Tuesday, 6 December 2016

Hati Seorang Ibu...

☝๐Ÿป๐Ÿ˜”Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera,

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Rezeki menjadi ibu... Menjadi kan hati ini bertambah memahami naluri hati Seorang ibu.

Kiriman tazkirah ini saya terima dari WA. Mendalam sentapan nya.

Selamat memahami...


*Hati Seorang Ibu*
_Tazkirah Sentap_

Apabila meningkat usia, hati makin sensetif, mudah terasa dan merajuk. Bukan orang cinta cinta saja suka merajuk, orang tua memasuki usia emas juga mudah terasa hati walaupun sebelumnya adalah seorang yang berjiwa kental dan tidak ambik peduli.

Tambahan dengan anak anak. Bukannya bila suruh anak buat sesuatu atau bila kita meminta sesuatu, apabila anak buat tak tahu dan tidak ambik peduli, kita rasa relax aja. Sungguh, ibu atau bapa pasti terasa hati dan berdukacita. Sedih bertingkat tingkat. Kadang tu apabila anak bersuara agak kuat, pun dah bergegar hati, takut anak jadi derhaka sebab anak terlupa sempadan neraka syurga.

Dah tua tua lagi mudah nak kecik hati dengan perangai anak anak. Minta tolong anak picit kaki, anak kata penat. Suruh anak  buat sesuatu, bertangguh tangguh. Ajak buat kebajikan, ada alasan. Terasa hati dan kecik hati dah macam bersarang dalam jiwa.

Tapi hati seorang ibu, kerana takut anak ke neraka, takut anak jadi derhaka, dia rela mendiamkan diri dan menangis sambil dalam hatinya istigfar. Melawan bisikan syaitan yang gembira apabila anak jadi derhaka. Berkata 'uhh' pun sudah dianggap derhaka apatah lagi jika anak melawan, membantah atau tidak ambik peduli permintaan emak bapanya.

*Seorang ibu tidak rela anaknya disakiti sejak lahir, alangkan nyamok gigit pun dia sanggup berperang mengejar nyamok, apatah lagi membiarkan langkah kaki anaknya menuju ke neraka. Sia sia mengandung, melahir, menyusu, mengasuh, mendidik dengan susah payah kemudian membiarkan anak ke neraka atas sebab anak tidak reti menjaga hatinya. Tidak sama sekali.*

Sepenuh jiwa raga saya abaikan bisikan syaitan dari mendoakan sesuatu yang buruk kepada anak. Istigfar, zikir atau doa supaya Allah ampunkan dosa dosa kita dan anak kita. Tak sanggup anak menjadi derhaka kerana kita merasa kecik hati. Kasihan anak. Kita kena usaha ubat hati kita supaya tidak terus berasa kecik hati dengan anak anak. Anak anak tu pun sebenarnya sedang diuji oleh tuhannya agar menjaga iman dan akhlak.

Oleh itu wahai ibu ibu diluar sana, jangan sekali kamu berasa kecik hati dengan anak kamu. Mudahkan urusan agar kamu tidak mudah merajuk dengannya. Jika syaitan mengajak bersongkokol dengannya, segera menjauhkan diri. Istigfar jangan berhenti. Zikir, tasbih, takbir terus dialunkan sampai bergema di dalam tempurung kepala. Doakan yang baik baik untuk anak itu. Selagi masih ada rasa merajuk, teruskan berzikir dan beristgfar.

Sayang anak bukan sahaja semasa di dunia tetapi nak kumpul bersama sama dengan anak di mahsyar nanti sambil berjalan menuju ke syurga.  Terus terusan berdoa agar Allah beri petunjuk dan jalan keluar sebarang masalah yang sedang dihadapi.

Sebab tu hati ibu, apabila selepas anaknya membantah suruhannya, dia masih boleh sembang dengan anak, boleh  gurau gurau dengan anak. Ketepi segala bisikan syaitan. Sebab mahu anaknya ke syurga. Tak mahu anaknya tergolong dalam golongan orang derhaka. Seorang ibu sanggup nangis di dunia dari dia nangis diakhirat nanti apabila cari anak tak jumpa jumpa.

Seorang ibu yang pengasih setiap malam doa, meredhakan anak anak, mengampun dosa anak anak, walau anak takde minta ampun kepadanya.  Doa doa kan yang baik baik untuk anaknya. Supaya apabila mati, dosa anak anak dengan telah terhapus. Seorang ibu tidak akan dendam dengan anaknya, kerana itu kerja sia sia.

Jadi wahai suri suri, jaga iman  jaga lah hati jangan sampai kita terdetik doa yang bukan bukan kepada anak kita. Rugi sangat, kesal sangat jika anak kita tak menjadi soleh atas kerana kita selalu nak kecik hati dan merajuk.

Utamakan anak kita kerana kita menunggu doanya di alam barzakh nanti. Doa anak orang belum  ada jaminan sampai ke kita.

Semua boleh jadi ibu solehah, semua boleh share status ini.

Tips bila hati rasa sebak dengan anak, bawa baring pejam mata menangis tapi dalam hati jangan berhenti istigfar, minta ampun dengan Allah. Jangan layan bicara hati yang sedih dan duka.

*#CATATANMENJELANGKEMATIAN*

Sunday, 27 November 2016

Hadis : Penghulu Istighfar

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.




PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Penghulu Istighfar

ุนَู†ْ ุดَุฏَّุงุฏِ ุจْู†ِ ุฃَูˆْุณٍ ุนَู†ْ ุงู„ู†َّุจِูŠِّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ู‚َุงู„َ ุณَูŠِّุฏُ ุงู„ِุงุณْุชِุบْูَุงุฑِ ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุฃَู†ْุชَ ุฑَุจِّูŠ ู„َุง ุฅِู„َู‡َ ุฅِู„َّุง ุฃَู†ْุชَ ุฎَู„َู‚ْุชَู†ِูŠ ูˆَุฃَู†َุง ุนَุจْุฏُูƒَ ูˆَุฃَู†َุง ุนَู„َู‰ ุนَู‡ْุฏِูƒَ ูˆَูˆَุนْุฏِูƒَ ู…َุง ุงุณْุชَุทَุนْุชُ ุฃَุจُูˆุกُ ู„َูƒَ ุจِู†ِุนْู…َุชِูƒَ ุนَู„َูŠَّ ูˆَุฃَุจُูˆุกُ ู„َูƒَ ุจِุฐَู†ْุจِูŠ ูَุงุบْูِุฑْ ู„ِูŠ ูَุฅِู†َّู‡ُ ู„َุง ูŠَุบْูِุฑُ ุงู„ุฐُّู†ُูˆุจَ ุฅِู„َّุง ุฃَู†ْุชَ ุฃَุนُูˆุฐُ ุจِูƒَ ู…ِู†ْ ุดَุฑِّ ู…َุง ุตَู†َุนْุชُ ุฅِุฐَุง ู‚َุงู„َ ุญِูŠู†َ ูŠُู…ْุณِูŠ ูَู…َุงุชَ ุฏَุฎَู„َ ุงู„ْุฌَู†َّุฉَ ุฃَูˆْ ูƒَุงู†َ ู…ِู†ْ ุฃَู‡ْู„ِ ุงู„ْุฌَู†َّุฉِ ูˆَุฅِุฐَุง ู‚َุงู„َ ุญِูŠู†َ ูŠُุตْุจِุญُ ูَู…َุงุชَ ู…ِู†ْ ูŠَูˆْู…ِู‡ِ ู…ِุซْู„َู‡ُ

