Selasa, 17 Disember 2013

Atok ku tersayang...

Assalamualaikum dan Salam Ceria,


Alhamdulillah seminggu dapat duduk temankan atok menjadikan hati ni membuak2 nak share pasal atok... 

Atok ku tersayang...

Saya nak cerita sikit pasal atok saya, jgn terkejut.. atok ni mak kepada mak saya.. kiranye nenek saya.. kami panggil ATOK sbb ntah ye.. hehe orang muar nye gelaran kpd nenek. 

Nama di beri Mon binti Abdulllah...berumur 75tahun.  Beliau memang seorang yang cekal dari kecil lagi...masa kecil dulu, beliau tak pernah bersekolah tapi kerana semangat beliau utk belajar tu tinggi.. bila kawan2 balik dari sekolah. beliau akan menuntut dengan kawan2.. kiranya beliau belajar membaca, mengira dari kawan2. Alhamdulilah beliau pandai membaca jawi dan juga rumi. Beliau sangat suka membaca sehingga kini. 

Pengorbanan beliau utk keluarga kami memang tidak terkira.. kata mak setiap kali kalau mak ada emergency... atau anak masuk wad, mak bersalin.. atok siap sedia juga memberi khidmat. even sampai ke luar negara. 

Terima kasih atok.... Moga Rahmat Allah sentiasa bersama atok dunia dan akhirat, Amin


Konvokesyen Mak pada tahun 1995... bayangkan mak sambung masters masa anak 8 orang. alhamdulillah atok byk tolong menjaga kami adik beradik. 

Pada tahun 1997, arwah tokbah pergi meninggalkan kami semua(Al fatihah buat arwah), atok tinggal bersama kami sehingga tahun 2001. Sanggup beliau naik bas dari muar ke batu pahat hampir setiap minggu/ 2 minggu... Sepanjang duduk bersama kami.. atok la yang melayan makan minum kami.. sarapan/tghari/minum ptg/makan malam mmg tip top la.. siap tanya lagi.. 'nak makan apa?'... tup2 dh siap. memang TERBAIK la..

Senyuman seorang ibu, anak nya konvo PhD.. alhamdulillah.. 


Konvo PhD mak, 2007... atok berbaju purple.


Tahun 2008, atok siap berjalan melawat cucu dan cicit di Australia..




Kemalangan yang hampir meragut nyawa..


Mac 2009, atok terlibat dengan kemalangan betul2 di jalanraya di hadapan rumah ...


Sebuah kereta yang sedang memecut melanggar atok,  terpelanting ke atas kereta, pastu terpelanting ke atas tanah... kat atas jalan tar.. ada kesan brek yang dalam panjang nye.. kalau tak silap saya 2 meter. punya la kereta tu laju sgt sebelum dia langgar atok. lps dia langgar, terus pecut tinggalkan je atok di tepi jalan. Orang kampung berkeliaran lari untuk tgk apa yang berlaku...

masa tu, pakcik & makcik yang berada kat situ...terdetik 'masih ada lagi ke atok?' melihat kesan yg ada dan keadaan atok masa tu..dengan darah terkulai dan terus pitam.

Dalam masa beberapa minit kemudian,  2buah ambulan dtg.. mungkin ada beberapa jiran tetangga yg call. 

Alhamdulillah Allah panjangkan umur atok dan beri semangat pada atok untuk terus hidup. Walaupun begitu,  Beberapa tulang patah, buku lali kena gantikan dengan artificial.. AllahuAkbar, tak terbayang sakitnya atok masa tu.  (maaf, tak jumpa pulak gambar nye)



Di jalanraya besar ni la accident tu berlaku.. jalan 4lane betul2 depan rumah atok

Tempoh 2-3 bulan atok bermastautin di Hospital Muar... makcik& pakcik memang gigih menjaga atok...mak abah masih berkerja jadi tak dapatla nak teman atok sangat. Ada kala, bila cucu2 atok a.k.a adik2 cuti universiti/sekolah.. jadi masing2 bergilir la jaga atok. 

