Monday, 30 June 2014

Dia jahat, tapi ada yang sayang

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera,

Apa khabar anda hari ini? Moga anda yang sedang membaca, adalah seorang yang sihat dalaman dan luaran.. inshaAllah.




Bila sebut sayang, semuanya nampak yang baik-baik... bahagia, seronok dan mepunyai sesuatu.. Berlawanan pula dengan benci kan.. melibatkan kesakitan, tekanan perasaan dan yang seangkatan dengannya.



Hari ni, saya nak kongsikan sesuatu yang kita tahu ia jahat, tapi ramai yang sayang...



Apa yang jahat? Apa yang sayang?



Yang jahat nya.. adalah kolestrol jahat yang di panggil LDL... tapi ada je di kalangan kita yang sayang pada LDL ni dan biarkan die terperap dalam badan kita.




Apa la pula LDL ni kan? ok2, jom... teruskan. 


Jom kita kenali Kolestrol



Kolesterol adalah sejenis lemak (dikenali sebagai lipid) yang diperlukan oleh badan untuk berfungsi. Badan kita memperoleh kolesterol daripada makanan yang bersumberkan haiwan di samping menghasilkan kolesterol sendiri di bahagian hati. 

Molekul kolesterol diangkut melalui darah dalam kapsul protein yang dikenali sebagai lipoprotein. 



Dua jenis kolesterol yang utama iaitu:


1. Kolesterol LDL (Low Density Lipoprotein) - Kolestrol JAHAT, berkecenderungan dimendakkan dalam saluran darah yang menyebabkan penyumbatan salur darah dan meningkatkan risiko penyakit kardiovaskular.


2. Kolesterol HDL (High Density Lipoprotein) - Kolestrol BAIK, mencegah penyempitan saluran darah jantung dengan mengurangkan mendakan kolesterol dalam saluran darah. Oleh itu, ia menurunkan risiko serangan jantung.

Sumber : myhealth.gov.my
Ok, ayat saintifik sangat kan? Hehe, jom tengok video ni sekejap, inshaAllah lagi mudah faham

Kenapa yang jahat ni kena halang dia dari menempek..kenapa kita tak boleh sayang sangat kat dia?





Rasa tak puas tengok satu video? Nak tengok lagi.. jemput la ye.. Beberapa animasi untuk memahami apa itu Kolestrol dan 2 jenis kolestrol dalam badan kita..

http://www.youtube.com/watch?v=u5PBnKtglmc


http://www.youtube.com/watch?v=OZoI-LpzD_M


Ala apa yang pelik sangat kan kolestrol ni kan... Saya ok jer..


chop2..tahukah anda?




Lebih dari 6 Juta.. maksudnya lebih 15% rakyat Malaysia 'mengidap' tinggi kolestrol. dan anda yang sedang membaca juga mungkin salah seorang dari nya.. Tak percaya?


Orang GEMUK je kot? sebab bila sebut kolestrol lebih2 ni, mesti kita terbayangkan orang gemuk kan... No, No, No... orang kurus pun, berpotensi untuk ada kolestrol lebih2...


 Tanda-tanda kolestrol tinggi agak tidak mudah di lihat, ianya perlu melalui ujian darah. Tapi kesannya tinggi kolestrol adalah SERANGAN JANTUNG, ANGIN AHMAR, TEKANAN DARAH TINGGI, PENYAKIT HATI dan KETIDAKSUBURAN... kebas2 dan deposited kolestrol pada bahagian mata.. 




Oleh itu, kita sangat di galakkan untuk menjalani ujian darah 1-5 tahun sekali, bagi memastikan kolestrol kita di paras yang normal.


Ada rakan saya sudah beberapa tahun di borlineline tinggi, dan beliau rasa sihat je. kiranya takdepun rasa sakit dan sebagainya. Cuma, jika tidak di jaga...lama  kelamaan boleh membawa MAUT! 

Ok, jom kita tengok, apa pula faktor nya kan?

Yang paling asas...ialah pemakanan kita. Sebab semua orang makan kan? 

Merokok & Minuman Keras, inilah antara sebab kenapa Islam HARAMkan! sebab 2 perkara ni memang tidak membawa apa-apa manfaat pada tubuh, malah membahayakan diri lagi. 

Tekanan , atau perkataan famousnya STRESS di kaitkan dengan darah tinggi & sakit jantung, kerana ia menstimulasikan hormon yang memberi kesan kepada sistem organ, termasuklah hati....

Kesannya... hati yang tidak sihat!




Kita fokus pada apa yang boleh kita kawal... tentunya dari segi pemakanan..

Bila sebut pasal makanan, huhu, cuba semak apa yang kita makan...


Saranannya 300mg... tetapi berapa ye yang biasa kita makan? Jom zooommm...


Macam biasanya je kan tengok makanan ni atas meja kita... Macam biasa je makan makanan macam ni hari2 kan? Huhu... cuba tengok berapa kangdungan kolestrolnya... 

Kalaula nombor-nombor ni keluar masa kita nak masukkan makanan dalam mulut, mesti tak jadi kan nak masuk mulut. Oklah, bila dah tahu ni, kenalah jagakan.. sebelum lebih PARAH!ingat.. kolestrol tinggi boleh membawa kepada strok dan MAUT! 

Macamana nak jaga? 


Antaranya...

1. Tentulah melalui pemakanan, banyakan sayuran dan bijirin dan ikan yang tinggi asid lemak. 
2. Pada masa yang sama, kurangkan makanan berminyak dan organ dalaman. 
3. Kawal berat badan... kebanyakan mereka yang obes dan overweight, berpotensi besar kolestrol tinggi! 

dan macamana kita nak tahu paras kolestrol kita? dengan buat ujian darah & nasihat doktor untuk ubat yang sesuai. 

Chop2... ada cara lebih 'canggih'  iaitu menurunkan paras kolestrol dengan cara semulajadi. melalui


yang telah melalui ujian klinikal, Fitosterol membantu menurunkan paras kolestrol LDL dengan replikasi molecul cholestrol seperti dalam rajah di bawah.



Bagi merendahkan paras kolestrol, kita perlukan 2000mg Fitosterol dalam diet harian...Ops, Darimana pula nak dapatkan fitosterol ni kan?


Waahhh...banyaknya nak kena makan, mahu termuntah carrot pulak kan. Memang tak mampu la kita nak makan sebanyak ni kan. 

Penyelesaiannya, shaklee telah keluarkan satu produk yang di panggil Phytocol-ST! yang membekalkan 2000mg fitosterol sehari.


Keistimewaan Shaklee bagi Phytocol-st:





Ini adalah Produk terbaru yang shaklee baru lancarkan semasa NC 8 Jun 2014 yang lalu, Jom layan gambar kami bersama phytocol-st... ops bersama replica botol semasa perasmiaannya.




Kami bersama replika phytocol-st


Anak-anak excited..'mama, apa yang besar ni?'
Memperkenalkan vitamins baru kepada mak saya.. tu yang di tangan mak, adalah botol Phytocol-st...

.................
Testimoni pertama pengguna Malaysia, Mr Ethan Wang, Sales Manager Shaklee Malaysia. Beliau telah mencuba phytocolst sebelum produk ini di rasmikan...

Jom tengok, apa kata beliau... dan apa kata ujian kolestrol nya..



Alhamdulillah, telah terbukti berjaya mengurangkan paras kolestrol jahat... ini adalah pengguna pertama di Malaysia. inshaAllah selepas ini semakin ramai yang turut serta. 
...........

Soalan famous! tak cukup ke ambil Omega Guard sahaja? Apa bezanya? 

Phytocol berfungsi menurunkan tahap kolesterol jahat - LDL. dan elak new cholesterol dari masuk dalam badan kita.

Manakala, OmegaGuard berfungsi meningkatkan tahap kolesterol baik - HDL dan  bersihkan salur darah dari kolesterol2 sedia ada..
..........

JOM, lakukan ujian darah dan kenalpasti paras kolestrol anda... ataupun tak salah cegah sebelum parah! 

Pemakanan kita pun dah memang Berminyak dan tinggi kolestrol kan... jadi sebelum makan nasi lemak, roti canai, mee goreng dan macam-macam lagi makanan kegemeran kita... kita telan phytocol st dulu... sekat DIA yang JAHAT tu dari melekap kat kita, OK?