Dari Syaddad bin Aus dari Nabi SAW baginda bersabda: "Sesungguhnya istighfar yang paling baik adalah; jika seorang hamba mengucapkan:

ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุฃَู†ْุชَ ุฑَุจِّูŠ ู„َุง ุฅِู„َู‡َ ุฅِู„َّุง ุฃَู†ْุชَ ุฎَู„َู‚ْุชَู†ِูŠ ูˆَุฃَู†َุง ุนَุจْุฏُูƒَ ูˆَุฃَู†َุง ุนَู„َู‰ ุนَู‡ْุฏِูƒَ ูˆَูˆَุนْุฏِูƒَ ู…َุง ุงุณْุชَุทَุนْุชُ ุฃَุจُูˆุกُ ู„َูƒَ ุจِู†ِุนْู…َุชِูƒَ ุนَู„َูŠَّ ูˆَุฃَุจُูˆุกُ ู„َูƒَ ุจِุฐَู†ْุจِูŠ ูَุงุบْูِุฑْ ู„ِูŠ ูَุฅِู†َّู‡ُ ู„َุง ูŠَุบْูِุฑُ ุงู„ุฐُّู†ُูˆุจَ ุฅِู„َّุง ุฃَู†ْุชَ ุฃَุนُูˆุฐُ ุจِูƒَ ู…ِู†ْ ุดَุฑِّ ู…َุง ุตَู†َุนْุชُ

(Ya Allah, Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan yang berhak diibadahi selain Engkau. Engkau telah menciptakanku dan aku adalah hamba-Mu. Aku menetapi perjanjian-Mu dan janji-Mu sesuai dengan kemampuanku. Aku berlindung kepada-Mu dari keburukan perbuatanku, aku mengakui dosaku kepada-Mu dan aku akui nikmat-Mu kepadaku, maka ampunilah aku. Sebab tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain-Mu, dan aku meminta ampun dari segala yang pernah aku perbuat) '.

Jika ia mengucapkan di waktu petang lalu meninggal, maka ia akan masuk syurga. Dan jika ia membacanya di waktu pagi lalu meninggal pada pagi hari, maka ia mendapatkan seperti itu juga (masuk syurga)." (HR Bukhari No: 5848) Status: Sahih

Pengajaran:

1.  Setiap Muslim tidak terkecuali dari melakukan kesalahan dan kesilapan

2.  Kita disuruh sentiasa beristighfar agar diampunkan segala dosa

3.  Antara lafaz istighfar yang paling baik (penghulu istighfar):

ุงู„ู„َّู‡ُู…َّ ุฃَู†ْุชَ ุฑَุจِّูŠ ู„َุง ุฅِู„َู‡َ ุฅِู„َّุง ุฃَู†ْุชَ ุฎَู„َู‚ْุชَู†ِูŠ ูˆَุฃَู†َุง ุนَุจْุฏُูƒَ ูˆَุฃَู†َุง ุนَู„َู‰ ุนَู‡ْุฏِูƒَ ูˆَูˆَุนْุฏِูƒَ ู…َุง ุงุณْุชَุทَุนْุชُ ุฃَุจُูˆุกُ ู„َูƒَ ุจِู†ِุนْู…َุชِูƒَ ุนَู„َูŠَّ ูˆَุฃَุจُูˆุกُ ู„َูƒَ ุจِุฐَู†ْุจِูŠ ูَุงุบْูِุฑْ ู„ِูŠ ูَุฅِู†َّู‡ُ ู„َุง ูŠَุบْูِุฑُ ุงู„ุฐُّู†ُูˆุจَ ุฅِู„َّุง ุฃَู†ْุชَ ุฃَุนُูˆุฐُ ุจِูƒَ ู…ِู†ْ ุดَุฑِّ ู…َุง ุตَู†َุนْุชُ

4.  Mukmin yang mengucapkan lafaz istighfar di atas pada waktu pagi atau petang kemudian ia meninggal dunia, maka ia akan masuk syurga.

#Malaysia Menuju Negara Rahmah#
Pertubuhan IKRAM Malaysia Negeri Johor

28hb Nov.  2016
28 Safar 1438H


Thursday, 17 November 2016

NUTRISI PENTING UNTUK IBU HAMIL

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Apa khabar anda hari ni? Alhamdulillah. Semoga sihat2 selalu, InshaAllah.

Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah. berbekalkan pengalaman dalam Shaklee selama 3tahun ni... dah Nampak pattern bila ramai yang hamil.. hehe..;) ataupun lebih tepat lagi, bila orang merancang untuk hamil. diam tak diam, dah 3tahun juga saya  dan keluarga ni makan Shaklee rupanya. Alhamdulillah. seisi keluarga bertambah sihat dengan izinNya.

Hujung2 tahun macam sekarang ni, ramai yang mendirikan rumah tangga, 'membina mahligai bahagia.

Alhamdulillah. Lagi2 di usia 20an ni, ramai la yang melangkah ke alam baru.

Dan bila dah kahwin, rata2 memang mengharapkan untuk hamil. Dan alhamdulillah, di usia 20an - 30an memang waktu yang sesuai untuk hamil.
 
Alhamdulillah, ahli keluarga saya yang baru mendirikan rumahtangga tahun ni, sekitar pertengahan tahun lalu, Alhamdulillah, sedang hamil sekarang. Alhamdulillah, dengan nutrisi penting yang cukup, ibu dan anak akan sihat. inshaAllah.

Bak kata nenek2..'muda2 ni, beranak la banyak2' hehe. tapi bak kata doktor perubatan jarak kan sikit usia anak.Yelah untuk kesihatan ibu dan bayi juga.

Kita sesuaikan dengan keadaan diri dan keluarga. InshaAllah.

InshaAllah bila badan ibu sihat, bayi di dalam kandungan juga sihat. Macamana nak sihat? Kena lah jaga nutrisi dari makanan dan diet harian, juga corak kehidupan.
 
