Friday, 8 August 2014

Syawal bulan pemBESARan???

Assalamualaikum dan Salam Syawal yang masih hangat, 

Alhamdulillah, kita di beri kesempatan menyambut bulan Syawal dalam keadaan yang serba serbi dengan pelbagai makanan. Bak kata orang 'Bulan pengepaman' badan? huhu... 



Ok ni baru menu 1 Syawal, belum lagi 2 , 3, 4, 5,6,7...dan seterusnya. ada orang kata nak makan makanan yang berbeza setiap hari... Balas dendam! huhu.




Mana taknya, ada orang yang sepanjang bulan Ramadhan boleh turun 3 kg,
tiba-tiba minggu pertama Syawal... dah naik 5kg!!!
Ouch... tetiba dah terlebih berat lebih dari sebelum Ramadhan..
Macamana tu? sebulan turun 3 kg, dalam masa 7 hari.. naik 5kg?, kalau di teruskan pemakanan yang sama, tup2, boleh naik sampai 20kg pulak kan dalam masa sebulan? 

Lama2 sikit... maka jadi lah obes! huhu... Nauzubillah!

Mahukah anda tergolong dalam golongan Obesiti, yang warna hijau dalam gambar ni? 




Istilah yang semakin famous sekarang ni. Ia menjadi salah satu Fokus Kementerian Kesihatan Malaysia, yang dapat di lihat dari kempen yang mereka adakan sekarang. Saya kongsikan kesan dan akibat obesiti di sini (Duta slimming set)

Cara Untuk Mencapai berat Badan Unggul

1. Ketahui indeks jisim tubuh (BMI) [BMI= berat dalam kg/ (tinggi dalam cm x tinggi dalam cm)]




2. Makan ikut keperluan (ikut cadangan pyramid makanan seperti di entry pemakanan seimbang )
3. Makan sayur, dan buah pada setiap waktu hidangan utama
4. Kurangkan makanan bergoreng dan berlemak
5. Tingkatkan tahap aktiviti fizikal
6. Percaya anda boleh lakukan
7. Dapatkan sokongan keluarga dan rakan



Ok... esok lusa dan seterusnya akan ada Open House kan? namapun Rayakan Sebulan!! hehe, di tambah pula jemputan walimah juga berturut2 hampir setiap minggu.. di samping ziarah dan mengeratkan silaturahim.. jangan lupa jaga diri yer! 

Alhamdulillah, hari ni saya nak kongsikan satu testimoni BERJAYA kembali slim dan menurunkan BMI ke paras NORMAL dengan bantuan supplement dan juga siap dengan Mentor lagi!

Jeng, jeng, siapa kah orangnya? 

Beliau adalah seorang yang berjaya dalam hidup, mana taknya berumur sekitar awal 20an lagi sudah bergelar usahawan...semakin lama bila bahagia dengan kehidupan beliau semakin bam2...tup2 bila berjalan dengan isteri, boleh pula orang ingatkan bapa?

Alhamdulillah, kini boleh la beliau berjalan seiring dan bagai pinang di belah dua... sama cantik sama padan. (Ops, mohon izin ye master maria firdaus... korang comel sangat la sekarang!)







Ok semua, di akhir kata, jagalah diri baik-baik ye... sebab obesiti boleh menyebabkan macam2 penyakit... sambil beraya, ingat2 ye.. setiap yang anda makan tu tinggi kalori & kolestrol nya. 


Nak bantuan melalui supplement? Jangan segan silu hubungi saya ye...;)

Selamat Hari Raya, 
Maaf Zahir Batin

Wassalam, 
Anisah
10 Syawal 1435H