Selasa, 28 Oktober 2014

Selamat Tinggal Gastrik

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Apa khabar anda hari ini? Moga kita semua sihat dan ceria selalu dengan izinNya. 

Hari ni, bila ada yang tanya saya.. apa supplement untuk gastrik ya?

Terus terbayang...SAKITnya gastrik! Sungguh.. jika di tanya saya antara sakit bersalin dan gastrik.. 

'Mana lebih sakit?'

Jawapan saya..GASTRIK

Allahuakhbar... terbayang gastrik pada hari pernikahan saya.. tula antara sakit perut yang paling teruk. memang terguling2.. air mata meleleh sendiri tanpa di pinta. sebab masa tulah, tak makan betul2 untuk beberapa hari..'sibuk' la kan kononnya. peaknya sakit perut pada hari pernikahan. Allahuakbar! 

macam ni lebih kurangnya postur ketika sakit.


Perut macam di tikam2 tanpa henti... Sakit sangat! 

 Treatment traditionalnya, atok saya suh bakar 1 labu bawang putih, then makan macam makan kacang... huhu.. aduhai baunya memang menusuk! tapi sebab atok yang buatkan dan paksa makan. ok lah.. alhamdulillah. lepas makan tu, paksa diri untuk baring. then memang angin keluar berpusu2. Selepas tu baru boleh makan sikit2. esoknya.. sakit masih berbaki, jadi memang kena jaga makan sangat2, 

No pedas! No masam! aduhai.. kenalah makan tawar2 gitu. 

Sebenarnya, masa tu, family members yang cakap 'gastrik ni' Then semasa di UiTM pernah di serang lagi.. jumpa Doktor sekali gus untuk dapatkan mc, serious tak larat pergi kelas. 

Then...

Pesan doktor, kenalah jaga makan dan jaga waktu makan


Selepas tu, ada juga beberapa kali 'diserang'... antara ubat yg yang pernah Dr prescibe yang warna putih berangin, charcoal dan beberapa lagi. makan bila dah terguling. huhu. tapi sebenarnya tak sanggup nak rasa guling2 tu. 


SERANGAN yang tak boleh lupa, dua kali saya bersalin, dua2 kali la gastrik menyerang juga! serious sampai tak tahu sakit contraction tu macamana.  yelah bila dah dalam keadaan nak bersalin, selera makan dah kurang, jadi makan ala kadar. tup2.. kan tenaga diperlukan sangat2. 

Dalam 1 jam sebelum anas lahir, saya sampai muntah air, lembik badan sebab angin yang huhu! Doa yang saya ulang masa tu..'Ya Allah, bagilah anak ku lahir dengan selamat dahulu sebelum aku pengsan'.. memang gagahkan diri masa nak bersalin tu. alhamdulillah dapat bersalin normal dengan 2 kali push... tapi just lps bersalin tu..memang macam pengsan! nasibla nurse bagi minum air milo O sebelum pengsan tu.. kalau tak, mungkin bgn tido, sakit tu datang balik. Masa nak bersalin kan amanina sakit nya kurang sikit. tapi masih juga macam gastrik. huhu. atau mungkinkah gastrik dan contration tu seakan sama? Wallahualam.


Oklah..cukuplah rasanya bayangan sakit tu macamana...sebab sebenarnya seboleh-boleh nya tak dah lalui lagi. inshaAllah. 

Alhamdulillah... sekarang ni, dah jarang kena dan rupanya vitamins yang saya makan untuk kesihatan asas ni membantu mengurangkan simptoms gastrik. Apa vitamins yang saya makan ---> Vitamins untuk kesihatan optimum



Ingat tak tadi, atok saya ajar makan bawang putih, a.k.a garlic? Alhamdulillah sekarang ni lebih mudah, sebab dah ada dalam bentuk tablet, telan jer, memang jadi 'wonderpet' di kala terasa nak di serang tu.. inshaAllah nanti keluar la angin2, tak jadi nak kena gastrik. alhamdulillah. 

gastrik ni kan sebenarnya maknanya kita ada masalah sistem pencernaan.. acid terkumpul kat perut. 

Di akhir kata, kunci utama...JAGALAH MAKAN! dan lengkaplah vitamins harian kita. moga kita terhindar dari sakit2 yang memberbahaya. 

BEKAS pesakit gastrik, (inshaAllah),

Anisah Khalid...

...

~Feel Free to LIKE and SHARE~
Please do not hesitate to contact me/ comment below for:-

FREE Consultation
Business OPPORTUNITY with Shaklee!!




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...