูَุฃَูŠُّ ุงู„ุตَّุฏَู‚َุฉِ ุฃَูْุถَู„ُ ู‚َุงู„َ ุตَุฏَู‚َุฉٌ ูِูŠ ุฑَู…َุถَุงู†َ

Nabi SAW ditanya tentang puasa yang paling utama setelah puasa Ramadan. Baginda menjawab: "puasa di bulan Syaban untuk memuliakan Ramadan, " Beliau ditanya lagi, lalu sedekah apakah yang paling utama? Beliau menjawab: "Sedekah di bulan Ramadan." Riwayat Tirmizi: No 599

 ูˆَู…َุง ุฃَู†ْูَู‚ْุชُู…ْ ู…ِู†ْ ุดَูŠْุกٍ ูَู‡ُูˆَ ูŠُุฎْู„ِูُู‡ُ ูˆَู‡ُูˆَ ุฎَูŠْุฑُ ุงู„ุฑَّุงุฒِู‚ِูŠู†َ
“Dan apa saja yang kamu sedekahkan, maka Allah akan menggantinya, dan Dia-lah Pemberi rezki yang sebaik-baiknya” (QS Sabaa’:39).

Pengajaran:

1.  Puasa yang paling utama dilakukan selain puasa di bulan Ramadan ialah puasa sunat di bulan Syaaban.

2.  Sedekah yang paling utama dilakukan ialah sedekah pada bulan Ramadan

3.  Sifat suka bersedekah adalah pengikat dan penghubung kasih sayang kita dengan orang lain

4.  Allah akan menggantikan apa yang disedekahkan dengan keberkahan harta di dunia dan pahala yang besar di akhirat.

Renunglah kisah ini:

Dari ‘Aisyah  bahwa keluarga Rasulullah  pernah menyembelih seekor kambing, kemudian disedekahkan kepada orang-orang miskin, lalu Rasulullah  bertanya: “Apa yang tertinggal dari (daging) kambing tersebut?”. ‘Aisyah  menjawab: “Tidak ada yang tertinggal darinya kecuali (bahagian) bahu (dari) kambing tersebut”. Maka Rasulullah  bersabda: “Itu berarti semua daging kambing tersebut tertinggal tetap dan kekal pahalanya kecuali bahagian bahunya”

JOM tingkatkan sedekah, derma, wakaf kerana itulah yang kekal dan menetap pahala kebaikannya untuk kita, meskipun secara mata kasarnya harta tersebut berkurang.

#Ramadhan Al-Mubarak Rahmah Untuk Semua#
Pertubuhan IKRAM Malaysia Negeri Johor

14hb Jun 2016


Thursday, 9 June 2016

HARTAKU AKAN KU BAWA MATI

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera...

Izinkan saya berkongsi, kisah dari seberang... Moga ia menjadi peringatan buat kita semua... Jom 'BAWA HARTA ke MATI'!

Kisah ini dikongsikan melalui WA, saya simpan di sini bagi memudahkan diri saya Dan and semua untuk sama2 beringat. InshaAllah.


SAYA TIDAK MAU BERPISAH DENGAN HARTA SAYA
(HARTAKU AKAN KU BAWA MATI)

Haji Usman. Pemilik salah satu perniagaan batik dan olahan tekstil terkemuka di Yogyakarta, memang terkenal krn kedermawanannya, seakan harta telah begitu tak berharga baginya. Seakan dunia telah begitu hina di matanya.


Ringan baginya membuka kotak tabungannya, mudah baginya mengeluarkan wang simpanan dan seakan tiada beban baginya mengulur bantuan.

Inilah mungkin sosok nyata orang yg menganggap dunia di tangannya dan akhirat di hatinya.

Maka beberapa orang pengusaha muda yg bersemangat mendatangi beliau.

