Tuesday, 13 October 2015

Salam Maal Hijrah 1437H

Salam Maal Hijrah 1437H

Alhamdulillah, diam tak diam.. dah nak masuk tahun baru hijriah. 



Menurut sejarah, 1 muharam bukan lah detik permulaan hijrah Nabi s.a.w, 



Namun, sejak zaman Syaidina Umar, tarikh 1 Muharam di pilih sebagai tarikh permulaan tahun baru hijrah bagi menyambut selesainya ibadat haji. 



Erm,,, kiranya Nasyid yang kita nyanyi kan sejak kecil tu...kurang tepat lah kan? Wallahualam. 

'1 Muharaam Detik Permulaan, penghijrahan Nabi dan umat Islam, dari kota Mekah ke Kota Madinah' 

Mungkin lirik nya perlu di ubah? Wallahualam 

Apa2 pun, sebagai orang Islam di bumi Malaysia, yang banyak terikut dengan budaya di sini. Menjadi amalan nenek moyang kita untuk membaca doa awal tahun dan akhir tahun. Siap memang terprint dalam kitab surah yassin. Dulu, saya ingatkan ianya seolah2 wajib.. yelah bukan main nenek2 mengingatkan.. kini, saya belajar... 

ok jom tengok jap rakaman video Ustaz Azhar Idrus mengenai HUKUM Doa Awal Tahun dan Akhir Tahun ni. 


Kesimpulannya, bukan lah wajib, namun tidak lah haram. Doa yang baik, tak mengira waktu, Allah terima. 

Jadi jom lah kita berdoa...;) 

click untuk lebih jelas



Moga Allah permudahkan, lancarkan urusan kita di dunia dan akhirat.

Tahun baru membawa sinar yang baru🌟. InshaAllah.

Di akhir kata, doakan saya selamat melahirkan anak kami yang ketiga dalam sehari dua ni...;) dah masuk 40minggu pun.. Moga Allah permudahkan dan berikan kesihatan yang baik kepada seisi keluarga. Aamin Ya Rabbalamin.

Salam hormat,
Anisah Khalid dan keluarga