Phytocolst adalah supplement bukan ubat, jadi ia akan membantu melengkapkan keperluan badan. 

Tak perlu tunggu kolestrol tinggi tau! 

Jom sihat bersama shaklee! 

Terima kasih kerana meluangkan masa.


Usaha...Doa...dan TAWAKAL.

Feel free to LIKE and SHARE

Please do not hesitate to contact me/ comment below for:-

FREE Consultation
Business OPPORTUNITY with Shaklee!!


Thursday, 26 June 2014

Masih ada lagikah sayang?

Assalamualaikum dan Salam sejahtera,

Apa khabar anda semua? Apa khabar perasaan kasih dan sayang anda hari ni?



Baru-baru ni, Malaysia di kejutkan dengan 'perjumpaan' seorang kanak-kanak OKU dalam keadaan yang sangat tragis. 



Sungguh hati kecil saya juga tersentuh... Macamana kanak-kanak tersebut boleh di biarkan dalam keadaan sedemikian rupa? 

Ramai yang tampil memberi macam-macam komen... dan menjadi sebahagian dari asam garam manusia biasa, suka mencari salah orang lain... Si ibu la yang menjadi mangsa, tetapi sebenarnya beliau la yang paling perlu di bantu. Bukan mudah menjaga OKU pada masa yang sama seorang ibu tunggal bekerjaya. Mungkin tekanan perasaan yang menjadikan beliau 'terpaksa'...

Sewajarnya, jika ibu nya masih waras, tak kan dia sanggup membiarkan anak yang disayangi menjadi sedemikian rupa? Pasti ada kisah di sebaliknya.

WallahuAlam.. kita pun tak pasti kisah sebenar.

Awal tahun hari tu, ada seorang pensyarah UiTM telah bertindak di luar kawalan dengan membunuh isteri beliau dan akhirnya membunuh diri... kerana apa? kerana kurangnya kasih sayang dalam diri dan orang sekeliling kepada beliau..

Saya hormat pandangan peribadi pelbagai pihak, tapi yang paling wajar ialah kita pandang diri kita. 

Dalam keadaan sebegini, kita sebagai sebahagian dari masyarakat perlu sedar.. kita juga bersalah dalam hal ini! 

Kenalkah kita dengan jiran tetangga kita? Sudahkah kita menghulurkan bantuan yang cukup kepada orang lain? 

Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya

Hikmahnya perkara ini berlaku betul2 sebelum memasuki bulan Ramadhan, ialah... kita perlu kenal dan ambil berat tentang orang sekeliling kita. Mungkin kita cukup makan minum pakai... tapi bagaimana pula orang lain?  Bagaimana pula dengan kasih sayang yang mereka perlukan? 

Perkongsian dari Prof Dr Rozieta menjelaskan bagaimana perkara sebegini boleh berlaku...

.....

Perkongsian dari Prof Dr. Rozieta Shaary yang saya petik dari Blog beliau

Hanya Kasih-Sayang penamat bencana

(Penulisan ini adalah dari Ibu (Prof Dr. Rozieta Shaary) dan Ibu izinkan anda berkongsi dengan berintegriti, sekiranya anda mendapati ianya menambah nilai kepada anda dan ramai orang).
Ibu telah diminta untuk mengulas mengenai berita ini oleh TV Al Hijrah.
TV AL Hijrah:

“Salam Ibu. Minta komen Ibu berkenaan kejadian tersebut. Tergamak seorang ibu sanggup meninggalkan anak yang OKU dalam keadaan macam tu. Kenapa terjadi perkara sedemikian?”
Bila Shahrul bertanya bagaimana perasaan Ibu bila mengetahui berita itu, Ibu menjawab dengan sebak di hati, bahawa pertama Ibu berasa sangat sedih akan melihat keadaan Firdaus. Hati Ibu berasa sangat kasihan akannya. Dan memang prioriti kita adalah untuk membantu Firdaus dan menempatkannya di bawah jagaan mereka yang prihatin. Alhamdulillah, JKM telah mengambil langkah itu. Terima kasih, JKM dan semua yang terlibat membantu Firdaus.
Kemudian, Ibu menyatakan bahawa hati Ibu juga kasihan kepada si ibu itu; terlintas difikiran Ibu ini, apalah yang telah dihadapinya sehingga dia boleh melakukan perbuatan seperti itu. Di manakan suaminya? Kaum keluarganya? Adakah dia sebatang kara sehingga perlu melalui keadaan ini tanpa sokongan dan bantuan kaum keluarga?
Ya, perbuatannya kejam dan lebih teruk dari binatang. Dalam masa yang sama, jika kita menghantarkan tenaga benci dan marah sahaja kepadanya, ini tidak memperbaiki keadaan ini. Memang, ibu itu perlu menerima hukuman sekiranya didapati bersalah. Dalam masa yang sama, biarlah didalam hukuman itu dimuatkan juga terapi untuk memulihkan dia kembali agar boleh kembali ke pangkal jalan.
Seorang anak lahir dengan hati penuh kasih-sayang kerana anak datang dari syurga. Bagaimana hati yang penuh kasih-sayang ini berakhir dengan hati yang tidak berperikemanusiaan? Apakah yang berlaku kepada empunya hati ini?
Marilah anak-anak Ibu semua, kita jangan terus mengutuk dan mengherdik ibu ini. Mari kita siasat dulu apakah punca yang menjadi dia berkelakuan begitu dan apakah yang boleh kita pelajari.
Tuhan menjadikan peristiwa di dalam hidup kita untuk kita belajar darinya. Jika kita menyangka semua itu tiada kaitan dengan kita, itu adalah salah. Jika ia tiada kaitan dengan kita, maka kita tidak akan mengetahui akan peristiwa itu. Ada mesej yang Tuhan mahu kita pelajari dan Dia memilih kita mempelajarinya untuk kebaikan kita.
Suatu hari, beberapa tahun yang lepas, anak Ibu yang baru bekerja pada masa itu balik dan terus meminta Ibu ke satu sudut jauh dari orang lain. Dia memberitahu Ibu bahawa Bosnya baru meninggal dunia akibat membunuh diri. Dia memberitahu, orang menjumpai mayatnya setelah 2 hari dia tidak kelihatan.
Rupa-rupanya, bosnya itu datang ke Malaysia kerana dipencilkan oleh keluarga. Dia seperti tidak diterima keluarga lagi. Kenapa? Kami tidaklah menyelidik pula. Lama dia berkelana di Malaysia ini, cuba membina bisnes demi bisnes tetapi tidak berjaya. Akhirnya, dia mengambil nyawanya. Tentu kerana tekanan jiwa yang amat besar.
Disebabkan tekanan jiwa, seorang yang waras,boleh mengambil tindakan yang tidak waras.
Ibu belajar banyak dari peristiwa itu. Salah satu daripadanya ialah untuk tidak cepat menuduh dan menghakimi sesaorang. Malah perlu melihat dan memahami mengapakah sesaorang itu bertindak diluar tindakan seorang manusia. Dan berusaha mencari jalan membantu orang itu kembali ke pangkal jalan. ” Berpesan dengan kebenaran, berpesan dengan kesabaran.” -(surah Al-Asr ayat 4-5)
Bila kita bersimpati dengan ibu yang melakukan kesilapan itu, itu TIDAK bermakna kita bersetuju dengan buruknya perbuatan dia. Kita TETAP tidak bersimpati dengan perbuatan itu. Yang kita bersimpati ialah apakah yang melanda jiwanya, sehingga hatinya menjadi kejam begitu. Bersimpati supaya kita boleh membawa dia kembali kepada hati yang insaf dan penuh kasih-sayang. Semoga bila dia pulih, dia boleh bertaubat dan mungkin boleh menebus dosanya dengan anaknya itu.
Dua kebencian iaitu ibu bencikan anak, masyarakat bencikan ibu itu tidak boleh membawa kasih-sayang dan menamatkan penderitaan pada diri dan masyarakat. Tapi sebuah kasih-sayang boleh menamatkan satu kebencian yang boleh menjadi punca memakan masyarakat dan dunia.
Semoga Allah memelihara hati kita dan menempatkan rahmahnya dan kasih-sayang ke dalamnya.
(Penulisan ini adalah dari Ibu (Prof Dr. Rozieta Shaary) dan Ibu mengizinkan anda berkongsi dengan berintegriti, sekiranya anda mendapati ianya menambah nilai kepada anda dan ramai orang).
Salam Kasih, Ibu Rose
............................................................................................................................................................
Jom kita semua lebih banyak hulurkan bantuan... dan istiqamah dalam membantu. inshaAllah.