“Ajarkan pada kami, Tn Haji,” kata mereka, “bagaimana caranya agar kami seperti Haji Usman.  Bisnes sangat maju & sukses, tidak cinta pada harta dan tidak sayang pada kekayaan... Hingga seperti haji Usman, bersedekah terasa ringan”.
"Wah", sahut Haji Usman tertawa,
"Antum salah alamat!”
“Betul ker?”...
"Lha iya. Kalian datang pada orang yg salah
Untuk makluman saya ini SANGAT SAYANG DAN MENCINTAI HARTA SAYA.
Saya ini sangat mencintai ASET yg saya miliki "
“Lho?”..
“kenapa heran, sebab terlalu cinta dan sayangnya, *SAMPAI-SAMPAI SAYA TIDAK RELA MENINGGALKAN HARTA SAYA DI DUNIA INI. HARTA SAYA INI AKAN SAYA BAWA MATI DIKUBUR DENGAN HARTA PERNIAGAAN SAYA.*

Saya itu TIDAK MAU BERPISAH dengan kekayaan saya.
Makanya sebab itulah saya titip-titipkan (tumpangkan sementara) dulu. Saya
*TITIPKAN* pada Masjid,
*TITIPKAN* pada anak yatim,
*TITIPKAN* pada fakir miskin,
*TITIPKAN* pada pejuang fii sabilillah.
*TITIPKAN* pada yayasan/ baitul maal.
*TITIPKAN* pada guru2 Agama & pekerja yg rajin Ibadah
*TITIPKAN* pada saudara dan pekerja yg dirawat sakit.

Alhamdulillah, kalau masih ada yg berkenan mau dititipi, saya senang sekali. Alhamdulillah ada yg sudi diamanatkan, saya bahagia sekali.

Yang penting *DI AKHIRAT NANTI SAYA MAHU AMBIL SEMULA HARTA YANG SAYA TITIP TITIPANKAN*

Saya sdh bekerja keras puluhan tahun maka ingin kekayaan saya itu dapat saya nikmati berlipat-lipat di alam kubur dan di akhirat nanti".
Maka siapa bilang harta tdk dibawa mati....?

*Harta itu dibawa mati....!!!*

Caranya ? ... *JANGAN BAWA SENDIRI... Minta tolong dibawakan oleh Fakir miskin, anak yatim, orang-orang yg berjuang di jalanNYA, yayasan/baitul maal....dll...*
karena anak dan keluarga sy cuma akan bagi saya kain putih saja.

ุณุจุญุงู† ุงู„ู„ู‡....
Pengajaran: Sempena Ramadhan yg penuh berkah ini, *marilah kita sama2 titipkan harta kekayaan.

Sunday, 5 June 2016

Salam Ramadhan 1437

ุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َูŠْูƒُู…ْ ูˆَุฑَุญْู…َุฉُ ุงู„ู„ู‡ِ ูˆَุจَุฑَูƒَุงุชُู‡ُ

ُِSalam pagi Isnin              
1 Ramadhan 1437H,
6 Jun 2016.                                    

Ramadhan tiba lagi, alhamdulillah...bulan yang terbaik, dalam bulan2 Islam, bulan yang terkandung lailatulqadr, bulan pengampunan, rahmat sepanjang bulan.


Ampun maaf zahir dan batin dari saya Dan keluarga. Saya ampunkan semua silap Dan salah andaiada di antara kita. 0-0 ya .

Moga Ramadhan tahun ini, Ramadhan yang lebih baik dari ramadhan sebelum2 ni. Moga Allah permudahkan urusan ibadat kita untuk kesejateraan dunia akhirat.

Kiriman doa di pagi hari...yang sangat bermakna. Jom sama2 menghayatinya dan moga Allah makbulkan doa kita semua...

ุจِุณูۡ€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ ูฑู„ู„ู‡ِ ูฑู„ุฑَّุญูۡ€ู…َู€ٰู†ِ ูฑู„ุฑَّุญِู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ูŠู…ِ
ٍ
ุงَู„ْุญَู…ْุฏُ ِู„ู„ู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ِูŠْู†َ ูˆَุงู„ْุนَุงู‚ِุจَุฉُ ู„ِู„ْู…ُุชَّู‚ِูŠْู†َ ูˆَู„ุงَ ุนُุฏْูˆَุงู†َ ุฅِู„ุงَّ ุนَู„َู‰ ุงู„ุธَّุงู„ِู…ِูŠْู†َ ูˆَุงู„ุตَّู„ุงَุฉُ ูˆَุงู„ุณَّู„ุงَู…ُ ุนَู„َู‰ ุฃَุดْุฑَูِ ุงْู„ุฃَู†ْุจِูŠَุงุกِ ูˆَุงู„ْู…ُุฑْุณَู„ِูŠْู†َ ูˆَุนَู„َู‰ ุกَุงู„ِู‡ِ ูˆَุตَุญْุจِู‡ِ ุฃَุฌْู…َุนِูŠْู†
 
Ya Allah kami memohon taufik dan hidayah Mu agar kami dapat kekuatan iman untuk kami berpuasa dan menghidupkan malamnya dengan beribadah.                            
Ya Allah berkatilah diri kami dan ampunilah kami atas kelalaian kami Ya Allah.

