Friday, 29 January 2016

Perlu ke bijak memilih buah?

Assalamualaikum & salam Sejahtera,

Apa khabar anda hari ni? Apa khabar diet anda hari ni? Dah makan buah hari ni?

Alhamdulilah ... Banyak khasiat dalam buah tapi ...

 PERLU KE BIJAK PILIH BUAH?
------------------------------------------------------------------
Bila bercerita pasal buah, ramai beranggapan buah adalah makanan yang sihat.

Tak dinafikan....betul letew...

Uolls perlu tahu, buah juga ada kalori. Ada yang tinggi kalori, ada yang rendah.

Jadi, makan terlalu banyak buah, bukan juga satu tindakan yang bijak untuk sihat.

Sebiji pisang 105 kcal. Biasanya kalau dah menghadap pisang....mau makan 3-4biji kan.... dah menyamai macam makan nasi.

Isyk....ruginya jika NAK KURUS tapi tidak ada ILMU mengira kalori diri sendiri....memang mampu terlajak pam badan tu nanti....πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

Program Lengkap 60 hari Now Everyone Can Kurus (NECK) selama 60 hari memang sangat membantu untuk mengira kalori yang betul bagi keperluan badan masing-masing. Malahan mampu bantu turunkan berat antara 10-15kg untuk tempoh 60 hari hanya dari RUMAH. No gym, no meeting at all...

Dah BERTINDAK?

Daftar sebagai peserta Batch 13 Program NECK sebelum 31 Januari 2016.

Hubungi 0136216522 untuk info lanjut.

"Anda berhak untuk hidup KURUS dan SIHAT"

Anisah
Agen  Program NECK

Thursday, 21 January 2016

Putaran Kehidupan... harapan seorang ayah...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Apa khabar anda hari ini? moga sihat2 selalu dengan izinNya. 

Kisah ini menjadi viral di watsap...;) sayu rasa hati. saya kongsikan di sini supaya ia sentiasa menjadi peringatan buat kita semua. yelah kalau kat WA kan, macamana nak baca balik bila dah makin lama... tak kuasa pula nak scroll balik kan? 

Sedangkan kita ni manusia yang sentiasa perlukan peringatan, yang sentiasa perlukan sokongan dan bimbingan, yang perlukan kasih sayang di antara sesama manusia dan juga alam. yang penting, kita perlukan redha orang tua kita, redha ibu ayah, redha Allah swt. 


Kisahnya begini ...

Ada seorang anak lelaki bawa ayahnya yg kena stroke akibat angin ahmar ke kedai makan mamak yg terkenal utk makan tengahari. Ayahnya teringin sangat nak makan nasi beriani kat kedei tu. Masa tu orang ramai dan meja makan pun rapat2. Setelah diduduk ayahnya elok elok, anak lelaki tu pun pesan makanan lauk2 kari.
Setelah makanan sampai, ayahnya mula menyuap sendiri.

Maklumlah pesakit angin ahmar, dlm keadaan terketar2 menyuap makanan, banyaklah remah yg jatuh di baju, seluar, malah di muka ayahnya yg kelihatan agak comot. Kebanyakan orang dlm restoran tu semua pandang dan curi2 pandang, ada juga beberapa orang tunjuk muka geli dan jijik. Namun begitu anak lelaki tu tetap bantu ayahnya suapkan makanan dan minunan tanpa menghiraukan pandangan orang sekeliling. Setelah selesai makan dipapahkan ayahnya ke singki untuk dibersihkan, disabunkan tangan, lapkan muka, dibersihkan baju dan seluar ayahnya dari remah makanan seterusnya dipimpin ke kereta yg parking di hadapan restoran. Setelah itu anak lelaki itu ke cashier utk jelaskan bayaran. Sebelum beredar, anak lelaki tersebut telah ditegur oleh seorang pakcik,

"Anak, tak ada barang yg tertinggal ke ?" Jawab anak lelaki tu , "ok semua pakcik, spec abah, ubat abah, handphone abah, towel kecil abah, tongkat abah, semua saya sudah bawak masuk kereta.. tak ada yg tinggal..."