 

Buat pasangan yang Baru berkahwin atau pun yang nak tambah anak lagi... Boleh lah lengkapkan diri dengan nutrisi tambahan untuk ibu hamil.



NUTRISI IBU HAMIL
---------------------------

Semua tahu kan, bila hamil berbagai-bagai cabaran yang dihadapi oleh seibu. Rasa loya, rasa lemah longlai, mood entah kemana, letih dan lesu. Ada yang kurang selesa - nak makan menda merapu aje (burger, pizza, kepci - baby dapat ke nutrient yang sepatutnya?). atau lalu makan nasi + telur mata aje... mana vitamin lain untuk baby? Ada mommy tak lalu minum susu - kurang kalsium baby.


Saya ingin kongsikan NUTRISI PENTING UNTUK IBU HAMIL yang ada dalam supplements Shaklee   itu ibu-ibu diluar sana. Ia pastinya Selamat dan Berkesan, InsyaAllah. Nutrisi yang lengkap sangat penting untuk memastikan bayi membesar sihat dan ibu juga ceria dan sihat Sejahtera.

APA MANFAAT SETIAP VITAMIN?
===========================
>> ESP - Disediakan dari Soya Non-GMO membekalkan 9 asid amino penting untuk pembinaan dan memperbaharui sel-sel tisu , hormon dan enzim  tubuh.

>>VITALEA - Diformulakan dengan zat besi, mengandungi 28 vitamin dan minerals lengkap untuk kesihatan menyeluruh dan tumbesaran bayi. Zat besi sangat penting untuk pembinaan sel darah merah.

>> VITAMIN C - Menguatkan sistem Imun badan serta melindungi sel-sel tisu dalam badan dari penyakit. Ia juga penting untuk kesihatan gusi, gigi dan tulang.

>> BCOMPLEKS - Membekalkan 8 jenis Vitamin B termasuk aicd folik mengelakkan kecatatan Tiub Neural bayi.

>> OSTEMATRIX -  Membekalkan 1000mg Kalsium harian untuk tulang dan gigi yang kuat serta mengelakkan komplikasi ibu ketika melahirkan.

>> OMEGA -  DHA dan EPA untuk otak dan mata perkembangan bayi . Juga untuk kesihatan jantung ibu.
 
 
Alhamdulillah. pada yang sudah hamil.. dan selamat mencuba bagi yang sedang berusaha untuk hamil. Jom lengkapkan diri dengan nutrisi penting yang diperlukan oleh ibu hamil. Semoga ibu dan bayi sihat sejahtera. inshaAllah.
 
Hubungi saya, Anisah Khalid 0136216522 untuk konsultansi percuma dan tempahan..;)
 
terima kasih kerana sudi singgah di blog ini dan sehingga berjumpa lagi.
 

Wednesday, 26 October 2016

Perlu kah Puting Tiruan untuk tenangkan bayi?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Apa khabar pembaca sekalian? sihat2 selalu, inshaAllah. 


Alhamdulillah, diam tak diam, anak2 semakin membesar di depan mata...mereka belajar, kita juga belajar ilmu parenting juga. 

Sambil melayan anak dara, eh dah anak dara ke? hehe, melayan si bijak, penenang hidup saya, Anak ke 3, Amni Khadijah yang sibuk nak tenangkan baby doll dengan puting baby a.k.a pacifier. 

terdetik.. eh aahlah, amni tak pernah ada puting tiruan pun, dulu masa abangnya beria siap sedia barang2 bayi...kalau boleh apa sahaja yang nama nya barang bayi, mesti nak beli untuk anas, yelah anak sulung kan. 

Semakin lama jadi ibubapa ni, semakin bijak kita menangani alam ibubapa ni kan? alhamdulillah. 

Terbayang PERLU KE PUTING TIRUAN UNTUK TENANGKAN BAYI??






Alhamdulillah. Semakin bijak dah die, hehe.. dah pandai main baby doll. belum pun berumur setahun, macam2 idea dia. :) 

Alo2 pandai die. Walaupun #AmniKhadijah tak pernah kenal puting tiruan a.k.a pacifier.

Tapi dia tahu bila masukkan puting tu, baby doll akan senyap.

Seronok pula amni main masuk dan keluar kan. Hehe.. tergelak2 bila baby doll tu menangis.

Alhamdulillah. Boleh nampak bijak nye di situ.



Biasa nye bayi diberi p puting tiruan ( pacifier) sebab menangis, walaupun dah minum susu.. itu antara nye tanda bayi tak cukup kenyang.
Ada kala nye bila terpandang bayi atau pun budak yang diSUMBATkan puting tiruan a.k.a pacifier... terdetik di hati, aduhai kesian nya dia. 

Adakala nya, budak/bayi tu tengah bermain jer pun, tersenyum memandang sekeliling dengan ada puting di mulut. 


Pernah juga berbual dengan ibu2, PERLU kah PUTING TIRUAN untuk tenangkan bayi???


ada yang kata, perlu sebab MUDAH bagi bayi diam, takdelah menangis jer. huhu.. aduhai ibu, kesian kat dia, saya Ok lagi, jika puting tiruan di beri ketika nak tidur jer. tapi yang sampai sepanjang masa tu. huhu. macam sangat2 tak sesuai.

Saya pernah berjumpa dengan anak kecil dah umur 2thn, tapi masih belum boleh bercakap 2-3 patah perkataan serentak. antara sebabnya (pada pendapat saya), ibu nya sentiasa biarkan puting di mulut. ialah memangkan ibu rasa tenang, takde anak potpet, tapi anak potpet, bercerita tu la dia tengah nak develop percakapan dan keyakinan diri kan??? 


Saya kongsikan sikit perkongsian dari web Dr Zubaidi; 







Berdasarkan artikel ni dan ibu ayah boleh baca di web lain juga, puting tiruan ni akan meyebabkan MASALAH PEMBENTUKAN GIGI, 

Alhamdulillah. Sejak amni baru lahir, sejak bergelar bayi dalam pantang sehingga kini, amni kurang sangat menangis dan selalu puas menyusu. Antara tanda nye, selepas menyusu Amni akan bermain dan jika dah letih, Amni mudah lena dan dapat tidur dengan puas. Alhamdulillah.

Alhamdulillah. Amni dapat fully bf sehingga umur setahun(3hari lagi) Dan terus sehingga 2thn.. ;) bizinillah.

Alhamdulillah..Set penyusuan Shaklee banyak membantu untuk susu yang lebih berkualiti dan kesihatan yang lebih baik. InshaAllah.

Bila bayi gembira, mama papa juga bahagia. Tidur malam juga puas. Alhamdulillah.