Ya Allah, izinkan kami berbakti dan menyumbang kepada mereka yang memerlukan... 
Ya Allah, jika ada di kalangan saudara maraku, rakan-rakanku, jiranku... bukakan hati kami untuk sentiasa membantu mereka... 
Ya Allah, bukakan pintu rezeki dan limpahkan rezeki yang luas kepada kaum muslimin untuk kami sentiasa bantu membantu dan menjadi masyarakat Islam yang terbaik!

Amin Ya Rabbalamin.. 

Salam kasih sayang, 

Anisah & Asyraf..

26 Jun 2014
28 Syaaban 1435H

Terima kasih kerana meluangkan masa...Sehingga berjumpa lagi. 

Usaha...Doa...dan TAWAKAL. 

Jemput 'LIKE' post ni dan JOM 'SHARE' dengan orang tersayang. 

Semoga ada di kalangan anda mendapat manfaat dari entry ini



Sunday, 22 June 2014

Rahsia Magnet Kaya dan Berjaya! IMKK Jun 2014

Apa khabar rakan-rakan pembaca semua?

Alhamdulilah pada 12-15 Jun 2014 yang lalu saya telah 'terpilih' untuk mengikuti Seminar Insentif Magnet Kejayaan dan Kekayaan, anjuran Dr Azizan Osman dan team The Richworks. Menurut pihak penganjur,  jumlah peserta adalah sekitar 8000 orang. Bayangkan 8000 orang berkumpul dalam satu dewan... memang happening sangat!

Nampak saya tak dalam gambar ni? 


Alhamdulillah, dalam setiap sesi, saya duduk di tempat yang berlainan dan di samping orang yang berlainan. Alhamdulillah, sedikit sebanyak dapat mengenali dan mengetahui kisah dan cabaran hidup orang lain. Ada juga yang datang ke sini, belum pun memulakan perniagaan, belum pun bercita-cita untuk berniaga. 

Alhamdulillah, saya pula? Hadir kerana ingin memajukan perniagaan saya. Tetapi ia bukan kelas pemasaran... ianya kelas pembersihan kolam jiwa, untuk menjadi kan kita magnet kepada kejayaan dan kekayaan dunia akhirat, inshaAllah. 

Sedutan akhbar Metro 



Allahuakbar. Energy yang berbeza.Proses pembersihan kolam jiwa. 

Saya kongsikan sebahagiaan dari input yang saya dapat sepanjang program ini. 

Dalam kita menuju ke arah menjadi magnet kejayaan dan kekayaan, kita perlu sentiasa menjaga hubungan sesama manusia, dan hubungan dengan pecipta kita. 

Empat hari yang penuh dengan macam-macam emosi, ada sesi menangis, ada sesi pengharapan dan ada sesi tersenyum dan tergelak sendiri. 

Kita perlu sentiasa memaafkan orang lain, sebab bila kita berdendam dengan orang lain, hati kita yang gelap...kita yang terasa terbeban dengan dendam tu. orang tu, ntah2 bahagia je dengan hidup dia. 

Maafkan, Maafkan, Maafkan...

Let it Go, Let it Go, Let it Go...

Dalam apa yg kita lakukan... Segalanya.. Dengan IzinNya. 

Kebergantungan kita kepada yang Maha Memberi... 

Macam-macam POWER (KUASA) yang Dr Azizan Osman ungkaikan.. di antara yang paling kerap di sebut, 

The Power of Syukur




The Power of Doa, The Power of Submission, The Power of Visualization, The Power of Focus dan macam-macam lagi... anda kena hadir untuk tahu lebih details, inshaAllah. 


The power of focus...

Setiap orang pasti ada impian, dan dalam kita ingin mencapai impian, pasti ada suara2 atau pun halangan yang terpaksa kita hadapi... di antaranya perasaan takut, was-was dengan kebolehan diri, hasutan dari ahli keluarga, rakan-rakan dan juga masyarakat. Kita perlu kuat dalaman dan hati yang cekal untuk kita merempuh rintangan menjadikan ia sebagai cabaran untuk kita lebih berjaya, InshaAllah. 




Pada petang hari ke 3, Sesi  Sharing bersama Dato Seri Tuan Syed Zainal, Ex CEO Proton


Di antara perkongsian beliau, 

Persepsi kebanyakkan dari kita  : Nak berjaya kena ada background keluarga berjaya, ada peluang yang yang besar dsb.

Tetapi sebenarnya... apa yang kita perlu untuk berjaya?

1. Extreme level of confidence
-the way you bring dan put yourself. Walk, speak, smile, talk.

2. Jangan malas cari ILMU
-terutama ilmu di luar buku. Use all senses (dengar, lihat, sentuh) to perceive information from your surroundings.

3. Janganlah takut gagal (takut malu, takut risiko)
-semua benda berisiko sekarang. Keluar jalan raya risiko dilanggar kereta. Hujan risiko dipanah petir. Nak berjaya, risiko memang asam garam.

4. Kena SUKA dikritik. Buka hati seluas-luasnya. 
-Bila kita di kritik, peluang untuk memperbaiki diri terbuka luas

5. Bersyukur dengan apa yang ada. Bersyukur bukan pasrah. Bersyukur maksudnya hargai. Say and express to Allah, thank him.

6. Have crystal clear DREAM.
-tulis. Kalau tak sekadar angan-angan mat jenin.

7. Paling DISIPLIN
-it's all in your mind. It's you who choose when to be disciplined.

8. Pilih kawan-kawan yang BERJAYA.
-maka anda pun akan jadi berjaya. Tak rugi memilih kawan. Nak kawan yang gagal dan anda gagal atau be selective dan anda berjaya? Pilihan anda.


................................................

Check list cuci KOLAM JIWA 

Pesanan DAO bagi cheklist penyucian kolam jiwa....

📌 Solat Tahajud
📌 Solat Istikharah
📌 Solat Sunat Fajar, 2 rakaat sblm subuh.
📌 Solat Dhuha
📌 Mandi Garam
📌 Istighfar 101 kali
📌 Selawat 1000 kali

Berpesan-pesan dgn kebenaran, berpesan-pesan dengan Kesabaran.


....................................................

Status Facebook dan gambar saya & rakan-rakan sepanjang program di jalankan;




Bersama susur galur Master Hafsah, Beliau sudah pun berada dalam rank tertinggi dalam shaklee
dan kini sedang hamil 7 bulan pun sanggup datang ke program ini,
 demi ilmu, di gagahi jua..


 




...............
Sedutan video sepanjang program IMKK, 12-15 June 2014 di The Mines...





Allahuakbar, sebenarnya dah lama sangat mentor saya, abang Mohd Firdaus cadangkan suruh pergi...siap dia kata ' Saya bagi warranty, kalau anda rasa IMKK tidak memberi apa-apa manfaat pada anda, saya akan refund balik yuran tu' ... punyalah, beliau yakin sangat yang IMKK akan memberi impak yang baik pada peserta nya. Pengalaman beliau sendiri yang membuatkan beliau NAK sangat orang lain pun pergi juga, proses pembersihan kolam JIWA yang bukan boleh dapat di tempat lain. Kisah beliau di sini : Perubahan peserta IMKK.



Di akhir kalam, Alhamdulillah, secara jujurnya seminar ini mencapai matlamatnya...iaitu  belajar untuk menyucikan hati dan menghargai manusia dan meletakkan sepenuh pengharapan pada pecipta manusia dan alam semesta...iaitu Allah swt!. 

'Tidak bergerak sebutir zarah pun, jika tanpa izinNya' 

Buat anda yang mencari idea/ terasa macam KENAPA la Hidup aku Begini... Jemput ke IMKK 23- 26 Oktober 2014 bertempat di Ideal Convention Centre, Shah Alam.  Tiket sudah boleh di beli sekarang... harga biasa RM997, tapi sekarang ada tawaran khas untuk alumni program..harga istimewa sehingga 30 JUN 2014 ini. Hubungi saya untuk tempahan. ;) 

Maafkan saya dan keluarga jika ada sebarang salah silap, izinkan kami untuk bahagia... Jika anda yang perlu penyelesaian, jangan segan silu untuk menghubungi kami ye...