Pakcik tu berkata lagi, " Ada, kau ada tinggalkan kesan di hati orang2 yg perhatikan kau. Pertama, kesan dihati orang2 yg sebaya dengan pakcik, adakah anak2 kami akan berbuat baik seperti yang kamu lakukan terhadap ayah kamu. Kedua, kamu telah tinggalkan kesan di hati anak2 muda yg sebaya kamu, mereka akan tanya diri sendiri, sanggupkah mereka buat dan melayan mak atau ayah yg sakit dan uzur sepertimana yg kamu lakukan ini.

Pakcik lihat, pekerja2 restoran mamak pun turut terharu, malah ada yg kesat airmata teringatkan mak dan ayah barangkali. Pakcik sangat bangga dgn kamu semoga Allah memberi Rahmat kpd kamu.."
Sahut anak lelaki tu, " Ye ke pakcik.. alhamdulillah, saya sayang abah saya... abah kena stroke... moga2 abah cepat sembuh.



Apa rasanya kalau ibu/bapa sendiri yg hantar mesej berikut?

πŸ‘ͺAnakku...
Bila aku tua,
Andai aku jatuhkan cawan atau terlepas pinggan ditangan,
Aku berharap kamu tidak menjerit marah padaku,
Kerana tenaga orang tua sepertiku semakin tidak kuat dan kerana aku sakit.
Mataku semakin kabur. Kamu harus mengerti dan bersabar denganku.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai tutur kata aku lambat dan aku tidak mampu mendengar apa yang kamu katakan,
Aku berharap kamu tidak menjerit pada aku, 
"mak pekak ke?",
"mak bisu ke? "
"tak dengar ker??"..
Aku minta maaf anakku.
Aku semakin MENUA...

😟Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku asyik bertanya perkara yang sama berulang-ulang,
Aku berharap kamu tetap sabar mendengar dan melayanku sebagaimana aku sabar menjawab pertanyaanmu semasa kecil, 
Semua itu adalah sebahagian dari proses MENUA.
Kamu akan mengerti nanti bila kamu semakin tua.

Anakku...
Bila aku tua,
Andai aku berbau busuk, hamis dan kotor,
Aku berharap kamu tidak tutup hidung atau muntah didepan aku.
Dan tidak menjerit menyuruh aku mandi.
Badan aku lemah. 
Aku tidak bermaya untuk lakukan sendiri.
Mandikanlah aku sepertimana aku memandikan kamu semasa kecil.

Anakku...
Bila aku tua,
sekiranya aku sakit, temanlah aku, aku ingin anakku berada bersamaku.

Anakku....
Bila aku tua dan waktu kematian aku sudah tiba, Aku berharap kamu akan memegang tanganku dan memberi kekuatan untuk aku menghadapi kematian.
Jangan cemas. 
Jangan menangis.
Hadapi dengan redha.
Aku berjanji pada kamu.
Bila aku bertemu Allah.
Aku akan berbisik padaNya supaya sentiasa memberkati dan merahmati kamu kerana kamu sangat mencintai dan mentaatiku.
Terima kasih banyak2 kerana mencintai aku....
Terima kasih banyak2 kerana telah menjagaku...
Aku mencintai kamu lebih dari kamu mencintai dirimu sendiri..
Menjadi ikhtibar pd kita kalau masih ada ibubapa dn post kan lah artikel diatas kpd group keluarga atau group peribadi,juga kpd keluarga sendiri.. sebab kite x nak kite atau anak2 kite sentiasa berdosa dgn ibubapa kite atau ibubapa mereka...


RENUNG2 KAN LAH......
SESUNGGUHNYA KITALAH ANAK....DAN SAMPAI KETIKANYA NNTI KITALAH EMAK/ KITALAH AYAH PULA....

Inilah kisahnya... mungkin ia bukan berlaku di depan mata kita, mungkin ia bukan berlaku pada saudara mara kita sekarang... tetapi satu masa nanti? kita tak tahu kan. 

Berbaiklah dengan orang tua kita, berbaiklah pada nenek datuk, ibu bapa, kakak abang adik dan semua orang... sebab kita tak tahu, mungkin satu masa nanti.. kita sangat2 memerlukan mereka. 



Kisah ini mengingatkan saya tentang putaran kehidupan,

 sewaktu kita kecil...
 sewaktu kita tidak punya apa...
 sewaktu kita tak tahu buat apa2...
 sewaktu kita hopeless...
 sewaktu dunia kita sangat bermakna bila ada ibu ayah di sisi...

