Rabu, 23 Ogos 2017

Panduan Solat Bagi Pesakit

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera...

Bila terpandang ada pakcik yang sakit gigih untuk solat walau dalam keadaan baring, teringat yang semasa saya warded sebelum bersalinkan amni, ramai ibu2 yang belum bersalin tak solat, atas alasan dah mula sakit atau pun dah turun tanda. Dari segi hukum, selagi belum bersalin, kita wajib solat dengan apa cara yang boleh. Sebelum kita masuk bertempur di dewan bersalin, gunakan peluang untuk beribadat. InshaAllah.

Jika mampu berdiri dan boleh solat seperti biasa. Jika tak mampu berdiri, solatlah duduk. Jika tak mampu duduk, solatlah baring. Jika tak mampu nak gerakkan tangan pun, solatlah dengan pergerakan kelopak mata. Selagi mana, masih berakal dan sedar, kita wajib solat.

Di sesetengah hospital kerajaan, ada NGO atau pun pihak hospital sendiri yang sediakan perkhidmatan galakan untuk menunaikan ibadat solat. Ada kit solat lagi. Boleh google up untuk cari.

Kali ini saya nak share poster yang merangkumi cara untuk ambil wudu' dan cara solat bagi pesakit.

Semoga bermanfaat.



1 ulasan:

  1. Assalamulaikum, izinkan saya download gambarnya dan share untuk ayah saya..terima kasih..jazakallahukhair

    BalasPadam

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...