Ya Allah panjangkanlah umur kami agar kami dapat meningkatkan ibadah kami dan ketaatan kami kepada Mu Ya Allah.

Ya Allah, sucikanlah hati kami dan lembutkan hati kami agar kami senang  menerima teguran dan ilmuMu Ya Allah.

Ya Allah Ya Tuhan kami, tunjukkanlah kami jalan untuk mensyukuri nikmat Engkau yang telah Engkau berikan kepada kami dan kepada ibu bapa kami supaya kami dapat berbuat amal yang soleh yang engkau redhai Ya Allah.

Ya Allah sesungguhnya kami bertaubat kepada Engkau dan sesungguhnya kami adalah orang-orang beriman Ya Allah.

Ya Rabb hanya kepada Engkau kami memohon dan meminta petolongan Ya Allah.

Ya Allah ringankanlah beban kami dan permudahkan  urusan kami Ya Allah.

Ya Allah sucikan jiwa kami  dan perlindungi kami daripada ilmu yang sesat dan menyesatkan.

Ya Allah jauhkan juga kami daripada sifat yang keji dan mungkar Ya Allah.

Ya Allah ringankanlah diri ini untuk memperbanyakkan  ibadah kami kepadaMu Ya Allah.

Ya Rahman Ya Rahim Engkau peliharalah kami dan lindungilah kami agar kami sentiasa dalam sihat sejahtera, aman bahagia selamanya.

Ya Allah kurniakanlah kami taufiq dan hidayah Mu agar kami sentiasa rajin berusaha untuk kecemerlangan di dunia serta dan akhirat Ya Allah.َ

َYa Allah kami memohon Ya Allah, kurniakanlah kepada kedua-dua ibubapa kami tempat yang istimewa di syurgaMu Ya Allah. َ

Ya Allah Ya Ghaffar ampunkanlah dosa-dosa kami, dosa kedua-dua ibubapa kami, pasangan hidup kami, anak2 kami, kaum keluarga kami, guru-guru kami, sahabat-sahabat kami serta sekalian muslimin muslimat di mana saja mereka berada.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarga dan para sahabatnya.

Segala puji pujian hanya untukMu Ya Allah.                                                    
ุฑَุจَّู†َุง ุธَู„َู…ْู†َุง ุฃَู†ْูُุณَู†َุง ูˆَุฅِู†ْ ู„َّู…ْ ุชَุบْูِุฑْู„َู†َุง ูˆَุชَุฑْุญَู…ْู†َุง ู„َู†َูƒُูˆْู†َู†َّ ู…ِู†َ ุงู„ْุฎَุงุณِุฑِูŠْู†َ

ุฑَุจَّู†َุง ุกَุงุชِู†َุง ูِู‰ ุงู„ุฏُّู†ْูŠَุง ุญَุณَู†َุฉً ูˆَูِู‰ ุงْู„ุขุฎِุฑَุฉِ ุญَุณَู†َุฉً ูˆَู‚ِู†َุง ุนَุฐَุงุจَ ุงู„ู†َّุงุฑِ

ูˆَุตَู„َّู‰ ุงู„ู„ู‡ ُุนَู„َู‰ ุณَูŠِّุฏِู†َุง ู…ُุญَู…َّุฏٍ ูˆَุนَู„َู‰ ุกَุงู„ِู‡ِ ูˆَุตَุญْุจِู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ

ูˆَุงู„ْุญَู…ْุฏُ ِู„ู„ู‡ِ ุฑَุจِّ ุงู„ْุนَุงู„َู…ูŠู†.ِ

Sila share.َ

Friday, 3 June 2016

Boleh ke ibu hamil/menyusu berpuasa?


Assalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera,

Alhamdulillah. Inshaallah kita akan bertemu Ramadhan lagi beberapa hari sahaja lagi.

