Wednesday, 27 April 2016

'Bantuan Kecemasan' untuk ibu baru bersalin!!!

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Apa khabar anda hari ini??? Alhamdulillah saya doakan kita semua di beri kesihatan yang baik & keberkatan dalam hidup.

Alhamdulillah Allah izinkan saya mengandung dan melahirkan 3 orang anak secara normal dan AlHamdulillaah,  di permudahkan. Antara ketiga2 kali bersalin, alhamdulillah yang ke3, tenaga yang ada sebelum, semasa dan selepas bersalin tu, lain... Sampai kan rakan ibu di wad macam tak percaya saya baru lepas bersalin. Ceria je... Bertenaga je. Anak pun cepat kenyang (puas menyusu). Dan dalam pantang pun, alhamdulillah cepat luka sembuh, rahim mengecut, dan paling makcik urut puji... Kulit bersih! Tak macam orang dalam pantang!

(Antara entry yang sering dikunjungi- Nikmat Sakit Bersalin dan Pengalaman Bersalin Yang Sukar di lupakan)

Ini kisah saya... Tapi sebenarnye macam2 kisah yang pernah saya dengar. Ia sebahagiaan dari aturan Allah tapi kita boleh Bantu diri sendiri untuk mengurangkan rasa sakit tu.

Alhamdulillah, antara saat2 yang seronok ialah melahirkan Anak... Setuju2? Walaupun hakikatnya sakit bersalin tu memang sakit... Sehingga dikira mati syahid, sekiranya mati ketika bersalin.

Sakit tak bersalin? Sakit juga selepas bersalin, bukan nak menakutkan, tapi inilah hakikatnya.

Sakit apa? Jemput2 teruskan bacaan.

ADUH!! LUKA INI SUNGGUH MENYAKITKAN
======================

Semalam baru bersalin. Anak yang keluar seberat 3.5kg.

Biasa je orang kata.

Tapi bahu dia lebar. Doktor nak keluarkan tu agak jenuh jugakla rasa.

Terpaksa koyakkan laluan.

"Srappppppp."

Doktor gunting bagi jalan luas sikit nak keluar.

Sumber : google.. nak lebih real? google sendiri, saya tak sanggup nak share. Ouch!

Sakit? Tak rasa apa dahhhh.

Sebab sakit nak bersalin ni lagiiii sakit.

Bila anak keluar...nak kena jahit pulak.

1,2,3,4,5,6,7,8,9 kali cucuk kuar masuk jarum dan benang.

"Srup srup sruppppp"

Sakit???

Tak rasa jugak sebab doktor bius. Yang doktor tak bius tak tau apa rasa.

Tak leh nak bayang.

Selepas kesan bius hilang, Allahuakbar! Sakitnya, orang yang mengalaminya yang tahu macamana.

Sakit di tempat jahit, sakit rahim nak mengecut, sakit 'terputus urat' dan pelbagai sakit lagi.

Sebab tulah suami...syukur isteri yang bersalin. Bukannya awak.

Sebab tulah anak...ibu cakap apa...kalau baik-baik tu ikut lah.

Balik rumah...luka tu bukan terus sembuh. Ibu perlukan makanan berkhasiat di waktu pantang. Baru cepat pulih luka.

Tapi ibu dalam pantang makan apa?

Ikan masin dengan nasi.
Zat pon kosong. Dah berapa lama ikan tu diperap dengan garam tu?

Ibu perlukan makanan berkhasiat ye untuk pulih.

Cuba bayang kita yang dikoyakkan tu...makan nasi dan ikan masin je masa pantang?

Bila nak sembuh kan?

Jadi suami...berikan isteri ikan segar...protin yang cukup.

Nak kasi isteri tu cepat pulih lukanya.

Yela..senang dia nak susukan anak bila luka sembuh elok dengan segera.

Sumber : google.. (sharing is caring kan)


Bagi minum jus oren. Bekalkan vitamin C pada badannya.

Sebab badan ibu yang bersalin perlu cepat pulih dari luka luar dan dalam.

Kalau susah sangat nak cukupkan zat...boleh ambil set lengkap bersalin dan berpantang sekaligus menyusu yang Shaklee sediakan.

Kita ni bukan nak banyak susu je. Kita nak sihat.

Tak guna kalau susu banyak tapi tak sihat. Boleh meroyan nanti

Vitamin C -cepat pulihkan luka luar dan dalam.

Esp- bantu bekalkan protin unt penyembuhan luka lebih elok dan bina sel baru

B compleks- elak tekanan perasaan pada ibu. Elak meroyan ni.

Vitaleamultivitamin yang lengkap dengan 28 jenis vitamin dan mineral. Sangat perlu demi memastikan tubuh badan menerima semua zat dan vitamin yang penting untuk kesihatan optimum

Ostematrix- ibu baruuu je lepas meneran keluar bayi. Bayi bukan besar biji sawi. Tapi berkilo-kilo. Kalsium habis dah dik. Perlu topup. Kalau tak, sakit urat, sakit sendi, penat keterlaluan lah pulak nanti.

Alfalfa- milk booster. Tapi ni kasi lepas anak habis kuning. Takut panas. Ada anak yang ok, ada anak yang tak ok. Jadi kita elak dulu.

5 yang lain semua boleh diambil terus selepas bersalin walaupon masih dalam bilik bersalin.



Alhamdulilah, inilah antara BANTUAN KECEMASAN yang sangat diperlukan oleh ibu yang baru bersalin, bertarung nyawa melahirkan zuriat.

InshaAllah, nutrisi pelengkap ini membantu ibu2 untuk lebih bertenaga dan juga cepat sembuh. ppsst, dan susu yang meriah! anak juga bahagia. 

Saya dah dapatkan...saya dah rasai NIKMAT nya...JOM!


Ibu Anak 3,
#Anisah
#0136216522

Info untuk ibu nak bersalin
- http://www.babycenter.com.my/a1029325/tanda-tanda-bersalin
- http://asyrafanisah.blogspot.my/search/label/bersalin