Saya sayang anda, atas nama Islam... InshaAllah!

Sekian. Anda kaya dan berjaya dunia akhirat

Terima kasih kerana meluangkan masa...Sehingga berjumpa lagi. 

Usaha...Doa...dan TAWAKAL. 


Jemput 'LIKE' post ni dan JOM 'SHARE' dengan orang tersayang. 

Semoga ada di kalangan anda mendapat manfaat dari entry ini

TERIMA KASIH!!!! ANDA KAYA DAN BERJAYA! 

Tuesday, 17 June 2014

WOW!!! RESEPI MASAKAN RAMADAN...



Assalamualaikum dan Salam sejahtera, 

Apa khabar pembaca sekalian? Saya doakan anda semua berada dalam keadaan yang sihat dan diberkati selalu. 

Alhamdulillah kita telah memasuki bulan Syaaban.. dan tinggal beberapa hari lagi nak masuk bulan Ramadhan. Moga kita semua sudah bersedia menyambut kedatangan bulan yang mulia ini. 

Bila berpuasa, masing2 nak cuba masakan yang berbeza setiap hari kan?  Dari kita membeli setiap hari/asyik membeli.. apa kata kita cuba masak.. ada yang sangat mudah pun.

InshaAllah, makanan yang di masak sendiri, kita tahu apa yang kita masukkan dan jauh lebih berkualiti dari makanan yg kita beli.. (hehe yelah sebab 'kualiti' makanan berdasarkan apa yang kita nak kan.)

Baru-baru ini ada kawan share resipi masakan melayu yang boleh di jadikan 30 hari menu berbuka.

Saya kongsikan di sini, supaya lebih mudah untuk dikunjungi bila-bila masa. (Gambar adalah sebagai ilusi sahaja, hiasan dan rupa makanan mungkin berbeza)

Jaga pemakanan, sebab bila perut selasa, nak beribadat jadi mudah kan.

Selamat Mencuba dan menjamu selera.


RESIPI SAHUR SHAKLEE

Bahan-bahan: 
1 sudu makan ESP 
1 sudu makan Meal shakes
1 sudu makan Performance Drink 

1. Masukkan dalam shaker, goncangkan..

2. Sedia untuk di minum.

Nota : Boleh di minum sejuk, suhu bilik atau pun suam. Elakkan menggunakan air panas kerana akan merosakkan vitamins. 
           Jika nak tambahkan kurma dan di goncangkan sekali pun sedap! 

InshaAllah, menu ringkas yang boleh menahan perut & bertenaga hingga ke petang. 

(Details lanjut : Kekal Bertenaga di Bulan Ramadan )

Selamat Mencuba.


.....

RESEPI MASAKAN RAMADAN 1435H


Menu: 
1. Ayam Panggang Bermadu 
2. Udang Masak Serai Wangi 
3. Ikan Siakap Kukus 
4. Ikan Masak Berlada 
5. Ikan Kerapu Masak Asam Manis 
6. Ayam Masak Cendawan Ala Cina 
7. Pajeri Nenas 
8. Mee Hailam 
9. Ketam Bertelur
10. Ayam Kepak Masak Minyak Bijan
11. Nehari (Kari Kambing Kashmir)
12. Ikan Tiga Rasa
13. Ikan Pari Lemas!!!!
14. Tandoori Kurau
15. Tom Yam
16. Nasi Ayam Hakka
17. Mee Rebus
18. Gulai Tempoyak Ikan Kembung
19. Ayam Golek Seri Pahang
20. Kari Kepala Ikan
21. Black Pepper Steak
22. Gulai Tempoyak Ikan Kembung
23. Asam Pedas Tumis (Melaka)
24. Soto Ayam
25. Nasi Paprik
26. Nasi Dagang
27. Mee Bandung Muar (resepi asli Muar)
28. Gulai nenas ikan kering orang utara
29. Ayam Bercili masak ketumbar
30. Ayam Masak Lomak Cili Api Nogori Style
________________________________________

1) Ayam Panggang Bermadu 


Bahan-bahan:
1kg kepak ayam
1 senduk besar minyak bijan
2 senduk besar madu (kalau u suka manis, tambahkan lagi )
sedikit serbuk lada sulah (sesuka hati, siapa yang suka pedas, tambahlah lagi)
sedikit garam secukup rasa
Cara memasak:
Gaulkan ayam bersama madu, minyak bijan, serbuk lada sulah & garam hingga rata. Perapkan semalaman atau lebih dan selepas tu, boleh lah dipanggang ayam tu.....
atas
________________________________________
 

2) Udang Masak Serai Wangi 

Bahan-bahan:
600 gm udang harimau - digoreng setengah masak
4 batang serai
100 gm cili kering
100 gm bawang merah
100 gm cili merah
70 gm bawang putih
70 gm halia muda
3 sudu besar pati asam jawa
30 gm belacan bakar
100 gm pati santan
Garam dan gula secukup rasa
Cara memasak:
1. Kisar halus serai, cili kering, bawang merah, cili merah, bawang putih dan halia muda.
2. Tumis hingga wangi dan masukkan air asam jawa dan sedikit santan cair.
3. Masak atas api sederhana hingga kuah pekat
4. Masukkan pati santan dan udang.
5. Masak hingga naik bau.
atas
________________________________________
 

3) Ikan Siakap Kukus 

Bahan-bahan:
1 ekor ikan siakap sederhana besar
3 sudu besar sos tiram
2 susu besar sos cili
2 susu besar sos tomato
1 sudu gula
4cm halia - dimayang
3 ulas bawang putih - dimayang
3 ulas bawang besar - dimayang
3 tangkai daun sup(saderi)
1/2 biji limau nipis
garam secukup rasa
Cara memasak:

1. Cuci ikan dan belah dua jangan sampai putus lumur garam dan gula (kurangkan jika tak suka manis).
2. Masukkan ikan dalam pinggan bujur, tabur bahan yang dimayang tadi.
3. Tuang ketiga-tiga sos tadi.
4. Kukus selama 10minit (hingga masak). tabur hirisan daun sup tadi dan perah limau diatasnya.
atas
________________________________________
 

4)Ikan Masak Berlada 

Bahan-bahan:
3 ~ 4 ekor ikan sembilang
10 biji cili merah - dikisar
2 batang serai - dititik
1 ulas bawang besar - dimayang kasar
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
air limau kasturi
sedikit garam dan gula secukup rasa
Cara memasak:

1. Ikan disiang, lumurkan dengan garam dan kunyit. Goreng dan ketepikan.
2. Dengan menggunakan minyak yang sama tumiskan bawang putih dan halia yang telah ditumbuk tadi. Bila dah berbau harum (garing) masukkan cili merah yang telah dikisar, garam dan gula, kacau dan biar sampai pecah minyak.
3. Masukkan ikan yang telah digoreng tadi dan gaul hingga sebati. Masukkan bawang besar yang dimayang kasar, kacau hingga agak layu.
4. Curahkan air perahan limau kasturi sebelum dihidangkan.
atas

________________________________________


_______________________________________
 

5) Ikan  Masak Asam Manis 

Bahan-bahan A:
1 ekor ikan kerapu ( boleh di gantikan dengan ikan siakap/bawal)
120gram tepung jagung
1 biji telur ayam
Sedikit minyak
(untuk goreng)
Garam secukup rasa
Bahan-bahan B:
5 ulas bawang merah - dikisar
5 ulas bawang putih - dikisar
3cm halia
1 batang serai - dititik
1 helai daun pandan
3 sudu cili sos
1 sudu cili giling
Sedikit kunyit hidup
3 sudu tomato sos
3 cawan air
Sedikit cuka masak
Garam secukup rasa
Cara memasak:

1. Gaulkan bahan-bahan $b!f (ba $b!g (b dan goreng hingga rangup.
2. Untuk sosnya,panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih, bawang merah, halia, daun Pandan dan serai sehingga bau naik.
3. Masukkan cili giling dan kunyit.kacau sehingga naik minyak.
4. Masukkan air, tomato sos,cili sos dan bahan perasa.kacau sehingga mendidih. Tuangkan ke atas ikan yang telah digoreng.
5. Gorengkan bahan-bahan taburan dengan sedikit minyak ke atas hidangan tadi.