Buat ibu yang rasa macam BAYI TAK PUAS , SUSU, tak kenyang, tak cukup dll masalah penyusuan, boleh hubungi mama amni, Pn Anisah Khalid ya... InshaAllah kita sama2 Bantu tingkatkan diri yang mana yg boleh. ;)



#fullybfBaby
#solidFood
#setPenyusuanShaklee
#wahm
#babyShaklee

artikel berkaitan : babycenter

Monday, 24 October 2016

Mencari kesempurnaan hidup...

*Tazkirah pendek..*

Suatu hari, aku bertanya kepada guru.

Aku: "Bagaimana caranya agar kita mendapatkan sesuatu yang paling sempurna dalam hidup..?"

Guru : "Berjalanlah lurus di taman bunga, lalu petiklah bunga yang paling indah dan jangan kembali kebelakang..!"



Setelah berjalan dan sampai di ujung taman, aku kembali dengan tangan hampa.

Lalu Guru bertanya : "Mengapa kamu tidak mendapatkan bunga satu pun..??"

Aku : "Sebenarnya tadi aku sudah menemukannya, tapi aku tidak memetiknya, kerana aku fikir mungkin yang di depan pasti ada yang lebih indah. Namun ketika aku sudah sampai di hujung, aku baru sedar bahawa yang aku lihat tadi adalah yang TERINDAH, dan aku pun tak mungkin kembali kebelakang lagi..!"

Sambil tersenyum, Guru berkata : "Ya, itulah hidup. Semakin kita mencari kesempurnaan, semakin pula kita tak akan pernah mendapatkannya. Kerana sejatinya kesempurnaan yang hakiki tidak pernah ada, yang ada hanyalah keikhlasan hati kita utk menerima kekurangan.."

"JANGAN MENCARI KESEMPURNAAN, tapi sempurnakanlah apa yg telah ada pada kita"..

Monday, 10 October 2016

Perkongsian hadis : Puasa Asyura

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Berpuasa Hari Asyura Kecintaan Kepada Rasul

ุนَู†ْ ุงุจْู†ِ ุนَุจَّุงุณٍ ู‚َุงู„َ ู‚َุฏِู…َ ุงู„ู†َّุจِูŠُّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ุงู„ْู…َุฏِูŠู†َุฉَ ูˆَุงู„ْูŠَู‡ُูˆุฏُ ุชَุตُูˆู…ُ ุนَุงุดُูˆุฑَุงุกَ ูَู‚َุงู„ُูˆุง ู‡َุฐَุง ูŠَูˆْู…ٌ ุธَู‡َุฑَ ูِูŠู‡ِ ู…ُูˆุณَู‰ ุนَู„َู‰ ูِุฑْุนَูˆْู†َ ูَู‚َุงู„َ ุงู„ู†َّุจِูŠُّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ู„ِุฃَุตْุญَุงุจِู‡ِ ุฃَู†ْุชُู…ْ ุฃَุญَู‚ُّ ุจِู…ُูˆุณَู‰ ู…ِู†ْู‡ُู…ْ ูَุตُูˆู…ُูˆุง

Dari Ibnu 'Abbas dia berkata; "Rasulullah SAW  tiba di Madinah, baginda melihat kaum Yahudi berpuasa pada hari Asyura`, mereka berkata; "Lebih tepatnya pada hari Musa mengalahkan Fir'aun. Maka Rasulullah SAW bersabda kepada para sahabatnya: "Kalian lebih berhak terhadap Musa daripada mereka, maka berpuasalah." (HR Bukhari No: 4312) Status: Sahih

Pengajaran:

1.  Ibadat Puasa adalah antara syariat yang diwajibkan keatas umat terdahulu. Puasa Hari Asyura adalah antara syariat Nabi Musa sebagai tanda bersyukur diselamatkan dari Firaun dan tenteranya.

2.  Rasulullah SAW berpuasa pada hari Asyura sejak sebelum kewajipan berpuasa Ramadan dan mengajak para sahabat juga berpuasa.

3.  Kita sebagai umat Islam lebih wajar menunjukkan tanda kecintaan kepada para Rasul termasuk Nabi Allah Musa. Antara tanda kecintaan itu dengan berpuasa pada hari Nabi Allah Musa mengalahkan Firaun dan tenteranya yang ditenggelamkan di laut Merah.



Moga Allah sentiasa menjadikan kita orang yang cinta dan kasih kepada para RasulNya.

#Malaysia Menuju Negara Rahmah#
Pertubuhan IKRAM Malaysia Negeri Johor

11hb Oktober  2016
10 Muharam 1438H

Salam Maal Hijrah,
Anisah 0136216522

4 Perkara Sebelum Tidur

*ANDAI AJAL DALAM TIDUR...*

EMPAT PERKARA SEBELUM TIDUR WALAU SESIBUK MANAPUN DENGAN TUGAS HARIAN.

Rasulullah berpesan kepada siti Aisyah ra.
“ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu :

1. Sebelum khatam al-Quran.

2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat.

3. Sebelum para muslimin meredhai engkau.

4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah".

*Bertanya Siti Aisyah :*
*“Ya Rasulullah ! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “*

*Rasulullah tersenyum dan bersabda :*

1. “Jika engkau akan tidur,bacalah surah al –Ikhlas tiga kali
Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran
” Bismillaahirrahmaa nirrahiim,
‘Qul huallaahu ahad’ Allaah hussamad’
lam yalid walam yuulad’
walam yakul lahuu kufuwan ahad’ ( 3x ) “

2. "Bacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa saiyyidina Muhammad wa’alaa aalii saiyyidina Muhammad ( 3x ) “

3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai engkau
“ Astaghfirullaah hal 'adziim al lazhii laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyuum wa atuubu ilaih ( 3x )

4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim
Subhanallaah Walhamdulillaah Walaa ilaaha illallaah hu wallah hu akbar "
( 3x )

Sampaikanlah kepada orang lain,
maka ini akan menjadi sedekah jariah pada setiap orang yang anda kirimkan pesan ini, dan apabila kemudian dia mengamalkannya, maka kamu juga akan ikut mendapat ganjaran pahalanya insha Allah...

Wednesday, 5 October 2016

TAWARAN VITAMIN SHAKLEE PERCUMA :)!!!


SAYA NAK BAGI VITAMIN SHAKLEE PERCUMA!! (SEHINGGA 15 OCT 2016 SAHAJA YER)

Special untuk AHLI BARU!!

Macam mana nak dapatkan VITAMIN PERCUMA ni?

Ok, anda boleh PILIH ANTARA 2 KAEDAH berikut ya.

KAEDAH PERTAMA:-

Buat belian produk Shaklee MINIMUM 100 UV (lebih kurang RM330) dalam 1 RESIT + bayar YURAN KEAHLIAN RM69,

==> Anda dapat PERCUMA SEBOTOL LECITHIN bernilai RM52.50!!

