Khamis, 30 Mac 2017

Kenapa orang lain lebih berjaya???


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 
Alhamdulillah saya di kelilingi oleh rakan2 yang positif, menurut kata pakar motivasi jika kita berada bersama dengan mereka yang positif maka jiwa kita juga akan terlatih untuk menjadi positif. 

Di kala... kata terasa apalah nak jadi dengan aku ni??? 
Di kala rasa cemburu orang lain  lebih berjaya, kenapa???
Di kala jiwa terasa... apakah yang patut aku lakukan???
Di kala terasa... perlukah aku berjumpa kaunselor???

Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah. soalan2 terjawab bila menonton video motivasi dari Prof Muhaya dan juga ustaz dan ustazah.

Tetiba hari ni terbaca posting fb dari seorang rakan sekelas semasa degree dulu, beliau agak pendiam dahulu dan kini telah bertugas sebagai seorang pendidik. berjaya dalam kerjaya beliau, inshaAllah. 

Refleksi tentang 'hidup dan kejayaan'



Setiap kali buat "quiz", mesti ada yang aku tidak boleh skor.
Setiap kali buat "test", mesti ada yang aku buat silap.
Setiap kali buat " assignment", mesti ada yang aku cuai.

Kadang-kadang aku cemburu dengan orang lain.

Orang lain belajar biasa-biasa saja
Orang lain asyik tidur saja
Orang lain asyik main "game" saja
Orang lain hadap muka buku saja
Tapi boleh skor dengan cemerlang

Kenapa orang lain boleh skor dengan cemerlang?
Kenapa aku tidak boleh menjadi seperti orang lain?

Mungkin,
Waktu aku tidur, orang lain bangun untuk belajar
Waktu aku berjimba, orang lain sedang pulun untuk memahamkan apa yang tidak faham
Waktu aku sibuk bergosip, orang lain sibuk membuat "homework"
Waktu aku lapang, orang lain sibuk ulangkaji

Usah salahkan orang lain. Tetapi tanyalah pada diri, adakah aku ingin skor dengan cemerlang seperti orang lain? Jika ya, bangkitlah. Usah dikenang peristiwa yang berlalu. Tetapi bangkitlah dari lena itu dan teruslah berjuang serta berusaha untuk skor dengan cemerlang seperti orang lain. Jadikan peristiwa yang lalu sebagai pembakar semangat untuk mencapai cita-cita dan impian yang diimpikan.

Kejayaan itu tidak akan datang bergolek tanpa usaha yang gigih dan semangat yang kental. Bangkitlah walau jatuh berkali-kali kerana manisnya kejayaan itu apabila kita tidak kenal erti jemu dan putus asa.
- Halimah Mohammed 30 Mac 2017-



Terjemaahan surah albqarah ayat 286 juga telah menjelaskan Allah tidak akan membebani hambaNya melainkan apa yang terdaya olehnya.
 
Yakinlah ujian Allah itu datang dengan hikmah tersendiri. jom usaha untuk sentiasa memperbaiki diri.

Semoga Allah permudahkan, lancarkan urusan saya, anda dan kita semua di dunia dan di akhirat...al fatihah

Road to Ramadhan 1438H... another 59days. 

Salam hormat, 

Anisah 0136216522
 

1 ulasan:

  1. Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!

    An Thái Sơn chia sẻ trẻ sơ sinh nằm nôi điện có tốt không hay võng điện có tốt không và giải đáp cục điện đưa võng giá bao nhiêu cũng như địa chỉ bán máy đưa võng ở đâu uy tín.

    BalasPadam

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...