Untuk hiasan:
Bawang besar, cili merah, gree pepper, nanas dan timun.
 

atas
________________________________________
 

6)Ayam Masak Cendawan Ala Cina 

Bahan-bahan:
1/2 ekor ayam
8 keping Cendawan hitam - direndam 1/2 jam
1 inci halia - dihiris
1 biji bawang besar - dihiris
6 ulas bawang putih - dicincang
4 ~ 5 tangkai cili padi
Sedikit kicap lemak manis
Sedikit sos tiram
Cara memasak:

1. Ayam dibasuh dan dipotong kecil2. Cendawan yang dah lembut ditoskan, buang tangkainya dan dipotong 4 (memanjang).
2. Panaskan minyak dan tumis halia. Bila dah naik bau (halia dah kekuningan) angkat halia dan buang. Kalau tak buang pun tak apa.
3. Masukkan bawang besar, bawang putih dan cili padi. Tumis hingga naik bau baru masukkan ayam. Kacau sekejap.
4. Masukkan kicap dan sos tiram. Kuantiti kicap terpulang. Tak payah letak garam sebab sos tiram dah memang masin. Kalau untuk yang kuat masin, bolehlah letak garam sedikit. Kacau.
5. Selepas tu, masukkan air secukupnya (dalam 2 cawan biasa).
6. Bila dah mendidih baru masukkan cendawan. Kecilkan api dan biarkan hingga kuahnya pekat. (biasanya dalam 10 hingga 15 minit).

atas
________________________________________
 

7)Pajeri Nenas 

Bahan-bahan:
Rempah tumis (Kulit kayu manis,bunga lawang, pelaga)
Sedikit serbuk kunyit
4 biji bawang merah ]
2 biji bawang putih ] Dihiris memanjang
Biji sawi
gula sikit
garam secukup rasa
Lada merah/&hijau dibelah memanjang (jgn sampai putus)
Nenas dipotong bulat dan 4, rebuskan dan ditoskan air
Cara memasak:

1. Tumiskan rempah tumis tadi masukkan bawang merah dan putih, bila naik bau masukle serbuk kunyit.
2. Kemudian masuk nenas yg dah siap tos tu, gula sikit dan garam secukup rasa.
3. lepas tu masukla pulak lada dan biji sawi (masa masuk lada nie tk usahle sampai lunyai pulak-golek-golekkan ajele kat dlm kuali tu sikit-sikit).

atas
________________________________________
 

8)Mee Hailam 

Bahan-bahan:
1 kg mee/kueh teow/mee hoon (6/8 orang)
6 biji bawang putih (tumbuk/penyekkan)
rencah ayam/udang/sotong
sos tiram
garam secukup rasa
6 biji cili api
3 sudu besar tepung jagung (cairkan dalam setengah cawan air sejuk)
sayur (kobis bunga/sawi/carrot/baby corn)
Cara memasak:

1. Tumiskan bawang putih dan cili api.
2. Kalau dah garing letakan rencah, kemudian letak air 3 cawan dan garam secukupnya.
3. Masukkan sos tiram setengah botol kecil.
4. Kemudian masukkan air tepung jagung utk pekatkan kuah.
5. Masukkan sayur2 an dan mee.
 

atas
________________________________________
 

9)Ketam Bertelur 

Bahan-bahan:
2 ekor ketam yang agak besar dibuang kulit yang keras tu dan dibelah dua.
3 sudu sos tiram
3 sudu sos cili
3 sudu cili yang dah diblend
7 ulas bawang merah
1 ulas bawang putih yang agak besar
sepotong halia
sebiji telur
garam
sedikit gula
sedikit minyak untuk menumis
bawang besar
Cara memasak:

1. Tumbuk cili, bawang putih, bawang merah dan halia tumiskan sehingga bangkit baunya
2. Masukkan secawan air
3. MAsukkan ketam, tutup kuali sehingga 10 minit
4. Masukkan segala sos, gula dan garam secukup rasa
5. Bila semua dah nampak macam sebati, masukkan telur yang dah dipukul,
6. Kacau cepat-cepat supaya telur tak berketul.
 

atas
________________________________________
 

10)Ayam Kepak Masak Minyak Bijan 

Bahan -bahan:
Beberapa ketul kepak ayam/drumstick ke apa2 lah
Sesame oil/Minyak bijan
Serbuk lada hitam
Fish sauce/Sos ikan
Bawang putih 5 ulas ( Potong nipis2)
Sos tiram
Cara memasak:

1. Lumurkan ketul2 ayam tu dgn minyak bijan, sos tiram, sos ikan(jgn banyak sesangat - secukup rase). Campurkan bawang putih yg dihiris. Perapkan lbh kurang 1 jam.
2. Sejam kemudian angkat, taburkan serbuk lada hitam (terpulang ikut kepedasan).
3. Panaskan oven, Masukkan dalam oven lbh kurang 30 minit. Setiap 10 minit hendaklah tambah sos ikan terhadap ketul ayam tadi.
 

atas
________________________________________
 

11)Nehari (Kari Kambing Kashmir) 
Bahan-bahan:
1 camca besar garam masala
4 ulas bawang putih dicincang halus
2 cm halia dicincang halus sedikit garam
2 camca kecil serbuk cili
1 camca besar serbuk ketumbar
1/2 camca kecil serbuk buah pala
1 camca besar serbuk jintan kasar
1 camca besar paparika
4 labu bawang besar dihiris nipis
1kg daging kambing didadu ( Bahagian kaki )
150ml Tairu
2 camca besar tomato puri
1/2 cawan kacang dhal direbus sampai lembut dan dimesin
1/2 cawan daun ketumbar dicincang halus
2 biji cili hijau dihiris
Minyak Vesawit untuk menggoreng
Air secukupnya
Garam secukup rasa
Cara memasak:

1. Gaulkan daging kambing dengan sedikit garam dan garam masala dan goreng sebentar. Keluarkan dari periuk dan asingkan. Dalam periuk yang sama tumis bawang besar sampai kuning dan garing lalu di masukkan semula daging tadi.
2. Masukkan semua bahan-bahan yang lain ke dalam daging kecuali dhal dan kacau rata dan dikecutkan selama 10 minit.
3. Masukkan air dan Dhal didihkan sampai empuk. Tambahkan garam dan taburkan daun ketumbar dan cili hijau.
 

atas
________________________________________
 

12) Ikan Tiga Rasa 

Bahan-bahan
1 ekor ikan siakap / kerapu
sedikit bawang putih (ditumbuk)
1 inci halia
2 biji tomato (agak masak)
6 biji cili merah
10 biji cili padi
2 sudu sos tiram
2 sudu sos cili
1 sudu sos tomato
sedikit gula, garam
bhn utk dikisar
Cara memasak:

1. Goreng ikan (spt biasa) garing / separuh garing (terpulang). Toskan minyak.Ketepikan.
2. Tumis bawang putih (naik bau) + bhn kisar
3. Masukkan semua sos tadi, gula, garam dan sedikit air
4. Tuang atas ikan
 

atas
________________________________________
 

13)Ikan Pari Lemas!!!! 

Bahan A:
1 bahagian ikan pari yang telah di potong (sederhana besar)
- di basuh bersih
- sediakan besen sebagai acuan untuk kertas timah yang boleh di muatkan dengan ikan pari tadi, kemudian lapik dengan kertas timah 3-4 helai, biar tebal sikit supaya tak koyak. Biarkan kertas timah tu besar macam nak balut hemper! supaya senang nak balut ikan pari tu.
- letak ikan pari ke atas acuan kertas timah. (biarkan dulu ikan tu releks)
Bahan B:
5 biji bawang putih di hiris nipis dan dipotong memanjang (macam batang mancis)
2 biji bawang besar di belah dua dan di mayang halus
2 batang serai di mayang halus
1 helai daun limau purut di koyak empat
25 biji cili padi di mayang halus
halia sebesar ibu jari kaki di hiris nipis dan di potong memanjang
1biji cili besar (merah) di mayang dan dicincang halus
3 sudu besar minyak masak
2 sudu besar sos minyak ikan
sedikit ajinamoto
1/2 sudu kecil garam
1/4 sudu kecil gula
Bahan C:
10 biji limau kasturi
Cara memasak:
Campurkan kesemua bahan B, dan gaul sehingga rata, kemudian masukkan kedalam bahan A. barulah bahan C di perah keatasnya, balut ikan pari tadi dengan rapi dan kemas. biarkan selama 15 minit untuk dia mesra dengan kesemua bahan-bahan tadi. lepas tu kukus/bakar selama 20 minit
atas
________________________________________
 