Waktu tu, ibu ayah kita memberi sepenuh kasih sayang dan perhatian untuk memastikan kita cukup makan minum pakai nya. 

Jadi, kini.. bila kita semakin dewasa, putaran kehidupan sudah pusing... mereka pula memerlukan kita sebagaimana kita perlukan mereka sewaktu ketika dahulu. 

Alhamdulillah, ibu ayah saya juga ibubapa mertua masih kuat, masih bekerja... masih boleh menguruskan diri sepenuhnya. 

Cuma, saya dah nampak putaran kehidupan ini pada nenek kami... datuk? sudah lama meninggal dunia (Al-fatihah). nenek perlukan perhatian, nenek perlukan kasih sayang dari anak2 , cucu2 dan cicit2. Dulu, nenek lah yang banyak berjasa di kala mak /mama sibuk bekerja. Ya Allah, limpahkan kasih sayang di antara kami... 

Ya Allah, panjangkan usia mereka, berikan mereka kesihatan yang baik dan beri lah kami peluang untuk berbakti pada mereka, berkati kehidupan mereka dunia dan akhirat. Aamin Ya Rabbalamin


Sila SHARE untuk peringatan bersama. Moga ia menjadi pencen kubur buat kita semua. :) 


Sunday, 17 January 2016

DARI SAKIT TERBARING, BOLEH BERJALAN SEMULA (Testimoni vivix )

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Apa khabar kalian hari ni? Apa khabar ibu ayah? atok nenek?

Bila saya membaca kisah ini, terbayang nenek (saya panggil atok) di kampung. beliau juga dulu pernah terbaring, namun tidaklah seteruk pesakit ini. Dan saya percaya ada juga di kalangan saudara mara kalian juga pernah mengalami nasib serupa. (Kisah atok saya --> Atok ku tersayang )

Sudilah kiranya membaca kisah ini...

Semoga bermanfaat untuk mereka yang memerlukan.


Testimony Credit to: Hawatif Ali

Kisah PANJANG! Kejayaan – VIVIX

MESTI bacasehingga HABIS untuk testimoni best ini!
—------------------------------------

Satu hari saya tergerak hati untuk singgah dan ziarah seorang makcik yang dikhabarkan sakit teruk.

Kali terakhir saya jumpa semasa perkahwinan anak beliau, masa tu dia boleh berjalan dengan baik dan dikhabarkan semakin pulih dari masalah Gout.

Saya singgah dan masuk rumahnya. Kelihatan seorang perempuan terbaring mengiring, dibelakangnya ada kipas angin untuk mengeringkan luka dibelakang badan akibat baring terlalu lama.

Ya Allah, teruknya makcik ni. Makcik ini adalah asnaf miskin, terlantar atas sebab menderita sakit buah pinggang kesan daripada terlalu kerap mengambil suntikan dan pain-killer untuk melegakan sakit Gout.

Keadaan beliau amat lemah, hanya mampu terbaring, makan bubur dan bersuap, terpaksa didukung untuk ke tandas dan ke mana-mana sahaja.

Keadaannya semakin teruk disebabkan kesan dialisis yang menyebabkan badan beliau semakin lemah, kurang selera makan, mudah demam dan selsema.

Pesakit sedang menjalani dialisis (gambar ihsan google :) 

Selepas itu, dalam tempoh 2-3 minggu, saya datang ziarah lagi. Tapi niat untuk hantar Nutriferon untuk anak dan cucu lelakinya yang kerap demam dan selsema.

Beliau hanya mampu beli 5 paket dan saya beri beberapa paket tambahan untuk kegunaan beliau.

Saya masuk ke rumah dan lihat makcik dah begitu kurus, lemah dan tidak bermaya.

Dalam perbualan kali ini, sambil menitiskan air mata. “Man, tolonglah makcik ini. Carikan ubat untuk sakit makcik ni. Makcik dah tak tahan, sakit sangat. Tolonglah Man.”

Jawap saya - InsyaAllah, saya akan ikhtiarkan. Kalau ada nanti saya bagi tahu makcik. Sebelum balik, dipesannya sekali lagi. “Man, tolong makcik pasal ubat tu ya.” InsyaAllah - jawab saya.

