Khamis, 6 November 2014

Sawan demam bukan epilepsi

Assalamualaikum dan Salam sejahtera, 

Suatu ketika dahulu, masa Anas pertama kali 'ditarik' dgn sawan demam, AllahuAkbar, panik sangat, risau sangat, air mata...toksah nak kata memang mengalir tanpa di pinta. adakala hanya bertakung. tapi bila ada yang bertanya lagi..mula la.. (kisahnya di sini --> Anas dan Sawan Demam)

Itu yang adakalanya, bila anak atau ahli keluarga kita sakit, kita lebih mudah simpan sendiri, sehingga keadaan stabil. sebab? supaya hati kita mudah tenang.. ini kalau asyik la ada yang bertanya, lagi risau jadinya. Adakalanya, Mendoakan dalam diam memadai, inshaAllah.

Doa untuk perempuan
Doa untuk lelaki


 Cuma bila keadaan dah ok, boleh la bertanya khabar mahupun melawat. ;) kan menziarahi orang sakit itu, sunnah. 


Alhamdulillah, kini hampir setahun anas tidak di 'serang' lagi...Alhamdulillah, hasil dari penerangan doktor, sawan demam adalah normal, cuma kita perlu berjaga2. dan ia bukanlah epilepsi (sawan babi). 


Artikel yang saya 'terjumpa' ini di petik Utusan Malaysia. AllahuAkbarm ia menjawab soalan2 saya. dan mungkin menjawab soalan2 di kalangan pembaca semua juga. 
....
Sawan demam bukan epilepsi

Sawan (seizure/fit/ convulsion) ialah fenomena akibat perubahan pada gelombang otak yang berlaku secara tiba-tiba.

Sawan demam merujuk kepada sawan di kalangan kanak-kanak yang berumur dari enam bulan hingga enam tahun yang demam akibat berlaku jangkitan atau radang selain jangkitan otak dan saraf.

Ia berlaku kepada kanak-kanak yang demam dengan suhu badan mencecah 38 darjah celsius (100.4 darjah Farenheit).

Lumrahnya sawan demam tidak menyebabkan kerosakan otak mahupun menggugat tahap intelektual kanak-kanak.

Kanak-kanak yang mengalami sawan demam tidak diberi diagnos epilepsi. Epilepsi bermaksud kejadian sawan sekerap dua episod atau lebih tanpa demam.

Sawan demam berlaku apabila kanak-kanak demam yang secara amnya akibat jangkitan virus atau bakteria (selain radang pada otak dan saraf di mana sawan merupakan salah satu petanda klinikal).

Terdapat dua jenis sawan demam iaitu ringkas (simple) atau kompleks. Sawan demam yang berlaku ringkas merupakan majoriti kes yang berlaku pada kanak-kanak melibatkan seluruh anggota badan. Ia juga berlaku sekali dalam episod demam dan tidak berulang.

Sawan kompleks pula jarang-jarang berlaku. Apabila berlaku ia mengambil tempoh lebih 15 minit yang adakalanya hanya satu anggota badan kaki atau tangan yang terlibat. Sawan ini berlaku lebih dari sekali dalam episod demam dan juga boleh berulang kali.

Selaku penjaga, ibu bapa perlu peka kepada perubahan suhu badan kanak-kanak supaya ubat demam dapat diberi mengikut dos dan tempoh masa yang sesuai.

Pada kebanyakan masa, sawan banyak berlaku serentak dengan demam. Penting bagi ibu bapa supaya tidak panik apabila berdepan dengan situasi tersebut.

Beberapa langkah boleh diamalkan oleh ibu bapa apabila anak mereka diserang sawan supaya mereka tidak mencederakan diri sendiri.

Antaranya, mereka tidak cuba memberhentikan sawan tersebut dengan memegang badan mereka secara kuat atau memasukkan sebarang objek dalam mulut.

Seeloknya letak anak dalam posisi mengiring untuk mengelak anak dari tersedak semasa hilang kesedaran sewaktu sawan.

Kelaziman tempoh sawan amat pendek. Ibu bapa harus membawa anak mereka berjumpa doktor walaupun sawan tersebut berhenti secara sendiri.

Sekiranya sawan berlarutan melebihi lima minit, hubungi pihak ambulan atau pergi ke unit kecemasan terdekat untuk bantuan serta merta.

Kanak-kanak yang dibawa berjumpa doktor akan diperiksa secara teliti untuk mengenal pasti punca jangkitan yang mengakibatkan demam.

Rawatan demam melibatkan pemberian ubatan seperti paracetamol dan antibiotik sekiranya petanda klinikal mencadangkan jangkitan bakteria.

Sekiranya sawan berlarutan atau berulang-kali, ubatan spesifik perlu diberikan untuk memberhentikan sawan. Ubatan biasanya diberikan secara suppository atau melalui dubur pesakit melainkan terdapat akses salur darah.

Bagi kanak-kanak bawah setahun, doktor mungkin mengesyaki jangkitan pada selaput otak (bergantung kepada petanda klinikal) dan ujian air tulang belakang disarankan kepada ibu bapa.

Bagaimanapun, sawan demam mungkin berulang dalam tempoh hayat kanak-kanak di bawah enam tahun.

Lebih kurang 30 peratus kanak-kanak yang mengalami sawan demam akan mengalami sawan demam berulang-kali tetapi tidak semestinya pada setiap episod demam.

Bagi kanak-kanak yang masih muda (umur bawah 18 bulan) sawan berlaku pada suhu bawah 40 darjah celcius semasa sawan julung kali. Sawan berlaku dalam tempoh sejam demam atau sejarah sawan demam dalam kalangan ahli keluarga.

Namun, kanak-kanak dengan sawan demam mempunyai tindak balas yang bagus dan tidak mengalami kesan negatif terhadap perkembangan minda mereka.

Risiko kanak-kanak mengalami epilepsi selepas satu episod sawan demam ringkas adalah hampir menyerupai risiko populasi umum.

Kebiasaannya mereka yang akhirnya menghidap masalah epilepsi datang dari golongan yang sediakala mengalami masalah perkembangan otak dan saraf, sawan demam kompleks dan sejarah keluarga epilepsi.

...
Sekian dahulu perkongsian kali ini. Sehingga berjumpa lagi.

Sila ‘LIKE’ dan ‘SHARE’ sekiranya anda rasa kisah ini bermanfaat untuk dikongsikan.
Sila 'COMMENT' untuk sebarang tambahan /penambahbaikan.. terima kasih..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...