Antara soalan lazim ibu2 pregnant dan menyusu kan. 'Boleh ke nak puasa???'

Laratke? Cukup ke nutrisi untuk bayi?

Menurut Dr zubaidi,  'Bayi di dalam kandungan tidak mrngalami kekurร ngan nutrisi walaupun ibu berpuasa'

Bulan RAMADHAN, bulan yang ISTIMEWA! Di sebalik perintah Allah , pasti ada hikmahnya kan.

Selagi boleh berpuasa, kita wajib berpuasa . kecuali lah kalau dah tak larat langsung, ada kelonggarannya.



Alhamdulillah. Allah izinkan berpuasa penuh sebulan tahun lepas..

Wajibkan diri bersahur. Paling kurang kurma 3bj + ESP.

Alhamdulillah. Allah izinkan berpuasa walaupun masa tu dah 6-7 bulan pregnant.

Inshaallah tahun ni, berpuasa dan menyusu... Moga kekal cergas juga.

Psst boleh bakar byk kalori tau sebab menyusu bakar kalori, berpuasa juga bakar kalori.

Tapi kena juga jaga kalori masuk... Sbb kita perlukan tenaga juga walaupun nak turun atau maintain kan berat badan. Nanti kang kesian pula badan kan.

Bersahur dan berbuka la dengan berserderhana...

Moga Ramadhan Kali ini lebih baik dari yang dahulu.

Selamat menyambut Ramadhan Kareem.

Wednesday, 1 June 2016

Program SLIM sempena Ramadhan & Syawal

PELUANG KURUS DI BULAN RAMADHAN & SYAWAL BERSAMA NECK

Lagi beberapa hari kita semua umat islam akan menyambut Ramadhan Al-Mubaraq yang penuh dengan nikmat dan rahmat kebaikan.

Ramadhan adalah bulan untuk umat, untuk kita semua.๐ŸŒป

Di bulan ni, semua anak-beranak syaitan diikat dan digari. Kiranya, dorang telah membuat perjanjian antara mereka dengan Allah SWT untuk berehat di bulan Ramadhan. Mereka takkan mengganggu anak-anak cucu Nabi Adam a.s.

So, sepatutnya tiada lagi gangguan dan nafsu bertopengkan iblis laknatullah. Selera makan pun mampu dikawal.

Tetapi, di Malaysia.. Ramadhan seperti satu pesta. Pesta pembaziran. Bukan pesta beribadat sebagaimana berlaku di bumi Mekah.

Sebelum berbuka, selera makan dan macam-macam. Nak makan itu, ini. Kadang 10 menu sehari. Ending, masuk tong sampah. Dah terpaksa membazir.

Ada jugak yang menghabiskan waktu malam untuk makan dan terus makan selagi tidak tidur. Orang berterawih kita tersadai kekenyangan. Huhuhu..


Nahuzubillahiminzalik

Semoga Ramadhan kali ini, kita semua dah insaf termasuk peringatan untuk diri saya.

Ada Kawan saya pun sama seperti anda dulu sebelum nie. Bila puasa, berat naik 5-6kg taw. Pastu, menangis tak berlagu bila raya saudara-mara tegur.

"Bahagia sekarang.. anak dah berapa orang?"

Ngehngehngeh.. menangis bucu katil lah jawap nya. Makan hati.

Sebab apa? Beliau bujang je lagi, Anak dara ...tapi masa tu badannya banyak spare tyre. Dah macam mak2 sgt. ๐Ÿ˜‘

Tapi AlHamdulillaah! Sejak mengenali #NECK, tetiba badan beliau kembali menjadi 'Anak dara'

Apa kata Ramadhan kali ni buat perubahan baru.☺

๐Ÿ’– Jom! sertai program Now Everyone Can Kurus (NECK)๐Ÿ’–

Kami akan guide anda untuk turunkan berat badan serta kawal nafsu makan sebaik-baiknya.

Ramadhan sekali setahun.. rugi, kalau Ramadhan kali ni disia-siakan. Tahun depan, belum pasti bertemu kita dengan Ramadhan.

Program SLIM Hari RAYA


So, usah tunggu-tunggu lama. Baca testimoni NECK di sini : http://www.everyonecankurus.com