Wednesday, 4 December 2013

Maaf Bos, saya MC lagi...



Asalamualaikum wbt dan Salam Sejahtera, 



Angkat tangan jika anda pernah mengalami pening kepala...


ok2.. turunkan tangan.. mesti semua orang pernah mengalami pening kepala kan.. ada yg kena teruk, ada yang pening sikit2.. ada yang sampai tak boleh angkat kepala.. 


Masalah sakit kepala ini punca utama Cuti Sakit a.k.a MC di seluruh dunia... 

Angkat tangan jika anda tak pernah cuti sbb sakit kepala? 

mesti tak siapa kan yang tak pernah... terkecuali la kalau sakit kepala yang blh di tahan lagi, masih datang kerja/ sekolah tp dalam keadaan lemah longlai... betul tak?

Gambar di bawah menunjukkan tahap sakit kepala.. gambarajah 1-3, saya pernah alami.. alhamdulillah migrain tak pernah dan minta Allah jauhkan... tgk orang kena migrain pun ngeri.. serious kesian, tapi mcmana nak tolongkan... kalau dah tahap kena migrain.. baring dan tido pun tak jalan.. sakit sangat2. (kata ahli keluarga dan kawan2 yang pernah kena la)

 




Dalam Al-Quran, Allah ada ajar doa untuk kurangkan/hilangkan sakit kepala...kenapa Allah ajarkan ye? sebab sakit kepala ni satu perkara yang amat biasa orang alami. Jom amalkan dan rasai perbezaannya.. 


Sedikit sebanyak mengenai pening kepala dan migrain... 

Kajian epidemiologi yang dijalankan di beberapa tempat di seluruh dunia mendapati insiden migrain berlaku pada kadar 12-18% daripada jumlah penduduk. 

Perbandingan di antara lelaki dan perempuan pula... 1 : 6 perempuan.. manakala 1 : 18 lelaki

Penyebab sakit kepala? tekanan! 

Penyebab Migrain
  1. Jangkitan kuman
  2. Kecederaan kepala
  3. Ketumbuhan dalam otak
  4. Masalah Gigi
  5. Masalah Mata
  6. Masalah Telinga
  7. Punca toksik
  8. Darah Tinggi
  9. Angin Ahmar
  10. Pengambilan Dadah dan Racun
Perbandingan sakit kepala dan migrain...





Ramai pesakit migrain sudah bosan dengan pengambilan ubat tahan sakit dan yang seangkatan dengan nya.. sebab sakit nya hanya berkurangan sementara. dan kerap datang semula, bila kesan ubat tahan sakit tu dah hilang. 

 Fungsi ubat VS supplemen. 

Ubat merawat kesan atau tanda-tanda sakit, tetapi bukannya merawat punca penyakit. Ia hanya menutup kesakitan, disebaliknya ia tidak memulihkan. Tidak ada keadaan badan yang disebabkan oleh apa-apa ubat. Contohnya sakit kepala, bukan disebabkan kekurangan aspirin pada sistem badan.

VS

Supplemen  bertindak merawat PUNCA penyakit jika digunakan  dan membantu menampung kekurangan bahan yang tiada dalam tubuh badan. Ia juga dapat mengatasi masalah serta kerosakan yang telah terjadi  tidak berulang lagi.

Supplement/vitamin yang di cadangkan bagi 
pesakit migrain...





Ostematrix (Kalsium, Magnesium & Vitamin D)



Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.

Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.

Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.



B Complex 

Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.

Bagi penderita migrain, anda hendaklah mengetahui penyebab-penyebab yang boleh menjadikan anda diserang migrain. Sekiranya ia berpunca dari pemakanan, maka anda kena lah jaga makan. begitu juga dengan perkara2 lain seperti aktiviti dan sebagainya. 



CoQ10 : 


Coenzyme Q10 adalah elemen cafactor yang penting dalam penghasilan tenaga dalam tubuh dan antioksidan yang baik. CoQ10 biasanya di bina dalam badan dan juga boleh didapati dalam makanan yang di makan. Kekurangan CoQ10 dalam tubuh boleh menyebabkan sakit kepala. Dr Zubaidi mencadangkan bagi individu yang bimbang kesan sampingan ubat tahan sakit/ pesakit migrain yang tidak sembuh..untuk men CoQ10 selama tiga bulan, 100mg tiga kali sehari.(-sumber: http://drzubaidi.com/blog/?p=3018)

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit. Sila dapatkan nasihat dari Doktor atau pakar berkaitan penyakit-penyakit yang dihidapi.


Please do not hesitate to contact me/ comment below for:-


FREE Consultation
Business OPPORTUNITY with Shaklee!!