KAEDAH KEDUA:-

Buat belian produk Shaklee MINIMUM 200 UV (lebih kurang RM660) dalam 1 RESIT.

Anda dapat PERCUMA SEBOTOL VITAMIN C
bernilai RM92.50
+ PERCUMA KEAHLIAN SHAKLEE bernilai RM69
+ BONUS TUNAI bernilai RM30 !!

JUMLAH PENJIMATAN HAMPIR RM200!!

OFFER SEHINGGA 15 OCT 2016 saja tau!!


Ada antara anda yang masih belum menjadi AHLI SHAKLEE?

Apa tunggu lagi! Hubungi saya, Anisah segera di 0136216522 ya.

Jangan terlepas peluang!!

#FreeVitamin
#ShakleeEffect
#KeahlianShaklee
#JomShaklee
#MariaFIrdausEmpire
#DoubleAInShaklee (DAIS)

Menyusukan dan TURUNkan berat badan

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Alhamdullillah dengan sokongan dari KKM, dan kesedaran ibu2, ramai yang berusaha memberikan susu ibu kepada anak masing2, walaupun bekerja!

 Saya tabik hormat pada ibu bekerjaya dan masih exclusively bagi susu ibu buat anak tersayang. gigih ibu2 menyediakan stok ebm dan 'memproses' botol2 etc. 


Alhamdulillah, di samping dapat beri susu yang TERBAIK untuk anak, ibu2 juga berPOTENSI untuk SLIM tau! Alhamdulillah, ke arah kesihatan yang baik untuk ibu & anak jua. 

Erm, tapi tak semua kan ibu yang menyusukan dapat turunkan berat badan ??? yelah, semasa hamil, berat badan di galakan untuk naik, yang sebenarnye sepatutnya adalah berat badan bayi yang dikandung + lemak2 sikit yang diperlukan. tapi bila bayi dah selamat dilahirkan, ada pula ibu2 yang tak berjaya kembali ke berat asal (sblm hamil) dan ada yang bertambah2 pula berat nya selepas bersalin. Kenapa ya? Sebab ada yang menggunakan alasan 'JADI IBU SUSU boleh MAKAN BANYAK... CEPAT LAPAR dll' Sebenarnye, macamana ya?


Ok jom teruskan membaca dan saksikan sekejap video sshhhh rahsia Pn Shiemz berjaya menyusukan dan pada masa yang sama berjaya menurunkan berat jaaaauuuhh dari berat sebelum hamil. ;) 





TESTIMONI NECK : MENYUSUKAN DAN TURUNKAN BERAT BADAN


Alhamdulillah, dalam program NECK, dah ramai IBU MENYUSU yang berjaya turunkan berat badan secara sihat TANPA MENGGANGGU PENYUSUAN.

Mereka tetap berjaya FULLY BREASTFEED baby tanpa perlu formula pun.

Sebabnya, walaupun ibu-ibu target nak kurus, SUSU IBU itu tetap HAK BABY, so jangan diabaikan yer. Jangan diet yang salah sampai susu kering pulak.

Jom dengar testimony dari Shiemz, salah seorang peserta NECK. Beliau bukan saja berjaya turunkan berat badan, tapi juga berjaya FULLY BREASTFEED baby beliau yang berumur 1 tahun 2 bulan (semasa beliau menurunkan berar badan). 



Jadi bagi ibu-ibu menyusu yang teringin sangat nak kuruskan badan, di samping nak teruskan FULLY BREASTFEEDING your baby, program NECK adalah YANG TERBAIK untuk anda!!

NECK BATCH 21 last registration by 7 Oktober 2016.


Tempat adalah terhad!!

Team NECK

Anisah #0136216522

Monday, 26 September 2016

Terima Kasih ESP : kulit cantik , perut selesa.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera

Dalam banyak2 product Shaklee, ESP adalah antara yg terPOPULAR sekali. Saya sendiri pun, antara consumer tegar sejak 2013.

 Dah berpuluh botol la minum..hehe. dulu sebab menyusukan Amanina, anak ke2 ( dan berjaya turun kan berat badan macam awal2 kahwin dulu), pastu terus kan je minum sebab best, kenyang, boleh elak gastrik dan terasa kulit cantik ( bukan perasan tau)... pastu dah pregnantkan Amni, terus kan lagi.. lahir la amni dengan kulit putih bersih, bam2 juga. Sekarang? Masih teruskan sebab fully breastfeeding amni... Alhamdulillah, untuk kesihatan baby& mama nya.

Cik abang pun minum juga, antara rahsia mengekalkan saiz yang sama sejak bertahun2... Psst baju pun boleh pakai bertahun2, kan saiz maintain je. Dan yg bestnye lagi, saiz kami sama, dan InshaAllah maintain sama sampai ke tua. Yang penting sihat ya!


Ok jom baca jap rumusan tentang ESP ni;

ESP - ENERGIZING SOY PROTEIN Membekalkan tenaga berkekalan dengan protein berasaskan tumbuhan yang berkualiti tinggi!

ESP merupakan sumber protein biologi yang lengkap berasaskan tumbuhan yang secara semulajadi rendah lemak, bebas kolestrol dan kaya dengan asid amino penting.

Ia terbukti secara klinikal dapat mengekalkan tenaga berjam-jam lamanya.

- Protein berasaskan tumbuhan berkualiti tinggi dengan kandungan 14gram protein soya dan 500mg kalsium bagi setiap hidangan ini amat baik untuk kesihatan jantung.

- Membantu mengekalkan otot, memperbaiki tisu dan fungsi enzim dan hormon yang teratur.

ESP sesuai untuk siapa? SEMUA ORANG DEWASA, LELAKI & PEREMPUAN!


Dapatkan ESP dan VITAMIN C pada harga promosi sehingga 30 SEPT 2016.

4 HARI saja lagi yer!

Hubungi saya untuk maklumat lanjut. ๐Ÿ˜€

Anisah Khalid
0136216522

Saturday, 10 September 2016

Hadis : Menyaksikan Penyembelihan Korban

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Menyaksikan Penyembelihan Korban

ูŠุง ูุงุทู…ุฉ ู‚ูˆู…ูŠ ุฅู„ู‰ ุฃุถุญูŠุชูƒ ูุงุดู‡ุฏูŠู‡ุง ูุฅู†ู‡ ูŠุบูุฑ ู„ูƒ ุนู†ุฏ ุฃูˆู„ ู‚ุทุฑุฉ ุชู‚ุทุฑ ู…ู† ุฏู…ู‡ุง ูƒู„ ุฐู†ุจ ุนู…ู„ุชูŠู‡

“Ya Fatimah, pergi dan saksikanlah korbanmu kerana keampunan diberikan kepadamu pada saat titisan darahnya yang pertama untuk setiap dosa yang telah engkau lakukan” HR Baihaqi No 7632 (Status: Sahih Isnad)

Pengajaran:

1.  Orang yang menyertai ibadat korban sebaiknya menyembelih sendiri binatang korban mereka.

2.  Bagi mereka yang tidak mampu untuk menyembelih, boleh mewakilkan kepada tukang sembelih namun sunnah baginya untuk hadir dan melihat penyembelihan dilaksanakan.

