Thursday, 23 January 2014

Gaji ku RM3000... Cukupkah?

Alhamdulillah...hujung-hujung tahun, sempena dengan cuti sekolah, ramai yang melangsungkan perkahwinan.. Tahniah dan saya doakan semua pengantin semoga sentiasa dalam keberkatan Allah swt dan bahagia dunia dan akhirat inshaAllah. 



Dalam satu majlis yang saya hadiri, ada rakan yg juga merangkap junior saya di UiTM. Alhamdulillah.. sebagai graduan BSc statistic, beliau kini berkerja sbg data analisis, gaji yang di tawarkan sekitar RM3000-3500 , seorang fresh graduate,bagi kebanyakkan dari kita OK sgt tu... jika di bandingkan dengan kebanyakan FRESH GRADUATE Ijazah yang hanya di bayar sekitar RM2000-2500 sahaja.

Bagi rakan saya yang dah dapat RM3000 sebulan, beliau masih rasa mcm tak puas.. yelah masih terikat dengan office hours dan arahan BOS kan.Walaupun beliau masih bujang, tapi dengan keperluan RM yang dahsyat sekarang ni... RM3000 pun mcm sikit je, lagi2 bila duduk di kawasan bandar. 

Saya agak terharu bila berbual dengan rakan-rakan yang sebaya ataupun umur hampir dgn saya.. dalam 2-3 tahun lagi dah nak mencecah 30 tahun. Bila di tanya, kenapa tak kahwin lagi? 'Belum jodoh' dan 'mana cukup duit.. nak kahwin skrg ni, gaji RM2+++, tapi tolak sumbangan buat mak ayah, PTPTN, sewa, kete dan perbelanjaan lain. macamana nak simpan untuk kahwin?'memang tak tersimpan nya...

Soalan lazim bagi yang nak mendirikan rumahtangga..

Bagi yang telah berumahtangga... perbelanjaan keluarga memang tidak dapat di nafikan  amat lah tinggi...

Rajah di bawah menunjukan perbelanjaan yang biasa2 pun dah berjumlah hampir RM2000.. ini bagi yang bujang.. kalau dah berkahwin, jauh lebih banyak...tambah dengan taska lagi.. 


10 tahun lepas, Gaji Fresh graduate adalah sekitar RM2000 juga.. namun perbandingan nilai duit RM50 dulu dan sekarang adalah seperti rajah di bawah: 

Apa sahaja yang kita dapat beli dengan RM50 kan? Tahun 2014... harga barang di jangka (sedang) naik lagi.... 


Kuasa membeli dgn jumlah wang yg sama, dah makin kurang... 


Dulu tahun 90an boleh lagi bawa duit belanja pergi ke sekolah rendah dengan RM1.00...boleh la beli nasi goreng+air+ kuih sebiji.. 


SEKARANG? Nasi goreng nak dpt RM2.00 pun sangat susah... Nasi lemak yang di jual pagi2.. paling murah RM1.20... tu pun sikit jer, boleh la alas perut.. tapi kalau nak kenyang, kena makan 2-3 bungkus. 


Air sirap... teringat dulu beli masa sek ren.. RM0,20 jer segelas... sekarang.. minima RM1.00... 


Apa tindakan kita... dengan kenaikan harga barang yang bagai tak dapat di kawal? 

Apa tindakan kita... untuk tingkatkan pendapatan diri? 

Kalau nak harapkan gaji semata-mata... mungkin apa yang kita dapat beli dengan RM1500 pada tahun 2014 ini.. jauh lebih sedikit berbanding dengan rajah di atas.. 


Nak harapkan kenaikan gaji... berapa % sahaja dan dibandingkan peratusan kenaikan harga barang...


Fakta mengenai Kaya dan Miskin..







 Ini saya petik dari satu akhbar tempatan (di wall ikim.fm) . 




Anda tergolong di mana? ... 

Jika anda tak merancang untuk menjalankan perniagaan.... tetapi nak jadi KAYA... rasa mcm susah jer.. hanya 25% peratus je mereka yang KAYA bukan menerusi perniagaan.. 75% peratus adalah dari perniagaan. 

Tak kisahlah, apa perniagaan yang anda nak ceburi...yakinlah.. 9/10 rezeki memang dari perniagaan..

 Saya nak kongsikan apa  yang bisnes shaklee  tawarkan..bagi menjawab  sebab utama dari petikan surat khabar di atas..

1. Gaji yang tidak setimpal - tetapi dengan bisnes Shaklee.. KITA BUAT LEBIH, KITA DAPAT LEBIH... masa dan apa yang kita nak kongsikan, kita yang tentukan.. hasilnya KITA juga yang tentukan.. (dengan keizinan Allah). 

2. Kurang mendapat penghargaan - tetapi dengan bisnes SHAKLEE... ada 7 pangkat yang SEMUA orang boleh Capai.. Sekali lagi.. KITA BUAT LEBIH, KITA DAPAT LEBIH.. KITA YAKIN, KITA BOLEH.. KITA DAPAT  (dengan keizinan Allah). 

3. Tidak dipercayai ketua - tetapi dengan bisnes shaklee - KITA la KETUA, kita la pekerja... Kita decide.. nak percaya kat diri sendiri ke tidak la kan.. (Mentors bertindak sebagai PENASIHAT dan PENDORONG, supaya memastikan kita di landasan yang betul )

4. Mahu mengembangkan karier - tetapi dengan bisnes shaklee-kita bina EMPAYAR kita sendiri...kita boleh kembangkan... kalau rasa Malaysia belum cukup luas, peluang untuk kembangkan keluar negara pun boleh.

Apa pun alasan nya.. jadikan ia sebagai satu cabaran untuk kita lebih berjaya!.. insyaAllah. 

Nak tahu macamana nak mulakan bisnes shaklee?


Terima kasih kerana meluangkan masa...
Sehingga berjumpa lagi.

Sila ‘LIKE’ dan ‘SHARE’ sekiranya anda rasa kisah ini bermanfaat untuk dikongsikan.
Sila 'COMMENT' untuk sebarang tambahan /penambahbaikan.. terima kasih..