Selasa, 20 Oktober 2015

Mengimbas kenangan melahirkan anak dengan induce...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera


Apa khabar anda hari ini? Moga sihat selalu, dengan izinNya. 



Alhamdulillah, entry ini di karang ketika saya sedang hamil 39minggu...tapi terbantut nak di post. hehe. ;) takpelah, post sekarang ya. hehe. ;) (akan bersambung untuk anak ke 3 pula)



 Sekejap je rasa dah 39 minggu, tup2 menunggu hari untuk bersalin jer. saya kongsikan pengalaman pertama melalui proses labour...6tahun yang lalu. 






Kisah Kelahiran Putera Sulung, 
Anas Huzaifah b. Asyraf...

Orang kata setiap kelahiran, membawa kisah tersendiri, ada juga yang kaitkan dengan pengaruh keluarga juga, ada juga yang kaitkan dengan sengugut tak semasa datang bulan. 

Mengimbau kenangan 6tahun lepas, kehamilan pertama yang amat di 


Pengalaman bersalin yang pertama dulu, masa tu kandungan berusia 38 minggu. Dr cadangkan induce sebab air ketuban kurang, takut baby lemas. 

Antara sebab lain Dr akan cadangkan induce; kandungan lebih 40minggu, GDM, dll. (boleh baca di rujukan di bawah jika berminat nak tahu lebih lanjut. 

Induce ada 2 jenis, 1 jenis tablet di masukkan ke laluan baby nak lahir, yang kedua jenis air, di masukkan ke dalam darah melalui jarum yang di cucuk di tangan. 

Saya ? kena 2 kali di induce dengan tablet PROSTAGLADIN. 

induce pertama- pukul 6 pagi, takde rasa sakit contraction pun. Cik abang beria tunggu. 

induce kedua- pukul 1ptg, dalam kul 2+ cik abang balik rumah  hehe. nampak isterinya segar je, boleh je berjalan macam biasa, katanya nanti kalau sakit bagitahu.  tup2 pukul 3-4, contraction dah mula. terus call... abang sampai jer, baru lepas check bukaan dah 4cm, nurse terus tolak masuk labour room. Tup2 pukul 6.30 ptg, lahirlah putera sulung kami. 



Nurse & Staff nurse duk cakap..'Alhamdulillah, mudahnya awak bersalin... lagi2 ni anak pertama' Tetapi di sebalik nampak mudah tu... sakit tak? 

Sakit ke induce? soalan cepu emas kan? Sebelum tu, Sakit tak bersalin? 

mestilah sakit kan.. kalau tak, takkan di berikan ganjaran seperti mati syahid jika ibu meninggal dunia sewaktu melahirkan anak. 

Cuma nya, bila di induce ni... sakitnya tu berpanjangan. Orang tanya, setiap berapa minit rasa contraction nye? Ermm ntahlah macam tak berhenti jer. Oh kebetulan masa tu, gastrik pun menyerang sekali. sampai muntah2 keluar air jer. kiranya saya rasa sakit contraction + gastrik serentak. sampai tak tahu sakit nya kat mana? macamana rasa sakit tu? ntahlah.. tak boleh nak di bayangkan dengan kata2. masa tu, zikir dan doa memang tak putus. tahap tawakal kepada Allah swt memang tinggi sangat.



Nurse siap bisik kan zikir ' Ingat Allah, dik' .. suami hanya boleh masuk bila baby dah nak keluar, huhu. kiranya masa contraction tu, kita bergelut sendirian. sakit yang memang tak pernah alami seumur hidup.

dan yang paling sayu, teringatkan mak..sakit macam ni ke mak nak lahirkan saya ke dunia?

  'Ya Allah, ampunilah dosa & dosa kedua ibubapaku... kasihani mereka , tempatkan mereka di syurgaMu' 

Alhamdulillah, bila baby dah hampir nak keluar, cik abang datang menemani... masa tu, nampak je muka abang, dalam hati terus ucapkan syukur, bagai kurang sikit rasa sakit tu. miracle kan?  kasih sayang dan anugerah yg Allah berikan. 

Alhamdulillah,dengam izin Allah swt, bertemankan cik suami, dan sokongan dari pasukan hospital... proses bersalin i.e dengan 2 kali push... lahir lah bayi seberat 2.8kg ke dunia. 

saat bayi dalam pelukan... MashaAllah, SubahanaAllah, AllahuAkbar, bagai hilang terus rasa sakit tu. satu pengalaman, satu suasana yang pasti segar dalam ingatan. 

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah. 

Pengalaman bersalin kedua pula... ada saya kongsikan di sini --> pengalaman bersalin yang sukar di lupakan


Kali ini? Wallahualam.. padsti ada kisah tersendiri. 


'Ya Allah, permudahkan dan lancarkan urusan kami semua, sempurnakan anak yang ku kandungkan ini dari segi fizikal dan mentalnya, berikan kami kesempatan mendidik beliau dengan islam dan iman... Jadikanla dia dai yang berjaya dunia akhirat, aamin'




Inilah pengalaman pertama saya hamil bersama Set HAMIL shaklee . InshaAllah akan diteruskan untuk berpantang dan juga menyusu ( penyusuan SUSU IBU)  Nak tahu apa saya makan? boleh click->SET HAMIL SHAKLEE.


...

Info tambahan 
http://www.babycentre.co.uk/a173/induced-labour
http://bayi-ibu.com/induce-semasa-bersalin/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...