Saya terfikir, saya nak bagi makcik sebotol VIVIX. Tapi dengan keadaan kewangan yang begitu, saya tak rasa makcik ni mampu membeli sebotol VIVIX yang berharga RM400+.

Akhirnya Allah buka jalan, dan Alhamdulillah saya mampu belikan sebotol VIVIX untuk makcik ni.

Saya hantar VIVIX sebelum Ramadhan, tahun 2015. Masa ni, keadaan makcik sangat lemah.



Dia didukung oleh anaknya untuk membolehkan dia bergerak dari satu tempat ke satu tempat. Hatta duduk pun dia tidak mampu. Hanya mampu terbaring.

Saya beri penerangan pada anak-anaknya tentang VIVIX, ini sebagai ikhtiar. Moga ALLAH permudahkan urusan yang lain.

Makan satu sudu setiap hari dan saya berpesan pada makcik, jika doktor tanya cakap makcik sekarang makan buah-buahan je. Makcik setuju dan mengangguk lemah. Saya terpaksa beredar sebab ada urusan lain.

Sejak dari itu, saya tak berkesempatan untuk menghubungi anak-anaknya untuk bertanya khabar.

Sepatutnya, saya datang ziarah selepas 2 minggu tetapi, masa tidak mengizinkan. Akhirnya saya sempat datang sehari sebelum Hari Raya Aidilfitri, tahun 2015.

Ada beberapa orang yang menginfakkan duit raya dan saya serahkan kepada beliau. Ketika itu saya lihat makcik sedang duduk di atas kerusi. Saya hanya serahkan duit tanpa borak panjang.

Selepas solat hari raya Aidilfitri, saya singgah untuk bertanya khabar. Alangkah terkejutnya saya bila saya lihat makcik tengah sarapan pagi dan beliau memegang pinggan dan makan sendiri.

Keadaannya 100% berbeza dengan apa yang saya jumpa sebelum puasa.

Beliau bercerita, dia dapat rasakan semakin sihat, bertenaga dan tidak lagi rasa sakit-sakit badan, demam, selsema serta mampu berdiri dan berjalan dengan bantuan anak-anaknya.

Perbualan kami tak lama, sekadar 10 minit sahaja. Selepas itu saya pun pulang kerumah.

Atas pelbagai urusan, saya tidak dapat datang beraya bersama keluarga.

Habis Syawal, saya balik ke kampung dan mak bercerita. Dia ada berjumpa makcik ni dalam satu majlis di kawasan kampung dan makcik ni cakap pada mak saya.

Alhamdulillah Hajjah. Ubat yang Aman bagi tu mujarab sangat. Sekarang dah mampu keluar rumah, jalan sana-sini dan tidak lagi menahan sakit.

Sebelum pulang ke Seremban, kami sekeluarga singgah ke rumah makcik. Memang kehidupan makcik sekeluarga berubah setelah memakan sebotol VIVIX.

Kesihatannya semakin baik, luka kesan dialisis di leher telah ditukar semula di tangan. Luka juga semakin cepat kering.

Doktor bagi tahu, bacaan darah beliau dah cantik, badan bertenaga, makin sihat dan kuat.

Baru-baru ini saya berjumpa anak lelakinya dan dia bercerita yang kesihatan maknya semakin baik dan posi

Inilah kisah VIVIX buat asnaf miskin yang menderita sakit buah pinggang.

Alhamdulillah, saya bantu mana yang mampu. Kini beliau masih mengambil VIVIX dan ESP.

ESP diminum setiap pagi untuk beliau lebih bertenaga dan Alhamdulillah tiada kesan sampingan kepada buah pinggang dan gout.

Asalnya makcik ini kerap mengambil suntikan dan pain-killer kerana masalah gout.

Alhamdulillah, dengan asbab sebotol VIVIX, ia membantu bukan sahaja kesihatan tapi kehidupan yang lebih ceria dan bahagia.

Kini, makcik mampu tersenyum gembira dan ceria menghitung hari untuk menerima menantu. InsyaAllah.

==========

Setiap penyakit pasti ada penawarnya.

Berusahalah yang terbaik. Allah jua yang Maha Menyembuhkan.