14)Tandoori Kurau 

Bahan-bahan:
3 keping ikan kurau
1 biji liamu purut
1 sudu besar halia (dicincang halus)
2 biji bawang putih (dicincang halus)
5 sudu besar yoghurt
1 sudu kecil serbuk cili 10 gm serbuk ketumbar
10 gm jintan halus
Setangkai daun ketumbar (dipotong halus)
Garam dan lada hitam secukup rasa
2 sudu besar minyak sapi
Cara:

1. Gaul bawang putih, halia, yoghurt, serbuk cili, rempah, garam dan lada hitam dalam sebuah mangkuk.
2. Ikan kurau dibersihkan dan perap sekurang-kurangnya tiga jam.
3. Setelah itu, sapu sedikit minyak sapi dan panggang selama 15 hingga 20 minit.
4. Hidangkan bersama roti atau nasi.
 

atas
________________________________________
 

15) Tom Yam Campur

Bahan-bahan:
Ayam - 1/4 ekor (dipotong kecil)
Daging - 250 gm (dipotong kecil)
Udang - terpulang pada tukang masak 


Bahan A –
Blenderkan Halia
3 inci Bawang merah
6 ulas Cili api
20 biji (seeloknya yg dah masak berwarna merah)
Bahan-bahan lain
Minyak masak - 1/5 cawan
Serai - 6 btg serai (diketuk) - lebih pun boleh
Lobak merah - 2 btg (dipotong)
Bunga kubis - 150 gram
Putik jagung - 2 bungkus
Tomato - 3 biji (potong 4)
Bawang besar - 3 biji (potong 4)
Daun limau purut - 3 atau 4 helai
Limau nipis - ambil airnya, dan ikut keperluan
Batang saleri - 2/3 btg dari sepokok (potong panjang 1/2 in) cili api - diketuk (jika rasa perlu untuk tambahkan kepedasan)
Sos ikan - dalam 1 atau 2 sudu
Air
Garam
Bahan perasa - jika berminat
Cara memasak:

1. Panaskan minyak dalam periuk, dan tumiskan bahan2 yang dikisar (Bahan A).
2. Masukkan juga serai yang telah diketuk. Tumis sehingga pecah minyak.
3. Masukkan daging yang telah dipotong. Masak sehingga empuk. Dalam proses ini, sedikit air perlu !
4. ditambah, hanya utk menyempokkan daging.
5. Bila daging telah empok, masukkan ayam. Masak lagi sehingga ayam 3/4 masak. Tambahkan air hingga paras air tu... 1 1/2 kali ganda dari bahan2 yang ada didalam periuk tu.
6. Masukkan udang jika berminat. Masak lagi hingga air mengelegak.
7. Masukkan lobak merah, putik jagung dan bunga kobis. Masukkan juga daun limau purut. Cili api yg telah diketuk (pastikan dulu tahap kepedasannya - mungkin anda telah berpuas hati).
8. Masukkan jua... tomato dan bawang besar, serta batang saleri. Sos ikan dan garam serta bahan perasa jika berminat. Pastikan mengelegak.... dan tutupkan api.
9. Akhir sekali masukkan perahan air limau.... Seimbangkan rasa masin dan masam.....
atas
______________________________________




_____________________________________

16) Nasi Ayam Hakka 

Bahan-bahan:
1 ekor ayam segar
Kicap cair (Cap Camel)
Minyak Bijian Bawang merah 1 biji
Bawang putih 3 biji
1 ketul kecil halia
Beras 2 tin susu
1 sudu besar garam
1 sudu kecil Ajinamoto
Sedikit lada putih
Cara memasak:

1. Rebus ayam sehingga masak. Pastikan ia tidak direbus telalu lama. Kita boleh cucuk paha ayam dengan chopstick, jika ia telah masak, paha ayam dengan senang dapat ditembusi.
2. Toskan ayam tersebut dan letak atas pinggan. Kita mesti menabur kicap cair diikuti dengan minyak bijian sewaktu ayam masih panas.
3. Biar ayam sejuk sehingga kita nampak minyak dari ayam tekeluar barulah kita memotongnya. Ini untuk megelakkan daging ayam hancur sewaktu kita memotong ketika panas.
4. Air rebus ayam digunakan dalam memasak nasi ayam. Pastikan kita tidak memasuk terlalu banyak air rebusan tadi.(Sukatan air selalunya 1 inci lebih dari paras beras)
5. Tumiskan halia, bawang putih dan bawang merah (Jangan terlalu garing).
6. Masukan tumisan tersebut ke dalam periuk nasi. Taruh garam, Ajinamoto dan lada putih.
7. Biar nasi ayam masak dan sajikan selepas setengah jam.

________________________________________
 

17) Mee Rebus 

Bahan-bahan:
1 paket mee kuning - celur
Bahan sayuran:
50 sen Taugeh - celur
Sedikit daun sup - hiris nipis
Sedikit daun bawang - hiris nipis
Bawang goreng
4 keping tahu di goreng dan dihiris nipis.
5 biji Cili hijau - dihiris nipis
Limau nipis/limau kasturi - di belah dua
Telur rebus - belah dua
Bahan-bahan kuah:
Sedikit minyak untuk menumis
4 sudu cili kering yang di kisar
3 biji bawang merah - kisar
3 sudu lengkuas yang di kisar
4 batang serai dikisar halus
2 biji bawang putih - kisar
RM 3 udang kering - kisar - lagi banyak lagi sedap.
300gm udang hidup - direbus dan kisar halus
1 kg ubi keledek merah - direbus dan blender halus
3 sudu gula atau secukup rasa
garam secukup rasa
Sedikit ajinomoto
4 sudu sos tomato
Air - agak-agaklah
Cara memasak:

1. Tumiskan bawang merah, bawang putih, lengkuas, serai, cili kering dan udang kering yang telah di kisar hingga naik minyak dan berbau wangi.
2. Masukkan udang hidup yang dikisar dan air rebusannya sekali.
3. Masukkan keledek yang telah dikisar dan tambahkan air secukupnya. bubuh garam, gula, aji,sos tomato.
4. Biarkan mendidih dan siap untuk di hidang dan dimakan.....
________________________________________
 

18)Gulai Tempoyak Ikan Kembung 

Bahan-bahan:
1 kg ikan kembung (dipotong dua)
1 ikat taugeh kasar
1 cawan tempoyak
1 batang serai 10 biji cili padi
Serbuk kunyit
Garam
Cara memasak:

1. Masukkan ikan yang telah dicuci ke dalam periuk bersama cili padi yang telah dikisar dan serai yang telah dititik.
2. Tempoyak dibancuh dengan sedikit air supaya tidak terlalu pekat.
3. Masukkan serbuk kunyit dan garam
4. Apabila mendidih, masukkan taugeh. Sedia untuk dihidang.
_________________________________
 

19) Ayam Golek Seri Pahang 

Bahan-Bahan:
1 ekor ayam (dibersihkan)
300 gm bawng merah (dikisar halus)
5 cm halia (dititik)
2 sudu besar rempah kari ayam 2 keping asam gelugur
2 biji kelapa parut (diperah 3 cawan santan)
Garam dan gula secukup rasa
Cara memasak:

1. Satukan bawang merah, serai, serbuk kari, garam, gula, asam gelugur dan santan di dalam kuali yang besar, kemudian didihkan perlahan-perlahan di atas api yang kecil selama 20 minit.
2. Apabila kuah hampir pekat, masukkan ayam dan kacau dari semasa ke semasa sehingga ayam separuh masak.
3. Angkat ayam kemudian panggang di atas bara api selama 10 minit. Semasa dipanggang, balik-balikkan ayam sambil disiram kuah yang selebihnya.
4. Bila masak, bolehlah dihias mengikut citarasa tersendiri. hidangkan bersama minuman,
atas
________________________________________
Kari Kepala Ikan
Bahan-bahan:
1 kg kepala ikan
50 gm bawang merah
30 gm halia (dikisar)
30 gm bawang putih (dikisar)
50 gm cili kering (dikisar)
50 gm ketumbar
40 gm serbuk jintan putih 30 gm serbuk kaskas
10 gm serbuk lada putih
40 gm serbuk kunyit
1 liter santan kelapa
20 gm garam
10 biji kacang bendi
6 biji terung
Cara memasak:

1. Tumiskan bawang, halia dan cili kering. Masukkan pula rempah yang telah dicampurkan dengan sedikit air asam jawa.
2. Kacau sehingga terbit minyak. Selepas itu masukkan santan, kacau hingga sebati.
3. Masukkan pula terung dan bendi, tunggu hingga separuh masak.
4. Setelah hampir masak, masukkan pula garam dan serbuk perasa secukup rasa.

atas
________________________________________
 

20) Black Pepper Steak 

Bahan-bahan:
1/2 kg daging (sebaik-baiknya batang pinang)
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 sudu teh lada hitam biji (boleh juga ganti dengan 1/2 sudu teh lada serbuk, tapi rasanya kurang oomph!)
1 batang lobak merah (dihiris menyerong setebal 1/2 inci)
1/2 cawan kicap manis
1 cawan air
1 ulas bawang besar (dihiris membulat setebal 1/4 inci)
1/2 cawan cendawan butang (kalau yang sebiji-sebiji tu, belah dua. Kalau yang dah siap hiris, tak payah buat apa-apa lagi dah)
1 biji buah tomato (dibelah 4 atau 6)
1/2 sudu teh tepung jagung dicampur dengan 2 sudu besar air (untuk memekatkan kuah)
1/2 sudu teh gula atau secukup rasa
2 sudu besar minyak masak
Cara memasak:

1. Daging dihiris lebar dan setebal 1/2 inci. Bersihkan dan ketepikan.
2. Kisar halus bawang merah, bawang putih, halia dan lada hitam.
3. Masukkan daging, bahan dikisar, lobak merah, kicap manis dan air ke dalam periuk yang dalam.
4. Masak atas api sederhana / kecil sehingga daging empuk (pastikan kuahnya tak kering dan tambah air, jika perlu).
5. Sementara daging dimasak, goreng bawang besar hingga layu. Angkat dan ketepikan. Ulangi langkah ini dengan buah tomato.
6. Apabila daging dah empuk, masukkan bawang besar dan tomato berserta minyaknya, cendawan butang, campuran tepung jagung dan gula secukup rasa.
7. Masak atas api kecil selama 3 - 5 minit lagi.
8. Siap untuk dihidang.

Tips:
Stik ini enak dimakan bersama "garlic toast" dan french fries.
________________________________________
 

21)Gulai Tempoyak Ikan Kembung 

Bahan-bahan:
1 kg ikan kembung (dipotong dua)
1 ikat taugeh kasar
1 cawan tempoyak
1 batang serai 10 biji cili padi
Serbuk kunyit
Garam
Cara memasak:

1. Masukkan ikan yang telah dicuci ke dalam periuk bersama cili padi yang telah dikisar dan serai yang telah dititik.
2. Tempoyak dibancuh dengan sedikit air supaya tidak terlalu pekat.
3. Masukkan serbuk kunyit dan garam
4. Apabila mendidih, masukkan taugeh. Sedia untuk dihidang.
atas
________________________________________
 

22)Asam Pedas Tumis (Melaka) 

Bahan-bahan:
ikan serkut/tenggiri/siakap/kembung/pari/sembilang/keli tapi masak asam ni kalo melaka(sebelah merlimau)suka ikan parang rasanya lebih sedap.ikan parang
7/8 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
sebesar ibu jari kaki belacan
kunyit hidup sebesar ibu jari tangan (boleh juga gunakan kunyit serbuk)
air asam jawa
cili yang telah diblander(dapat yang digiling lebih sedap)
2 sudu besar kerisik(kelapa goreng)
sedikit halba
sedikit halia (sebesar separuh ibu jari)- agak-agak kuah dan ikan banyak mana.
garam secukup rasa
perasa ajinomoto jika suka.
Cara memasak:

1. Kunyit hidup dan bawg putih ditumbuk lumat.
2. kemudian masukkan bwg merah ...tumbuk separuh lumat...masukkan belacan tumbukkan juga.
3. Panaskan periuk dan minyak untuk menumis.
4. Setelah minyak panas masukkan halba (lebih kurang 4/5 biji)tak boleh banyak nanti pahit.halba untuk naik bau wanginya.
5. Masukkan bawang merah,putih,belacan,kunyit,yang telah ditumbuk tadi.kacau.
6. Masukkan cili yang telah diblander(7/8 sudu besar-tengoklah pekat ke cair cili mesin tu)kkacau sebati masukkan kerisik.
7. Tumiskan dengan api sederhana sehingga garing (macam buat sambal)atau cili berubah warna sedikit merah hitam.
8. Setelah garing masukkan air asam jawa.tambah air biasa tengoklah nak kuahnya banyak mana /sesuai ngan ikan.
9. Kacau biar bahan tumis tadi sebati ngan kuah.
10. Masukkan ikan.kemudian masukkan halia yang telah ditumbuk sedikit(usah ditumbuk lumat)atau dihiris halus.
11. Didihkan kuah...masukkan garam dan perasa.

Tips :
Masak asam sebenarnya rasa asam(masam kuahnya) dengan pedasnya mestilah seimbang.Ikannya mesti segar. Gunalah ikan parang next time guna ikan lain...rasalah bezanya anda akan tahu....Tumisan lada dan bawangnya mesti garing (jangan sampai hangit) jika tak tak sedap...

________________________________________
 

23)Soto Ayam 

Bahan A
1 ekor ayam di potong ikut suka
3 biji bawang besar (potong 4)
5 ulas bawang putih (di ketuk je)
2 inci halia (di mayang)
2 ketul sub bunjut (cap apa pun tak kisah)
sedikit kayu kayan (bunga cengkeh, bunga lawang, kayu manis)
Cara memasak:

1. Semua bahan A nie hendaklah direbus
2. Bila ayam dah empuk dan semua bahan tu dah sebati masukkan la garam, pak aji, gula sikit.

Bahan B
10 bijik bawang merah
Cara memasak:

1. Bawang ni di goreng dengan minyak baru (minyak yang belum digunakan) minyak ni agak2 , jangan banyak sangat
2. Bila dah kuning tuangkan bawang ngan minyak tu kedalam sup yang dah masak tu.
3. Tutup periuk sup supaya naik bau wangi bawang.

Bahan c
Daun sup dan daun Bawang
Di potong dan masukkan dalam sup tu.
Sambal kicap
Bahan-bahan:
20 bijik cili api
2 bijik limau kasturi (kalau limau nipis 2 belah)
2 ulas bawang putih
kicap
sikit gula
Cara:

1. Tumbuk cili ngan bawang putih , bila dah lumat
2. Masukkan dalam mangkuk, selepas itu tuang kicap, gula dan perahkan limau.
3. Sedia untuk dimakan .

________________________________________
 

24) PAPRIK AYAM/DAGING

Bahan-bahan:
5 pinggan nasi putih panas
1/2 kilo isi ayam/daging
6 biji cili api, dihiris
3 ulas bawang merah, dimayang halus
2 ulas bawang putih, dimayang
1/2 btg serai dihiris
5 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
1 sudu sos tiram
3 btg kacang panjang dipotong
2 sudu bawang goreng
Garam secukup rasa
sedikit minyak masak
Cara memasak:

1. Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih. Bila kekuningan, masukkan cili api. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram, serai dan sedikit air selepas menggelegak, masukkan isi ayam/daging.
2. Masukkan garam secukup rasa kemudian kacang panjang dan nasi putih. Goreng selama 3 minit. hidangkan.

________________________________________
 

25) Nasi Dagang 

Bahan-bahan:
5 cawan beras nasi dagang ATAU (3 cawan beras pulut + 2 cawan beras biasa)
2 cawan santan pekat
4 cawan santan cair
2 sudu besar halba
10 ulas bawang merah kecil, mayang halus
6 ulas bawang putih, mayang halus
1½ inci halia, dihiris halus (seperti batang mancis)
Garam dan gula secukup rasa.
Cara memasak:

1. Didihkan air didalam periuk kukusan
2. Gaul beras dan santan cair dengan sedikit gula dan garam
3. Alaskan kukusan dengan kain kapas yang bersih (seelok-eloknya dua inci melebihi paras bekas pengukus
4. Masukkan beras yang sudah bersantan kedalam pengukus dan kukus sehingga beras masak
5. Keluarkan beras yang sudah masak, masukkan ke dalam sebuah mangkuk besar
6. Semasa masih panas panas, gaul rata-rata dengan santan pekat (masuk sedikit-sedikit), bawang merah, bawang putih, halia dan halba. Sesuaikan gula dan garamnya.
7. Hidang panas-panas bersama kuah dan sambal kelapa.