Alhamdulillah... atok memang kuat semangat, dari terbaring, kemudian berkerusi roda, dan bertongkat.. sehingga atok boleh berjalan semula.... 


Alhamdulillah tahun 2011, atok masih segar dan ceria.. siap boleh memasak lagi..



atok berbaju purple - Aidilfitri 2011


Gambar atok dalam fb mak... tgk comments tu..


Aidiladha 2011 Alhamdulillah... atok dukung Amanina, cicit ke 11 (rasanye)


Tahun ni,  alhamdulilah atok sempat pergi umrah dengan abang dan kakak ipar. 





Aidilfitri 2013 - sekali lagi.. atok berbaju purple.. (baru perasan.. atok banyak pakai bj purple)

Bulan September hari tu, atok warded sebab pitam.. inject insulin, then tak makan apa2.. gula dalam badan jatuh... (kencing manis atok agak tinggi, sampai kena inject insulin)

Pastu, baru2 ni buat xray.. tulang belakang atok ada masalah. ditambah dengan kencing manis nye.. aduhai. kesian atok.. nak berdiri tak boleh, duduk pun sakit...

Bila pergi checkup, Doktor kata kena buat pembedahan di tulang belakang.. aduh.. mendengar nye cukup sakit. Tapi bila tgk muka atok... macam selamba jer... punya la pandai atok tak nak buat orang risaukan dia..

Ya Allah...berikan kekuatan untuk atok lalui semua ni...


Terlalu banyak jasa atok... memang tak terbalas. terbayang pengorbanan beliau selama membesarkan kami. Sebak membayangkan sakit yang atok lalui... 

. Ini cetuhan hati mak buat atok.. 



Amin Ya Rabbalamin untuk doa mak..

Kebiasanya atok tinggal bersama dengan pakcik Amran (yang jual roti canai tu) dan isteri nya. Minggu lps, mereka sekeluarga pergi bercuti... Alhamdulillah sejak bergelar working at home mother (WAHM), boleh la kami duduk lama di kampung, khusus untuk teman dan jaga atok. Alhamdulilah, dapat tolong mandikan atok, siapkan makanan ( kakak ipar yang masak..hehe sebab dia mmg pandai sgt masak), berbual-bual dengan atok... layan karenah atok, hehe.. kadang2 manjanya macam kanak2 pulak.. cycle of life kan..



Alhamdulillah... bab solat atok memang jaga, atok minta tolong kami untuk wudu'kan atok. atok tak mampu untuk ruku/ dan duduk lama2, jadi atok solat dalam keadaan berbaring. itu kan sebahagian dari ruksah solat. Alhamdulillah, doa dan wirid memang selalu atok amalkan sejak dari muda-muda lagi. 

Koleksi ubat dan supplemen atok... alhamdulillah sejak ada vivix, insulin dah tak perlu. 

Bila terbayangkan sakitnya atok, memandangkan banyak sangat testimoni vivix sangat baik untuk tulang dan kencing manis, kami adik beradik telah menghadiahkan sebotol vivix untuk atok... alhamdulillah skrg ni memang setiap hari atok akan makan sesudu teh.. Alhamdulilah.. atok kata memang terasa badan lebih segar.. dah tak perlu inject insulin lagi. Result check darah baru2 ni belum keluar lagi.. di harapkan sangat keputusan yang baik, inshaAllah. (nnt bila keputusan darah dah keluar akan saya maklumkan di sini.)

Dan ini lah atok bersama saya dan amanina (& baby nina)  


Moga atok kembali sihat dan bertenaga... ramai cucu dan cicit merindui belaian manja mu.. Sayang atok selalu...

Bismillahirahman nir rahim

Amin, Ya RabbalAmin.. 

Terima kasih kerana meluangkan masa...
Sehingga berjumpa lagi.

Sila ‘LIKE’ dan ‘SHARE’ sekiranya anda rasa kisah ini bermanfaat untuk dikongsikan.

Update : Atok telah di jemput ke alam yang berbeza pada Ramadhan 1439H. Damailah atok di sana. Moga di ampuni segala dosa, di tempatkan bersama para solihin. 
Al fatihah. 

Atok, kami sentiasa merindui mu. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...