Salam hormat,
Anisah

Tuesday, 12 January 2016

3 Saranan WHO - ABC - Pencegahan Obesiti

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Hari ini, izinkan saya berkongsi poster yang menerangkan secara padat tetapi ringkas mengenai obesiti. 

Adakah anda obese?
boleh kira BMI masing2 ya.. BMI = [berat (kg) ]/ [tinggi (m) x tinggi (m)] 

pastikan tinggi dalam meter tau.. kalau kira dalam cm.. dah jadi lain pula nanti. 

Ok.. anda di 'gambarkan' berwarna apa? kalau hijau.. TAHNIAH!  jika warna lain, maka perlulah lakukan sesuatu. 

7 masalah penyakit common di sebabkan obesiti ;
~ arthitis
~ Kanser
~ Masalah kesuburan
~ Masalah Jantung
~ Sakit Tulang Belakang (cth : slip disc )
~ Diabestes
~ Strok

+++ banyak lagi penyakit lain, anda yang mengalami nya yang faham kan? ataupun melihat mereka yang terlebih berat badan ni. kesian, mudah penat dan banyak aktiviti yang sukar dilakukan. 

Ok..apa yang WHO sarankan?

A - Amalkan gaya hidup sihat
B - Seimbangkan pengambilan kalori dan kalori yang terbakar
C - Kawal berat badan

Nampak macam mudah kan? sebut memang boleh... tapi bila nak buat... huhuhu. 

Tapi kan, bila buat dalam jemaah...inshaAllah lebih mudah. 

Atas saranan inilah, Program Now Everyone Can KURUS bertindak! 

Alhamdulillah ramai yang semakin slim, dan yang seronok lagi.. bila dah semakin slim, banyak lagi BONUS tambahan yang mereka dapat. 

Nak tahu apa mereka dapat? boleh clickBlog rasmi NOW EVERYONE CAN KURUS

ada juga saya kongsikan sebahagiannya sebelum ini , jemput click - testimoni now everyone can kurus

Ok, sampai di sini dulu ya... psst. pengajian sarjana saya pun mengenai obesiti ni tau. Doakan saya berjaya menamatkan pengajian dengan jayanya dan akan saya kongsikan hasil kajian saya nanti. 

Saya doakan kita semua diberi kesihatan yang baik, di panjangkan umur dan dimurahkan rezeki, juga bahagia dunia akhirat. aamin ya rabbalamin. 

Sehingga berjumpa lagi. 







Wednesday, 6 January 2016

6 tanda BAYI nak SUSU

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Alhamdulillah, diberi kesempatan memberi susu ibu kepada ketiga2 anak dgn jayanya. Alhamdulillah, seingatnya takde masalah dalam laktasi. mungkin berpengalaman memerhatikan adik2 dan anak2 saudara disusukan dulu... ditambah dengan kelas penyusuan / kempen penyusuan KKM. 
Breastfeeding is a wonderful moments. 
Hati saya rasa sayu sangat bila tengok bayi kecil ( ada yang baru beberapa hari) dah diberi susu botol. Jika atas faktor kesihatan, ok lah. tapi dengan alasan 'susu tak cukup', 'bayi tak pandai', 'bayi tak kenyang', 'bf menyusahkan' , 'susah nak bergaya' etc.. huhu. kesian anak kan.

Antara kegagalan PENYUSUAN SUSU IBU ialah sebab kurang ilmu tentang BILA bayi nak menyusu... 
Artikel di bawah saya petik dari Pa&Ma sebagai panduan/peringatan kepada breastfeeding mums. 

Bagi yang baharu bergelar ibu, tentu masih belum mahir memahami tanda-tanda bayi hendak menyusu. Adakah bila anak sudah menangis baru hendak disusukan atau susukan sahaja walaupun dia belum menangis? Mana satu tanda yang betul?
Kadang kala sampai merajuk si comel sebab ibu lambat sangat bagi susu. Bila bayi sudah 'melalak' kuat-kuat, ibu pun mulalah panik dan stres. Bila ibu stres, susu pun lambat keluar dan lagi kuatlah anak mengamuk.