Gulai ikan tongkol (atau ayam) untuk nasi dagang
Bahan A
Dua ekor ikan tongkol sederhana besar
5 keping asam gelugor
2 inci halia, ditumbuk kasar
3 ulas bawang merah kecil, ditumbuk kasar
3 ulas bawang putih, ditumbuk kasar
Sesudu makan garam dan sesudu teh gula
Air untuk merebus (sekadar menutup ikan, lebihkan seinci)
Bahan B
Santan pekat dari satu biji kelapa
3 keping asam gelugor
5 ulas bawang merah kecil, ditumbuk
4 ulas bawang putih, ditumbuk
1 inci halia, ditumbuk
Satu peket rempah kari Adabi, dibuat pes
Satu sudu makan cili boh (kalau tak suka pedas, tinggalkan)
1 cawan santan cair, dibancuh dengan sesudu makan asam jawa.
2 sudu makan gula merah/ kabung/ melaka (atau kalau di Kelantan dipanggil "manisan")
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Cara memasak:
Rebus bahan A sehingga masak, dan renihkan selama setengah jam, kemudian ambil ikan sahaja dan ketepikan.
Pijarkan minyak di dalam periuk
Tumiskan bawang, bawang putih dan halia, sehingga naik bau
Masukkan rempah kari dan cili boh (jika guna) dan goreng sehingga keluar minyak
Masukkan santan cair yang telah dicampur dengan asam jawa dan ikan (ketepikan sekeping untuk sambal kelapa). Biarkan mendidih
Masukkan santan pekat dan asam gelugor
Bila mendidih masukkan gula merah
Masukkan garam dan sesuaikan rasanya (kalau sudah masam, keluarkan asam gelugor)
Biarkan renih selama 15 minit sebelum dihidangkan bersama nasi dagang.
Sambal kelapa untuk Nasi Dagang
Bahan-bahan:
Kelapa parut (sebiji), disangrai sehingga perang
4 sudu makan gula kabung (manisan)
Sekeping ikan tongkol rebus, asingkan isinya sahaja
Cara memasak:
Tumbuk semua bahan-bahan sedikit demi sedikit. Pastikan kelapa tidak pecah minyaknya. Kalau tidak suka terlalu manis boleh kurangkan gulanya. Hidangkan nasi dagang dengan gulai ikan tongkol dan sambal kelapa. Boleh juga dimakan dengan sambal tumis dan acar timun.
atas
________________________________________
 

26) Mee Bandung Muar (resepi asli Muar) 

Bahan-bahan:
1 kg mee kuning
10 tangkai cili kering (buang biji dan rebus, toskan)
1 labu bawang putih (diketuk)
5 biji bawang merah
½ cawan udang kering, direbus dengan secawan air (alternatively boleh guna sotong rendam, rebus juga, ini style Mee Bandung Tanjung Agas, Muar)
½ cawan udang hidup
1 cawan daging rebus (dipotong nipis)
Sawi (sukatan ikut suka, potong anggaran 1 inci)
Kobis (sukatan ikut suka, hiris kasar)
¾ - 1 cawan gula pasir
3 - 4 cawan air rebusan daging
1 sudu makan sos tiram
Telur ayam (mengikut jumlah hidangan)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menumis
Lain lain perencah e.g. daging ayam, fishballs, sotong, bunga kobis, hati rebus boleh dimasukkan mengikut individual preference.
Daun sadri & daun bawang, jika suka (dihiris)
NOTE:
Mee bandung asli tidak mengandungi apa apa yang rasa masam, so, janganlah masukkan tomato puri/tomato sos/cili sos/asam jawa. Ini akan merosakkan keaslian rasanya. Ramai orang yang pandai-pandai modify mee bandung Muar ni by adding sour ingredients. Itu yang spoil tu.
Cara memasak:

1. Blend cili kering, udang kering & air rebusannya, gula, bawang putih & bawang merah.
2. Pijarkan sedikit minyak didalam kuali
3. Tumiskan bahan bahan yang dikisar. Jangan sampai garing
4. Masukkan sos tiram
5. Masukkan udang, daging rebus (dan bahan no. 15 jika ada).
6. Masukkan batang sawi dan air rebusan daging dan garam. Biar sehingga pekat

Untuk menghidang (Mee bandung ni tak sedap masak in bulk, so kenalah "bancuh" sepinggan-sepinggan.)

1. Ambil sedikit kuah (dan rencahnya untuk satu orang makan)
2. Panaskan kuah dan masukkan sebiji telur, sehingga separuh keras.
3. Masukkan sayur dan bila agak lembut, masukkan mee kuning untuk satu orang makan
4. Masukkan kedalam mangkuk leper, telur letak diatas, taburkan daun sup & daun bawang, jika suka.
5. Hidangkan.

_______________________________
 

27) Gulai nenas ikan kering orang utara 

Bahan-bahan:
1 paket serbuk kari ikan / ikan kering
1 biji nenas
Isi / tulang ikan talang kering
Santan
garam
bawang merah
daun kari
minyak untuk menumis
Cara memasak :

1. Ikan talang direndam.
2. Rebus nenas yang telah dipotong bersama-sama dengan serbok kari sehingga hampir kering dengan api sederhana. Kemudian masukkan santan dan ikan talang tadi biarkan mendidih.
3. Ketepikan. Garam bubuh kemudian sebab gulai tersebut mungkin telah masin dari isi ikan talang tersebut.(Rasa dulu)
4. Bawang merah dimayang kemudian ditumis didalam kuali bersama-sama dengan daun kari.
5. Setelah garing masukkan bawang bersama-sama minyak tadi ke dalam gulai ikan tadi.
6. Kacau sebentar kemudian tutup periuk tadi.
7. Siap dan boleh dimakan.
atas

________________________________________
 

28)Ayam Bercili masak ketumbar 

Bahan-bahan:
1/2 kg ayam
Serbuk kunyit gaulkan
Sedikit garam
6 biji bawang kecil
3 ulas bawang putihditumbuk lumat
sedikit halia
4 sudu besar biji ketumbar
1 sudu kecil jintan manis di mesin halus
4 sudu besar cili mesin/cili boh
2 asam keping
Cara memasak:

1. Goreng ayam sehingga garing. Setelah garing bolehlah diangkat dan ketepikan.
2. Tumiskan bahan yang telah ditumbuk lumat sehingga naik bau kedalam minyak lebihan ayam tadi (agak-agak minyak dengan bahan yang hendak dibuat sambalnya).
3. Masukkan cili mesin/cili boh sehingga pecah minyak.
4. Kemudian masukkan ketumbar dan jintan manis yang telah dimesin. Jika nampak pekat tuangkan sedikit air (Gunakan api yang sederhana).
5. Masukkan asam keping, sedikit garam dan sedikit gula. Kemudian masukkan ayam yang telah digoreng tadi dan gaulkan. Hidangkan
________________________________________



______________________________________
 

29)Ayam Masak Lomak Cili Api Nogori Style 

Bahan-bahan:
1 ekor ayam (ayam kampung/ayam daging biasa (ayam bandar))
30 ulas cili api/padi (ikut suka - kalau tak tahan pedas boleh kurangkan sikit)
1 inci kunyit hidup
2-3 batang serai (dititik)
santan (dr sebiji kelapa)
2-3 ulas bawang putih & merah (utk ayam bandar saja - hilangkan bau hanyir)

Cara memasak:

1. Tumbuk cili api + kunyit hidup + bawang putih & merah selumat2nya..
2. Bahan (1) tadi digaulkan dgn ayam didlm kuali beserta serai yang dititik
3. Kecutkan ayam dengan bahan2 tadi supaya mesra hingga kering airnya
4. Masukkan santan dan kacau supaya tidak terbit minyak
5. Perisakan dgn garam (serbuk perasa tak perlu..nanti tak pure)
6. Tunggu hingga kuah menggelegak dan lepas tu bolehLAH ditutup apinya..

Nota:
Kalau suka kentang, boleh masukkan selepas masukkan santan kedalam kuali dan kecilkan api supaya ia cepat empuk.
atas
_______________________




Jom Like and Share dengan Kawan2 dan Org Tersayang...