3.  Digalakkan menyaksikan korban termasuk kaum wanita disamping dapat berdoa semasa sembelihan dilakukan semoga dosa diampunkan sebaik sahaja titisan darah menitis ke bumi.

4.  Antara doa orang yang berkorban semasa melihat korban dilaksanakan :

ุงู„ู„ู‡ู… ุชู‚ุจู„ ู…ู†ِّู‰

(Ya Allah terimalah ibadah korban daripadaku ini)

JOM bersifat RAHMAH dengan menyempurnakan penyembelihan atau turut serta menyaksikan penyembelihan dan berdoa agar Allah menerima ibadah kita

#Malaysia Menuju Negara Rahmah#
Pertubuhan IKRAM Malaysia Negeri Johor

11hb September  2016
9 Zulhijjah 1437H

ุงَู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ ุงู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ ุงู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ، ู„ุข ุฅِู„َู‡َ ุฅِู„ุงَّ ุงู„ู„ู‡ُ ูˆَุงู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ، ุงَู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ ูˆَุงู„ِู„َّู‡ِ ุงู„ْุญَู…ْุฏُ.
 ุงَู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ، ุงَู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ، ุงَู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ، ุงَู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ ูƒَุจِูŠْุฑًุง ูˆَุงู„ْุญَู…ْุฏُ ู„ِู„َّู‡ِ ูƒَุซِูŠْุฑًุง ูˆَุณُุจْุญَุงู†َ ุงู„ู„َّู‡ِ ุจُูƒْุฑَุฉً ูˆَุฃَุตِูŠْู„ุงً، ู„ุข ุฅِู„َู‡َ ุฅِู„ุงَّ ุงู„ู„ู‡ُ ูˆَู„ุงَ ู†َุนْุจُุฏُ ุฅِู„ุงَّ ุฅِูŠَّุงู‡ُ ู…ُุฎْู„ِุตِูŠْู†َ ู„َู‡ُ ุงู„ุฏِّูŠْู†َ ูˆَู„َูˆْ ูƒَุฑِู‡َ ุงู„ْูƒَุงูِุฑُูˆْู†َ، ู„ุข ุฅِู„َู‡َ ุฅِู„ุงَّ ุงู„ู„ู‡ُ ูˆَุญْุฏَู‡ُ ุตَุฏَู‚َ ูˆَุนْุฏَู‡ُ ูˆَู†َุตَุฑَ ุนَุจْุฏَู‡ُ ูˆَุฃَุนَุฒَّ ุฌُู†ْุฏَู‡ُ ูˆَู‡َุฒَู…َ ุงْู„ุฃَุญْุฒَุงุจَ ูˆَุญْุฏَู‡ُ، ู„ุข ุฅِู„َู‡َ ุฅِู„ุงَّ ุงู„ู„ู‡ُ ูˆَุงู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ، ุงَู„ู„ู‡ُ ุฃَูƒْุจَุฑُ ูˆَุงู„ِู„َّู‡ِ ุงู„ْุญَู…ْุฏُ.
.....ไบบ
.. ( ◎)_________ไบบ
..║ ∩║____.-:''''''"''";-.
..║ ∩║___ (*(*(*|*)*)*)
..║ ∩║_  ║∩∩∩∩∩∩∩∩∩║

Indah langit kerana awan,
Indah laut kerana kebiruan,
Indah Aidilfitri kerana kemaafan,
Indah Aidiladha kerana pengorbanan.

๐Ÿ’Selamat Hari Raya Aidiladha๐Ÿ’ Maaf Zahir Batin

Drpd:
 Asyraf๐Ÿ’šAnisah
serta
๐Ÿ‘ฆ๐ŸปAnas Huzaifah
๐Ÿ‘ง๐ŸปAmanina Aisyah
๐Ÿ‘ถ๐ŸปAmni Khadijah
...
www.AsyrafAnisah.blogspot.com

Friday, 26 August 2016

Bersedekah semampu mungkin

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Izinkan saya berkongsi hadis yang di kongsikan oleh IKRAM Johor. Ianya juga sebahagian dari sedekah semampu mungkin. Amar Makruf, Nahi Mungkar juga satu sedekah. Jom kita bersedekah.


PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Bersedekah Semampu Mungkin

ุนَู†ْ ุณَุนِูŠุฏُ ุจْู†ُ ุฃَุจِูŠ ุจُุฑْุฏَุฉَ ุนَู†ْ ุฌَุฏِّู‡ِ ู‚َุงู„َ ู‚َุงู„َ ุงู„ู†َّุจِูŠُّ ุตَู„َّู‰ ุงู„ู„َّู‡ُ ุนَู„َูŠْู‡ِ ูˆَุณَู„َّู…َ ุนَู„َู‰ ูƒُู„ِّ ู…ُุณْู„ِู…ٍ ุตَุฏَู‚َุฉٌ ู‚َุงู„ُูˆุง ูَุฅِู†ْ ู„َู…ْ ูŠَุฌِุฏْ ู‚َุงู„َ ูَูŠَุนْู…َู„ُ ุจِูŠَุฏَูŠْู‡ِ ูَูŠَู†ْูَุนُ ู†َูْุณَู‡ُ ูˆَูŠَุชَุตَุฏَّู‚ُ ู‚َุงู„ُูˆุง ูَุฅِู†ْ ู„َู…ْ ูŠَุณْุชَุทِุนْ ุฃَูˆْ ู„َู…ْ ูŠَูْุนَู„ْ ู‚َุงู„َ ูَูŠُุนِูŠู†ُ ุฐَุง ุงู„ْุญَุงุฌَุฉِ ุงู„ْู…َู„ْู‡ُูˆูَ ู‚َุงู„ُูˆุง ูَุฅِู†ْ ู„َู…ْ ูŠَูْุนَู„ْ ู‚َุงู„َ ูَูŠَุฃْู…ُุฑُ ุจِุงู„ْุฎَูŠْุฑِ ุฃَูˆْ ู‚َุงู„َ ุจِุงู„ْู…َุนْุฑُูˆูِ ู‚َุงู„َ ูَุฅِู†ْ ู„َู…ْ ูŠَูْุนَู„ْ ู‚َุงู„َ ูَูŠُู…ْุณِูƒُ ุนَู†ْ ุงู„ุดَّุฑِّ ูَุฅِู†َّู‡ُ ู„َู‡ُ ุตَุฏَู‚َุฉ

