Thursday, 15 January 2015

Allah 'call'... sediakah kita?

Assalamualaikum.. sedikit perkongsian ceramah Da'i Farhan semalam.

○ 3 Panggilan yang perlu disambut sepanjang hidup:
- Panggilan Azan
- Panggilan Haji
- Panggilan Ajal



○ Pandai macam mana pun kita dalam ilmu pengetahuan matematik, kita masih tidak dapat mengira jumlah dosa dan pahala.



○ Salah satu hati hendak khusyuk dalam Islam, Apabila dengar azan hatinya berbisik "Allah tengah panggil aku".






○ Salah satu cara hendak khusyuk dalam solat, haruslah khusyuk dahulu wuduknya.

○ Bila dilahirkan, kita diazankan tanpa solat. Bila dimatikan, kita disolatkan tanpa azan.


○ Bila hidup tak datang masjid, dah mati baru nak datang. Datang pun duduk depan Imam.



○ Kalimah masjid disebut sebanyak 27 kali di dalam Al Quran. Dan sebanyak 15 daripada itu dikhususkan dengan menyebut nama masjidnya.

○ Rukun wuduk ada 6, 4 kering dan 2 basah. Yang kering adalah Niat dan Tertib. Yang basah pula adalah muka, tangan, rambut dan kaki.

○ Bila kita nak telefon, tertinggal 1 digit agak mustahil untuk kita membuat panggilan. Begitu juga dengan solat, bila kita tertinggal 1 fardhu, akan terputus panggilan kita dengan Allah swt.

○ Solat itu macam kita online kat Facebook. Kita boleh luahkan rasa sedih dan doa.



○ Nak tahu keputusan perlawanan bola sepak, kita mestilah tengok minit ke 90, bukannya minit pertama. Begitu juga dengan kebaikan hidup seseorang. Kita haruslah tengok minit2 terakhirnya dan bukannya tengok minit2 permulan dan pertengahannya.

Di akhir kata, mari sama-sama kita aamin doa di bawah...Allah sedang menunggu doa kita...

'Ya Allah, ampunilah dosa kami dan dosa kedua ibubapa kami, dan kasihani lah mereka sebagaimana mereka mengasihani Ku'
'Ya Allah masukkan kami ke syurgaMu, tanpa di hisab'
Ya Rahman , Ya Rahim, Ya Wahhab, Ya Latiff, Ya Razzaq...
Makbulkan doa setiap yang membaca doa ini....
Aamin Ya Rabbalamin


Waallahualam. Semoga bermanfaat. Insyaallah. Tolong sebar2kan untuk motivasi diri. Insyaallah. Alhamdulilah

Moga sedikit sebanyak menjadi pencen kubur kita...