Isnin, 23 Mac 2015

Kaki Cramp Semasa HAMIL



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Apa khabar anda hari ni? Moga sihat dan bahagia bersama keluarga tersayang. 

Alhamdulillah, hari ni saya nak kongsikan artikel pendek yang di tulis 'khas' untuk saya.. hehe, takdelah perasan je sebab ada nama kat situ kan. 

Artikel di bawah ni di hantar oleh http://www.babycenter.com.my . ;) Best sebab terasa masa personalise untuk kita. setiap minggu akan dapat email bagi tahu perkembangan yang sepatutnya kita alami. Dah mula rasa baby bump.;)  bergantung pada saiz badan lah kan.

Di samping tu, dapat tahu perkembangan baby kita. saiz mereka, apa yang sedang di develop, etc. so untuk 1st trimester,lebih tepat lagi minggu ke 11, seperti inilah anak kita kelihatan. 


Jika di baca dalam artikel di atas, kaki cramp adalah biasanya di sebabkan oleh kekurangan kalsium. ni masa saya pregnantkan Anas & Amanina dulu, memang kerap terasa... kesian cik abang, selalu terkejut sebab tetiba terjaga minta urut. huhu. Sakitnya macamana? sakit yang sampai rasa macam kaki dah 'hilang!. 

Heartburn? Alhamdulillah, saya tak pernah alami nya dan doa2 moga tak kan mengalaminya. tapi bak kata ahli keluarga dan rakan yang kena heartburn, aduhai sakit! nak makan pun kena sangat memilih tau! 

Dan yang lebih menakutkan 2 kali pregnancy sebelum ni, gigi saya rapuh! aduhai, pernah tengah makan kacang jer.. gigi gerham terpatah. 

Semua ni tanda kekurangan nutrisi dalam badan. 

Alhamdulillah, kalau ikutkan ini adalah pregnancy ke 3 saya, tapi pregnancy pertama bersama SHAKLEE. hehe. nak tahu satu rahsia tak? Sebenarnye, sejak mengenali shaklee, dan bila kawan2 duk bercerita seronoknya HAMIL BERSAMA SHAKLEE, perasaan saya sangat teruja.. 'AKU mesti rasa juga! inshaAllah' 

Alhamdulillah.... Allah izinkan dan beri kami rezeki anak ke 3 ni. 

Ok berbalik kepada kisah cramp tadi, Alhamdulillah, untuk pregnancy kali ni, takde cramp2 macam dulu... Alhamdulillah, untuk pregnancy kali ni, even sebelum pregnant pun memang saya dah amalkan ostematrik sebelum tidur, tahun2 sebelum ni, sebab Amanina masih menyusu badan dan untuk kesihatan asas. 

Sekarang ni, memang WAJIB makan ostematrik setiap malam. selain buat lapik perut semasa tidur, (kalsium lebih mudah di serap oleh badan semasa kita tidur), ia juga membantu pelawasan bila bangun dari tidur. kan perut kita sedang menyesuaikan diri dengan 'rakan baru' yang semakin membesar di sebelahnya, jadi biasalah proses membuang juga terganggu sikit. hehe. ;) jadi, ostematrik memang sangat membantu tau! 

Tak caya? Jom lah cuba sekarang...;) 

Oklah sekian dahulu, sehingga berjumpa lagi...

Wassalam, 

Mama pregnantkan adik 11minggu. 

Nak tahu lebih lanjut tentang kehamilan minggu ke 11? Jemput click --> baby center, 11 weeks


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...