Dari Said bin Abi Burdah, dari datuknya berkata, Nabi SAW bersabda: "Wajib bagi setiap muslim untuk bersedekah." Para sahabat bertanya; "Bagaimana jika ia tidak mendapatkannya? ' Baginda bersabda: 'Berusaha dengan tangannya, sehingga ia boleh memberi manfaat untuk dirinya dan bersedekah.' Mereka bertanya; 'Bagaimana jika ia tidak boleh melakukannya? ' Baginda bersabda: 'Menolong orang yang sangat memerlukan bantuan.' Mereka bertanya; 'Bagaimana jika ia tidak mampu melakukannya? ' Baginda bersabda: 'Menyuruh untuk melakukan kebaikan atau; menyuruh melakukan yang makruf'. Mereka berkata; 'Bagaimana jika ia tidak dapat melakukannya? ' Baginda bersabda: 'Menahan diri dari kejahatan, kerana itu adalah sedekah baginya.' (HR Bukhari No: 5563)

Pengajaran:

1. Setiap Muslim sewajarnya mampu bersedekah hasil daripada harta, ilmu, tenaga, kepakaran yang dimiliki.

2. Setiap Muslim perlu bekerja, agar ia memperoleh hasil yang dengannya ia mampu mengurus dirinya dan bersedekah untuk orang lain, serta menjauhkannya dari kehinaan meminta-minta.

3. Sedekah menjadi bukti kebenaran iman seseorang. Sebagai muslim wajar bersedekah sesuai dengan potensi dan kemampuan masing-masing, perlu bersegera jangan menunda, bimbang kematian menjemput kita.

4. Jika ia tidak mampu mendapatkan harta untuk bersedekah, ia boleh membantu orang lain yang memerlukan bantuan..antaranya melalui aktiviti I-Bantu, khidmat masyarakat dan lain-lain. Itu juga adalah sedekah.

5. Jika ia tidak mampu membantu keperluan orang lain, menjadi sedekah juga baginya apabila ia menyuruh kepada kebaikan. Berdakwah melalui pelbagai relong – berceramah, edar pamplet, forward 1 hari 1 hadis. Ini juga sedekah!

6. Menahan diri dari perbuatan mungkar – menegur, menasihat, menghalang, menjauhi mungkar - juga menjadi pahala sedekah.

JOM bersifat RAHMAH dengan berusaha semampu mungkin untuk melakukan amal kebaikan. Moga ia menjadi sedekah pahala buat kita.

#Malaysia Menuju Negara Rahmah#
Pertubuhan IKRAM Malaysia Negeri Johor

26hb Ogos 2016
23 Zulkaedah 1437H


Monday, 22 August 2016

Another Hajj Story... Allahurahman, Allahurahim

☘Assalamualaikum wbt. 

Siapa tak nak pergi haji? Sebagai orang Islam, kita wajib menunaikan haji, jika berkemampuan. Dan untuk mampu, kita pwrlukan membuka simpanan untuk nya. 

Kisah ini... Kisah seorang balas haji, yang terpaksa berkorban untuk pesakit nya, namun Allah ganti kan dengan ganjaran yang lebih baik. Allah yang Maha Pengaasih dan Penyayang. 



Hajj Story !!very touching!!

Sa’eed was sitting at the waiting area at the Jeddah airport after having completed the rites of hajj, and next to him was another person who completed his hajj. 

The man next to him said: 

"I work as a contractor and Allah (swt) has blessed me with performing my tenth hajj.

Sa’eed told him: 

" hajj mabroor, may Allah accept and forgive you your sins. 

The man smiled and said: ameen. 

Then he asked him: have you performed hajj before this time?

Sa’eed was hesitating to tell him, and then he said: 

"by Allah, it’s a long story and I don’t want to hurt your head with my talk.

The man laughed and said: 

"Please tell me, as you see we have nothing to do, we’re just waiting.

Sa’eed smile and said: yes, waiting is the start of my story. 

"I’ve been waiting years so that I can go to hajj. 

After working for thirty years as a physiotherapist in a private hospital, I was able to save enough money to go for hajj. 

The same day I went to get my salary, I came across one of the mother’s who’s paralyzed son I treat. 

I could see her face was worried and anxious. 

She said: 

"I leave you to Allah’s keeping, brother Sa’eed this is our last visit to this hospital.

I was surprised with her words and I thought she wasn’t happy with my treatment, and that she was considered moving her son to another hospital. 

She told me: 

"no brother Sa’eed, Allah bears witness that you were to my son like a father, and you helped him in his treatment when we had lost hope. 

- Then she left very saddened.

The man next to him interrupted and said:

 "that’s strange, if she was pleased with your treatment and her son was improving then why did she leave?

Sa’eed answered: 

"that’s what I thought too, so I went to the administration to find out what happened. 

They told me the boy’s father had lost his job and was unable to continue paying for his son’s treatment.

The man next to him said: 

"there is no might and power except with Allah, poor them, how did you deal with it?

Sa’eed said: 

- I went to the manager and pleaded with him to continue treating the boy on the hospital’s expense, but he sharply rejected and said, ‘this is a private institution not a charity’.

- I left his office sad and broken for this family. 

- Then suddenly, I placed my hands in my pocked which had my money all prepared for hajj. 

I stood in my place for a while, then I raised my head above and spoke to my Rabb: 

O Allah, You know how I feel and You know there is nothing more beloved to me than to go to Your house and do hajj, and to visit Your messenger’s masjid. 

You know I have been working all my life for this moment, but I prefer this poor lady and her son over myself, so don’t deprive me of Your favors.

- I went to the accounts desk and paid all I had for his treatment which covered the next six months. 

- I begged the accountant to tell the lady that it’s from the hospital expense for special cases. 

He was affected by this and there were tears in his eyes and said, ‘baarak Allah feek and people like you’

The man next to him then said: 

"if you donated all of your money, then how did you go to hajj?

Sa’eed said: 

" I went back to my home sad that day for having lost the opportunity of a lifetime for hajj. 

But my heart was filled with happiness that I removed a distress from the lady and her son. 

- I slept that night with a tear on my cheek. 

-  I had a dream and I was making tawaf around the ka’aba and people were saying salam to me and they told me: 

#‘hajj mabroor O Sa’eed, for you have performed hajj in the heavens before you performed hajj on earth’. 

- I immediately woke up and felt an indescribable happiness. 

- I praised Allah (swt) for everything and was pleased with His decree.

When I got up from my sleep, my phone rang and it was the hospital’s manager. 

He told me the owner of the hospital wants to go to hajj this year and he won’t go without his personal therapist. 

