Khamis, 22 Januari 2015

Kulitku di gigit SCABIES atau BEDBUG?

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Allahuakbar, sudah lebih sebulan keluarga kami 'dilanda' masalah kegatalan kulit gara-gara gigitan... Ouch! serius gatal... dan lelama jadi sakit. sebab luka. lagi2 masa mandi atau terkena air. 

Memula saya terkena gigitan tu, ingatkan gigitan nyamuk... tapi macam pelik, sebab bengkak nye panjang dan besar... merah! gatal sikit2 jer. Bila semakin hari, semakin banyak pula gigitan nya. 

Setelah dalam 2 minggu, merebak pula ke anak2 dan suami, ada saya kongsikan di sini -->tips hilangkan parut gigitan hama

Dah cuba buat mengikut arahan Dr, basuh cadar selang sehari dengan air panas lagi tau! (campurkan Serai Wangi Affy Hanif... sebab insects dan yang seangkatan dengan nya memang tak suka bau serai wangi ni).

Aduhai... setelah sapu2 cream dan makan vitamins, oklah gatal kurang, parut pun ok. cumanya, gigitan tu masih lagi BANYAK! dan kali ni... serious banyak! 

Parutnye dah macam orang kena chicken pox, cuma hanya pada tempat terdedah, tangan sampai ke siku, dan kaki sampai ke lutut.. 

Saya pergi semula ke klinik, kali ni, Dr kata, nampak macam scabies... tapi biasanya scabies banyak pada di antara jari tgn & kaki...erm, Dr pun bagi cream dan sabun mandi. 

Pelik kan...Sekali ke klinik, Dr kata... hama katil, sekali lagi Dr kata scabies... oklah kami pun geram juga. 

Satu hari yang damai, hehe suami saya tergerak.. apa kata kita jemur terus tilam ni ke luar rumah... tup2, Allahuakbar!!! 

BANYAK sangat2... bed bug dan juga scabies ber'rumah' di bawah tilam! 

oklah nanti saya sambung lagi ya... 





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...