Selasa, 18 Ogos 2015

Berapa banyak susu yang diPERLUkan oleh BAYI?

Assalamualaikum dan Salam sejahtera, 


Alhamdulillah, sejak bergelar ibu, selalu juga rakan-rakan yang sama2 'join' kelab ibu.. hehe bertanya tentang pengalaman menyusukan anak. 

Alhamdulillah, anak sulung saya lahir semasa saya baru berumur 23tahun, kira ibu muda la kan. pada waktu tu, kawan2 sekuliah masih ramai yang bujang. (sekitar tahun 2009). 

Ramai kawan-kawan sebaya /sekuliah mula dapat anak sekitar tahun 2011, kira masa tu, sedang hamil / menyusukan anak ke 2 pula. 

Alhamdulillah, pengalaman sendiri menyusukan anak memang sangat seronok, sebolehnya saya galakkan sangat kawan2 untuk turut sama menyusukan anak. 

Tapi, hati saya tersentuh bila ada yang kata... 'SUSU tak cukup' SUSU tak keluar' Baby menangis jer, macam tak kenyang jer, baby tak reti hisap, baby itu dan ini. 

Aduhai sayang, tahukah kita saiz penerimaan susu /makanan mengikut perkembangan perut dan juga badan bayi. 


2 hari pertama - hanya 1 sudu. 
hari ke 7- 2 1/2 cawan air (sekitar 400ml)
dan kemudian meningkat mengikut umurnya. 

Sila lihat carta di bawah; 

berapa banyak masuk dan keluar, juga berat baby yang bersesuaian. 


Click untuk lebih jelas...zzzommm


Jadi, jangan lah risau jika susu nampak sikit terutama sekali semasa bayi baru je keluar. baby tak pandai hisap? kita kena lah ajar... dan masalah2 lain. inshaAllah ada caranya. minta lah nasihat dari pakar penyusuan di klinik / hospital mahupun rakan2 ibu yang menyusukan. 


Ini pula, doa yang boleh di amalkan untuk memperbanyakkan susu. Sebab apa kita perlu berdoa? sebab setiap apa yang berlaku adalah dengan izin Allah swt. Jadi, kita kena minta dengan Allah, moga Allah izinkan dan permudahkan. Aaamin 

Bacaan tambahan mengenai penyusuan susu ibu, lemak susu? 
http://pama.karangkraf.com/bayi/laktasi/apa-itu-susu-foremilk-dan-hindmilk-1.420614  

Sebahagian dari usaha untuk melengkapkan nutrisi harian ibu dan juga bayi, supplement di bawah inilah yang menjadi pilihan saya juga ramai ibu2 di zaman serba moden ni. 

Buat ibu2 menyusu seperti saya, ESP+ ostematrik+ alfalfa sangat2 membantu mengenyangkan bayi pada masa yang sama membekalkan kalsium, protein yang cukup untuk kedua2nya. 

#setPenyusuanSusuIbu pilihan saya, anda bagaimana?


Info mengenai set ini di sini , jemput CLICK --> INFO SET PENYUSUAN

Feel free to LIKE and SHARE

Please do not hesitate to contact me/ comment for:-


FREE Consultation
Business OPPORTUNITY with Shaklee!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Tips Menjalankan Bisnes Online

   Assalamualaikum dan salam sejahtera,  Pada entri yang lalu, saya kongsikan peluang bekerja Dari rumah yang turut berkait dengan bisnes on...