But his therapist’s wife is expecting and has reached her final days of pregnancy so he can’t leave her. 

- Would you do me favor? 

- Would you accompany him in his hajj?

I made sujood shukr to Allah (swt). And as you see, Allah (swt) granted me to go to His house without having to pay anything. 

And all praise to Allah, the owner of the hospital insisted on giving me something for his accompaniment. 

I told him the story of the lady and her son, and he demanded the boy be treated at the hospital from his own personal expense. 

- And to place a donations box in the hospital for the treatment of needy patients. 

- And on top of that, he gave the boy’s father a job at one of his companies. 

He even returned the money I had initially spent for the boy’s treatment. 

Have you seen great favors than the favors of my Rabb? Subhan Allah.

The man next to him hugged him and told him: by Allah I have never felt this kind of shyness as I’m feeling now. 

I would perform hajj one year after another thinking I was doing something great, and that my place with Allah would be elevated as a result of it. 

But now I understood that your hajj is equivalent to a thousand of mine. 

I went to the house of Allah, but Allah invited you to His house. 

May Allah accept your hajj.

Always think good about Allah (swt) and know He is able to do all things.

We ask Allah to forgive us and humble us in everything we do. Aameen
Feel free to share n tag
Source:- forwarded as received from whatsapp

Friday, 19 August 2016

Ubat Batuk dan Selsema Untuk Bayi

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Aik? Macam pelik je tajuk ni??? Boleh ke bayi makan ubat Batuk dan Selsema ni???

Tak sesuai la kan! Pernah juga khadijah Selsema semasa checkup bulanan, doctor mng tak bagi ubat. Tapi.. macamana?



UBAT BATUK & SELSEMA UNTUK BAYI
====

Panduan untuk semua ibu bapa.

Simpan poster ni untuk reference!




Ubat batuk & selesema ini adalah TIDAK SESUAI untuk baby BAWAH 2 TAHUN kerana boleh menyebabkan KEGAGALAN SISTEM PERNAFASAN!!

(Melainkan atas nasihat DOKTOR PAKAR KANAK-KANAK)

Itulah hikmahnya Allah suruh kita menyusukan bayi hingga umur 2 tahun.

Bagi baby bawah 2 tahun, SUSU IBU adalah MAKANAN & UBAT TERBAIK untuk mereka. InsyaAllah.


Jom simpan cita-cita untuk menyusukan anak-anak kita hingga umur 2 tahun.

Hendak seribu daya! ๐Ÿ’ช๐Ÿ’ช

BREASTFEED, THE BEST FEED! ❤️

❤️Breastfeeding Mom Since 2009 till 2016 ++❤️
Bonda~Anas Huzaifah , Amanina Aisyah, Amni Khadijah...


Friday, 12 August 2016

Tanda kekurangan kalsium


Tanda kekurangan kalsium dalam badan;



@ Susah untuk tidur / insomnia
@ Gigi Rapuh / Tooth Decay
@ Head Sweating
@ Brittle Nails
@ Muscle Cramps
@ Kulit kasar/ Rough Skin


Thursday, 21 July 2016

Khasiat Susu Ibu (Di bincangkan dalam Siaran TVAlhijrah - Prof Muhaya dot com)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Alhamdulillah...susu ibu menjadi SUMBER MAKANAN utama buat anak2 saya di bawah umur 6bln dan di teruskan sehingga 2 tahun (atau lebih jika mahu) 

Seperti biasa, rakan-rakan @ saudara mara selalu bertanya mengenai penyusuan susu ibu. jadi saya pun perlukan cekapkan ilmu penyusuan ibu dengan baik. Hari ni, saya terjumpa rakaman video ini, yang saya rasa sangat bermanfaat dan perlu di kongsi dengan ibu2 semua. Ada ilmu yang kita dah biasa dengar ( dan ini sebagai peringatan) , ada juga ilmu baru, inshaAllah tak rugi jika kita menontonnya.  




Terima kasih kerana sudi singgah di sini. Alhamdulillah, pengalaman menyusukan anak sejak tahun 2009 sehingga kini juga pengalaman ahli keluarga dan rakan2 banyak manfaatnya bukan hanya buat bayi tapi ibunya jua. Alhamdulillah. 


Jika anda perlukan konsultansi, sila la hubungi saya ya. 

Monday, 18 July 2016

MANFAAT CARROT PELBAGAI WARNA

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Apa khabar? moga sihat2 selalu dengan izinNya. 

Hari ni, saya nak kongsikan ilmu baru...;) ok jom baca.. 


MANFAAT CARROT PELBAGAI WARNA
===========================

Oh rupanya carrot a.k.a lobak ada pelbagai warna... biasa nampak yang oren & putih (yg gemuk2 tu) ... jeng2, banyak lagi warna lain. yelah kan sebahagian sahaja ilmu di dunia yang kita - manusia dah explore, ada banyak lagi yang belum kita tahu.  

Sebenarnya Allah jadikan karot/lobak (Carrot) pelbagai warna bukan saja-saja tau! 
.
Nutrien yang terkandung dalam carrot bergantung kepada warna carrot tersebut.  

.

Contohnya PURPLE CARROT salah satu kandungan utama dalam #VIVIX adalah SUPER ANTIOXIDANT yang membantu melindungi dan mencegah kerosakan sel. 
.
.
PURPLE CARROT juga mempunyai anti radang semulajadi. Ia juga mengandungi lebih Beta-Carotene berbanding Orange Carrot, yang mana Beta-Carotene berfungsi untuk mencantikan kulit (patutlah minum vivix awet muda!) juga sangat bagus untuk kesihatan mata (ermmm... patutlah ia bantu kesihatan mata terutama untuk pesakit diabetes yang ada masalah mata). 
.
.
Secara ringkasnya : 

Orange Carrot : Untuk kesihatan mata

Purple Carrot : Mengandungi Anthocyanins - SUPER POWERFULL  ANTIOXIDANTS

Red Carrot : Mengandungi Lycopene - kesihatan jantung dan elak kanser

Yellow Carrot : Mengandungi xanthophylis - kesihatan jantung dan paru-paru

White Carrot : Mengandungi phytochemicals - kurangkan risiko kanser dan stroke. 


.
.
Yang best, Vivix mengandungi LOBAK UNGU / PURPLE CARROT! 


Nak tahu cerita pasal vivix??? jemput click : Collection posts on VIVIX

Ni pula.. testimoni terbaru vivix yang di kongsikan oleh Master Laila...;) 




Buat yang nak cuba, yang nak dapatkan dengan harga SPECIAL??? sekarang ni la masa nya! 

Jom hubungi saya sekarang..;) 
Anisah - 0136216522 (WA/Telegram/SMS/Call) 

#GLCteam
#LiveAmazing