Nampak tak kaitan tersebut? Jadi, pentingnya untuk ibu memahami tanda bayi hendak menyusu terutama dalam kalangan ibu baharu yang dalam tempoh berpantang. Bila ibu tahu tanda tersebut, tak perlu tunggu sehingga anak menangis dan mengamuk baru hendak disusukan.
Ini kerana biasanya orang sekeliling yang tidak faham tentang penyusuan susu ibu akan memberi tekanan kepada ibu dengan memberitahu susu ibu tidak cukup untuk anak sebab itu anak menangis walaupun sudah disusukan. Hakikatnya si kecil merajuk dan mengamuk sebab ibu lambat menyusukannya dan bukan sebab dia kurang susu!

Jadi, fahami betul-betul tanda berikut supaya anda menjadi ibu yang lebih cekap dan memahami keinginan si comel.

1. Bebola mata bergerak-gerak

Apabila si comel mula menggerak-gerakkan bebola matanya ke kiri dan ke kanan, cepatlah bertindak.


2. Mulut terbuka dan mencari sesuatu

Alahai memang comel tengok aksi ini tapi itu petanda dia hendak menyusu.
Sumber foto: www.kidspot.com.au


3. Merengek manja

Suara manja yang ingin memberitahu ibu dia sedang lapar!


4. Menghisap jari, tangan, sarung tangan atau apa sahaja

Kalau anda melihat aksi si comel menghisap jari, tangan atau sarung tangan atau apa sahaja yang boleh disumbat dalam mulut memang 'confirm' dia kelaparan.


5. Menangis dengan kuat

Kalau bayi mula menangis dengan kuat secara tiba-tiba, ia adalah tanda dia betul-betul hendak susu.


6. Bayi mula merajuk

Tanda akhir ini sudah tentu akan membuatkan ibu menggelabah kerana akhirnya bayi mula merajuk dan susah untuk dilekapkan pada payudara ibu.

Jadi, sebaiknya ibu perlu elakkan bayi daripada menunjukkan tanda paling kritikal ini kerana penyusuan akan menjadi sukar. Cepat susukan anak sebelum dia  merajuk dan mengamuk.

Sunday, 3 January 2016

Motivation : Why we need 'shark in tank'?


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Selamat datang 2016!

Cerita Ringkas ini dikongsikan sebagai motivasi baru di tahun baru!

Kebetulan ada pula gambar anak2 bersama 'fish tank' ;) 



Jom baca sekejap...


The Fish Story 🐟🐟
==========

The Japanese have always loved fresh fish.

But the water close to Japan has not held many fish for decades.

So to feed the Japanese population, fishing boats got bigger and went farther than ever.

The further the fishermen went, the longer it took to bring the fish.

If the return trip took more time, the fish were not fresh.

To solve this problem, fish companies installed freezers on their boats.

They would catch the fish and freeze them at sea.

Freezers allowed the boats to go farther and stay longer.

However, the Japanese could taste the difference between fresh and frozen fish and they did not like the taste of frozen fish.

The frozen fish brought a lower price.

So, fishing companies installed fish tanks.

They would catch the fish and stuff them in the tanks, fin to fin.

After a little thrashing around, they were tired, dull, and lost their fresh-fish taste.

The fishing industry faced an impending crisis!

But today, they get fresh-tasting fish to Japan.

How did they manage...?

To keep the fish tasting fresh, the Japanese fishing companies still put the fish in the tanks but with a small shark.

The fish are challenged and hence are constantly on the move.

The challenge they face keeps them alive and fresh!

Have you realized that some of us are also living in a pond but most of the time tired and dull....?

Basically in our lives, sharks  are new challenges to keep us active.

If you are steadily conquering challenges, you are happy.

Your challenges keep you energized.

Don’t create Success and revel in it in a state of inertia.

You have the resources, skills and abilities to make a difference.

Put a shark  in your tank in the year 2016 and see how far you can really go....

Welcome a possible challenging, highly energized and active year in 2016 πŸš€

*Copypaste 😊 je..

Tapi sebab luas maksudnye kan?

Kenapa kita perlukan 'shark'?
 Why we need 'shark in tank'?

Kita perlu kan cabaran, untuk kita lebih maju, kita lebih bertenaga.

Moga tahun baru ini , membawa sinar yang lebih berkilau.

Salam tahun baru 2016,

Anisah Khalid
0136216522