Rabu, 26 Oktober 2016

Perlu kah Puting Tiruan untuk tenangkan bayi?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Apa khabar pembaca sekalian? sihat2 selalu, inshaAllah. 


Alhamdulillah, diam tak diam, anak2 semakin membesar di depan mata...mereka belajar, kita juga belajar ilmu parenting juga. 

Sambil melayan anak dara, eh dah anak dara ke? hehe, melayan si bijak, penenang hidup saya, Anak ke 3, Amni Khadijah yang sibuk nak tenangkan baby doll dengan puting baby a.k.a pacifier. 

terdetik.. eh aahlah, amni tak pernah ada puting tiruan pun, dulu masa abangnya beria siap sedia barang2 bayi...kalau boleh apa sahaja yang nama nya barang bayi, mesti nak beli untuk anas, yelah anak sulung kan. 

Semakin lama jadi ibubapa ni, semakin bijak kita menangani alam ibubapa ni kan? alhamdulillah. 

Terbayang PERLU KE PUTING TIRUAN UNTUK TENANGKAN BAYI??






Alhamdulillah. Semakin bijak dah die, hehe.. dah pandai main baby doll. belum pun berumur setahun, macam2 idea dia. :) 

Alo2 pandai die. Walaupun #AmniKhadijah tak pernah kenal puting tiruan a.k.a pacifier.

Tapi dia tahu bila masukkan puting tu, baby doll akan senyap.

Seronok pula amni main masuk dan keluar kan. Hehe.. tergelak2 bila baby doll tu menangis.

Alhamdulillah. Boleh nampak bijak nye di situ.



Biasa nye bayi diberi p puting tiruan ( pacifier) sebab menangis, walaupun dah minum susu.. itu antara nye tanda bayi tak cukup kenyang.
Ada kala nye bila terpandang bayi atau pun budak yang diSUMBATkan puting tiruan a.k.a pacifier... terdetik di hati, aduhai kesian nya dia. 

Adakala nya, budak/bayi tu tengah bermain jer pun, tersenyum memandang sekeliling dengan ada puting di mulut. 


Pernah juga berbual dengan ibu2, PERLU kah PUTING TIRUAN untuk tenangkan bayi???


ada yang kata, perlu sebab MUDAH bagi bayi diam, takdelah menangis jer. huhu.. aduhai ibu, kesian kat dia, saya Ok lagi, jika puting tiruan di beri ketika nak tidur jer. tapi yang sampai sepanjang masa tu. huhu. macam sangat2 tak sesuai.

Saya pernah berjumpa dengan anak kecil dah umur 2thn, tapi masih belum boleh bercakap 2-3 patah perkataan serentak. antara sebabnya (pada pendapat saya), ibu nya sentiasa biarkan puting di mulut. ialah memangkan ibu rasa tenang, takde anak potpet, tapi anak potpet, bercerita tu la dia tengah nak develop percakapan dan keyakinan diri kan??? 


Saya kongsikan sikit perkongsian dari web Dr Zubaidi; 







Berdasarkan artikel ni dan ibu ayah boleh baca di web lain juga, puting tiruan ni akan meyebabkan MASALAH PEMBENTUKAN GIGI, 

Alhamdulillah. Sejak amni baru lahir, sejak bergelar bayi dalam pantang sehingga kini, amni kurang sangat menangis dan selalu puas menyusu. Antara tanda nye, selepas menyusu Amni akan bermain dan jika dah letih, Amni mudah lena dan dapat tidur dengan puas. Alhamdulillah.

Alhamdulillah. Amni dapat fully bf sehingga umur setahun(3hari lagi) Dan terus sehingga 2thn.. ;) bizinillah.

Alhamdulillah..Set penyusuan Shaklee banyak membantu untuk susu yang lebih berkualiti dan kesihatan yang lebih baik. InshaAllah.

Bila bayi gembira, mama papa juga bahagia. Tidur malam juga puas. Alhamdulillah.

Buat ibu yang rasa macam BAYI TAK PUAS , SUSU, tak kenyang, tak cukup dll masalah penyusuan, boleh hubungi mama amni, Pn Anisah Khalid ya... InshaAllah kita sama2 Bantu tingkatkan diri yang mana yg boleh. ;)



#fullybfBaby
#solidFood
#setPenyusuanShaklee
#wahm
#babyShaklee

artikel berkaitan : babycenter

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...