Sunday, 23 August 2015

Aktiviti bayi ketika dalam perut ibu

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, 

Alhamdulillah, syukur di beri kan peluang dan rezeki untuk hamil lagi. alhamdulillah...;) Anak kan pembawa rezeki kepada keluarga. 

Alhamdulillah, kini saya sudah pun hamil masuk trimester ketiga, pergerakan bayi semakin terasa. sampai boleh nampak gerakan nya di luar perut.

Amanina selalu tanya, 

'mama, adik tengah buat apa tu?' 

'mama, adik dah bangun ke belum?'

'mama, adik boleh dengar suara kakak?' 

dan lagi2... 

hari ni, terjumpa pula lukisan ni, hehe, macam comel jer. membayangkan setiap pergerakan yang ibu rasa hasil dari gerakan bayi dalam perut. 



Biasanya ibu-bu mula terasa gerakan bayi semasa kandungan memasuki minggu ke 20 dan ke atas. Alhamdulillah, mula2 rasa pergerakan bayi (sekitar minggu ke 21),saya tergelak sendiri... rasa di geletek dari dalam perut. Masuk minggu ke 27, Nurse / Doktor dah minta untuk rekod pergerakan bayi, kena pastikan bayi gerak lebih dari 10 gerakan dalam masa 12 jam, jika kurang... cepat2 kena ke klinik/hospital sebab mungkin ada masalah dengan bayi. 

Sekarang, bila bayi semakin besar, ruang semakin sempit, semakin kuat lah rasa  gerakan nya. waktu2 ni lah.. kita seolah berbual dengan bayi. Bila kita terasa lapar, dan2 masa tu juga, terasa bayi menari ... betul tak ibu2 hamil? BETUL2 (gaya upin ipin ..hehe). 



Perkembangan bayi dalam kandungan yang termaktub dalam Al-Quran... MashaAllah! antara bukti keKUASAan Allah swt. 



Feel free to LIKE and SHARE

Please do not hesitate to contact me/ comment below for:-


FREE Consultation
Business OPPORTUNITY with Shaklee!!