Selasa, 12 Januari 2016

3 Saranan WHO - ABC - Pencegahan Obesiti

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Hari ini, izinkan saya berkongsi poster yang menerangkan secara padat tetapi ringkas mengenai obesiti. 

Adakah anda obese?
boleh kira BMI masing2 ya.. BMI = [berat (kg) ]/ [tinggi (m) x tinggi (m)] 

pastikan tinggi dalam meter tau.. kalau kira dalam cm.. dah jadi lain pula nanti. 

Ok.. anda di 'gambarkan' berwarna apa? kalau hijau.. TAHNIAH!  jika warna lain, maka perlulah lakukan sesuatu. 

7 masalah penyakit common di sebabkan obesiti ;
~ arthitis
~ Kanser
~ Masalah kesuburan
~ Masalah Jantung
~ Sakit Tulang Belakang (cth : slip disc )
~ Diabestes
~ Strok

+++ banyak lagi penyakit lain, anda yang mengalami nya yang faham kan? ataupun melihat mereka yang terlebih berat badan ni. kesian, mudah penat dan banyak aktiviti yang sukar dilakukan. 

Ok..apa yang WHO sarankan?

A - Amalkan gaya hidup sihat
B - Seimbangkan pengambilan kalori dan kalori yang terbakar
C - Kawal berat badan

Nampak macam mudah kan? sebut memang boleh... tapi bila nak buat... huhuhu. 

Tapi kan, bila buat dalam jemaah...inshaAllah lebih mudah. 

Atas saranan inilah, Program Now Everyone Can KURUS bertindak! 

Alhamdulillah ramai yang semakin slim, dan yang seronok lagi.. bila dah semakin slim, banyak lagi BONUS tambahan yang mereka dapat. 

Nak tahu apa mereka dapat? boleh clickBlog rasmi NOW EVERYONE CAN KURUS

ada juga saya kongsikan sebahagiannya sebelum ini , jemput click - testimoni now everyone can kurus

Ok, sampai di sini dulu ya... psst. pengajian sarjana saya pun mengenai obesiti ni tau. Doakan saya berjaya menamatkan pengajian dengan jayanya dan akan saya kongsikan hasil kajian saya nanti. 

Saya doakan kita semua diberi kesihatan yang baik, di panjangkan umur dan dimurahkan rezeki, juga bahagia dunia akhirat. aamin ya rabbalamin. 

Sehingga berjumpa lagi. 







Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...